fbpx

Oldtimer

Z archiwum ŚM: BMW R 90 – Babcia. Numer 1/1996

Kiedy pierwszy raz zoba­czyłem BMW R 90, przy­pominał jako żywo drewnia­ną skrzynię o wymiarach 70 x 70 cm, niedbale rzuconą w kąt strychu i pokrytą mniej więcej centymetrową war­stwą kurzu. Tuż obok skrzyni stała doszczętnie ogołocona rama. Ogólny widok nie bu­dził raczej entuzjazmu. Jed­nak (niezgłębiona jest dusza kobiety) moja żona od razu zapałała dziwną miłością do tej kupy szmelcu. ... Czytaj cały...

MZ 1000 S/SF. Enerdowski superbike

20 lat temu mieliśmy okazję redakcyjnie przetestować litrową emzetkę. Jakiś czas temu, trochę nieoczekiwanie, pojawiła się okazja, by znowu na chwilę usiąść za sterami tej nietuzinkowej maszyny. Z formalnego punktu widzenia nie jest ona jeszcze zabytkiem, ale z drugiej strony trudno przecież zaklasyfikować ją do działu „motocykl używany”. Pozostańmy więc przy stwierdzeniu, że mamy do czynienia z rasowym youngtimerem.... Czytaj cały...

Laverda 750 SFC Replica. Z toru wyścigowego na drogi publiczne

Obecnie na włoskim rynku motocyklowym funkcjonuje zaledwie kilka firm o krajowym rodowodzie. Nie zawsze jednak tak było – jeszcze w latach 70. działało ich tam multum. Tym razem prezentujemy producenta specjalizującego się w maszynach ze sportowym zacięciem. Spójrzmy na historię Laverdy i jeden z modeli, który uosabiał jej twardy charakter.... Czytaj cały...

Victoria KR 20 EN Lux. Jeden motocykl w wielu odsłonach

Mam wrażenie, że Victoria KR 20 do niedawna traktowana była przez historyków i entuzjastów zabytków nieco z przymrużeniem oka. Niewielka pojemność, prosta konstrukcja, dwusuwowy silnik, przeciętne osiągi i stosunkowo duża liczba wyprodukowanych egzemplarzy – na pozór nie ma tu nic, co czyni motocykl wyjątkowym. A jednak przy bliższym kontakcie ta niepozorna maszyna potrafi wzbudzić dużą sympatię.... Czytaj cały...

Benelli 900 Sei. Włoski ogier

Wbrew pozorom, to wcale nie Japończycy jako pierwsi wprowadzili do seryjnej produkcji sześciocylindrowe silniki rzędowe. Na pomysł ten wpadli jako pierwsi konstruktorzy włoskiej firmy Benelli, na których później wzorowali się ich konkurenci z Kraju Kwitnącej Wiśni. To również jest pewne uproszczenie, ponieważ prawda jest nieco bardziej skomplikowana.... Czytaj cały...

Z archiwum ŚM: SHL M11 – Eshaela na kiwaczce. Numer 7/1996

Produkcja polskich małolitrażowych motocykli rozpoczęła się w SHL (Suchedniowska Huta Ludwików) jeszcze przed wojną, w 1938 roku. Były to „setki” wyposażone w licencyjny angielski silnik Villiers o poj. 98 ccm. Przerwana została wybuchem wojny. Po wyzwoleniu, od 1949 r., w Kieleckich Zakładach Wyrobów Metalowych (dawnej Hucie Ludwików) wznowiono produkcję motocykli. Były one wyposażone w polski silnik S01 o poj. 123 ccm, wzorowany na konstrukcji DKW RT 125, montowany początkowo do pozostałych z przedwojennej produkcji 200 ram, które ocalały w magazynie fabrycznym (model M02), a następnie do produkowanych w KZWM ram wzorowanych na konstrukcji przedwojennej – spawanych z profili stalowych tłoczonych z blachy (model M04). Model ten do 1954 r. był produkowany równolegle w zakładach SHL w Kielcach i WFM w Warszawie.... Czytaj cały...

Z archiwum ŚM: Zündapp DBK 250 – choćby na koniec świata. Numer 6/1996

Drugi bieg włączony. Biegnę kręcąc rolką gazu. Koniec chodnika i nic. Aha, trzeba wyciągnąć zapałkę z przerywacza i pobiec w drugą stronę. Najpierw nieśmiałe „bam, bam” i powoli silnik zaczyna równo pracować. Wskakuję na siodełko i rozpędzam się, ale już trzeba zwalniać. Niestety przepustnica zawiesiła się, a ja nie mogę wyłączyć sprzęgła… ... Czytaj cały...