fbpx
A password will be e-mailed to you.
Nastolatki chętnie się ?postarzają? udając dorosłość. Zipp Pro 50  także świetnie udaje bardziej dorosłą maszynę. Może dlatego pasuje do marzeń nastolatków o ścigaczu.

Nowy motorower o stylistyce motocykla sportowego produkcji chińskiej wcale nie musi być zły i tandetny. Natomiast jego cena jest praktycznie trzykrotnie niższa, niż przedstawiciela uznanej marki. Przykładem może być nowość Zippa na sezon 2011, czyli model Pro 50. Wersja motocyklowa jeździ już po naszych drogach, natomiast sprzedaż motoroweru Pro 50 dopiero się zaczyna.


REKLAMA

Wygląda w zasadzie tak samo jak Pro 125, natomiast napędza go czterosuwowy silnik o pojemności skokowej 50 ccm. Ów silnik, z poziomo ustawionym cylindrem, konstrukcyjnie wywodzi się z Hondy Cub. Ten produkowany od lat 50. XX wieku model powstał już w 60 milionach egzemplarzy i stał się najpopularniejszym pojazdem silnikowym w historii motoryzacji.

Sportowy charakter Pro50 został podkreślony przez wyścigowy design, dużej średnicy tarcze hamulcowe, mocarną ramę i zawieszenia rodem z lekkiego motocykla. Pozycja jest również bardzo wyścigowa. Kierownica typu clipon, zamontowana tuż pod górną półką przedniego zawieszenia i wysoko umieszczone podnóżki wymuszają pochyloną pozycję jeźdźca. Jak w dorosłym ścigaczu.

Procedura pobudzenia silnika do pracy przebiega jak za dawnych czasów. Otwieramy kranik paliwa, potem przesuwamy umieszczoną na gaźniku dźwignię ssania i naciskamy przycisk rozrusznika. Jeżeli okaże się, że akumulator jest za słaby, w odwodzie mamy kickstarter. Silnik rozpoczyna pracę bez jakichkolwiek problemów. Dźwignię ssania należy wtedy przesunąć do połowy i poczekać, aż

silniczek trochę się nagrzeje. Nikt rozsądny nie będzie oczekiwał porywających przyspieszeń. Za to zastosowana jednostka ma inne, istotne zalety. Jest trwała, bardzo równomiernie pracuje i spala bardzo mało paliwa.

Jest jeszcze jedna, niezaprzeczalna zaleta. Wystarczy posłuchać basowego dudnienia, jakie dochodzi z tłumika. Brzmi bardzo dojrzale, zupełnie inaczej niż zazwyczaj motorowery. Nieraz byłem przepuszczany przez wolno poruszające się auta, gdy tylko ich kierowcy usłyszeli warkot silnika. Sam wygląd tej maszyny również powodował podobne reakcje. Zipp Pro 50 kompletnie nie przypomina motoroweru. Dosłownie wszyscy, z którymi rozmawiałem, byli przekonani, że jest to lekki motocykl, do którego założono motorowerową tabliczkę rejestracyjną. Trakcja jest na bardzo dobrym poziomie. Bez problemu można odważnie wchodzić w zakręty z dużym pochyleniem pojazdu. Zastosowane hamulce, wywodzące się z Pro 125, działały doskonale. Mówiąc szczerze, mocno przerastały swoją skutecznością osiągi tej maszyny. A skoro już o osiągach, to aby wydusić w miarę przyzwoite przyspieszenia, należało wkręcać silnik na każdym biegu na bardzo wysokie obroty. Jakie? Tego niestety nie wiadomo, gdyż w testowym motorowerze obrotomierz szwankował, pokazując najwyżej 4 tys. obr/min. Szczęśliwie bez problemów działały zarówno paliwomierz, jak i prędkościomierz. W sprzyjających warunkach Pro 50 potrafił przekroczyć 70 km/h, natomiast gwarantowana prędkość maksymalna wynosi 60 km/h. Oczywiście, takie wartości są osiągane po usunięciu blokad.

Czy chiński motorower o wyglądzie ścigacza może zadowolić nastolatka? Myślę, że jest to możliwe. Wrażenia, jakich doznaje jeździec Pro 50, są bardzo podobne do tych, jakie mamy na ścigaczach klasy 125 ccm. Prędkości są wprawdzie dużo niższe, lecz obsługa, trakcja pojazdu i hamulce są w zasadzie takie same. Przemawia za nim jeszcze jeden

argument – niska cena. Dla równowagi trzeba też wspomnieć o mankamentach. Do nich zalicza się wadliwy obrotomierz, niedokładne pasowania plastikowych owiewek czy też lusterka, w których widać głównie ramiona kierowcy. Wiele z nich można usunąć w solidnym serwisie, ale taki obecnie trudno znaleźć.

 

Dane techniczne

ZIPP PRO 50

SILNIK
Typ: czterosuwowy, chłodzony powietrzemUkład: jednocylindrowyPojemność skokowa: 49 ccmStopień sprężania: 7,3: 1Moc maksymalna: 2,4 kW (3,3 KM) przy 7500 obr/min Maks. moment: 2,5 Nm przy 4500 obr/minZasilanie: gaźnik Rozruch: nożny/elektrycznySkrzynia biegów: manualna czterostopniowa


REKLAMA



REKLAMA


PODWOZIE
Rama: stalowa Zawieszenie przednie: teleskopoweZawieszenie tylne: wahacz wleczony, jeden element resorująco-tłumiącyHamulec przedni: tarczowy Hamulec tylny: tarczowy Opony przód/tył: 110/70-16 / 140/70-16

WYMIARY I MASY
Długość: 1995 mmSzerokość: 680 mmWysokość: 1165 mmMasa pojazdu: 90 kgZbiornik paliwa: 12 l

DANE EKSPLOATACYJNE
Prędkość maksymalna: 45 km/hŚrednie zużycie paliwa: 2,3 l/100km

Tekst Jacek Gradomski | Zdjęcia Sławomir Kamiński | Publikacja ŚM 08/2011

 

ZOBACZ TAKŻE:

Derbi Rambla 300i

Kymco Agility RS 50 2T

Prenumerata i numery archiwalne Świata Motocykli

KOMENTARZE


REKLAMA