fbpx

Na przełomie lat 20. i 30. był uznawany za jednego z najlepszych motocyklistów w Polsce, a na pewno najlepszego w Krakowie. Pisała o tym prasa, potwierdzały to liczne sukcesy w rajdach i wyścigach. W połowie lat 30. przesiadł się z motocykla do sportowego samochodu Bugatti.

Urodził się 15 czerwca 1907 roku. Z zawodu był mechanikiem samochodowym, a pracował jako wysoki rangą urzędnik krakowskiej Straży Pożarnej. Swoją przygodę z motocyklami rozpoczął w połowie lat 20. Szybko objawił się jako wyjątkowy talent w rywalizacji sportowej. Jeździł brawurowo i widowiskowo, ale pewnie. W prasie z lat 30. jego nazwisko często pisano błędnie – Gembala. Startował motocyklami Ariel i Norton, były to jego ulubione marki. W rywalizacji motocyklowej preferował wyścigi nad rajdami. Brał również udział w nowych dyscyplinach motocyklowych, np. wyścigach motocyklistów ciągnących narciarzy. W styczniu 1932 roku wygrał w Zakopanem dwa biegi w tej rywalizacji. Później zmuszony był się wycofać, prawdopodobnie wskutek awarii motocykla. Motocyklizm przed lepszym jutrem
(…) Kraków posiada jeden klub KKM, lecz za to kilku świetnych zawodników, a mianowicie: Hołuja, Damskiego, Gębalę, Bahra i M. Rippera. (…). „Raz Dwa Trzy” nr 2/1931

Gębala najlepszym motocyklistą Krakowa
(…) Gębala przez swoją brawurową jazdę pozyskał sobie serca widowni, która przy każdym jego starcie nagradzała go gromkim aplauzem. (…). „Raz Dwa Trzy” nr 39/1932

Bilans sezonu motocyklowego
(…) Odnośnie do samych zawodników, to bezwzględnie na pierwszym miejscu należy postawić Gębalę z Krakowskiego Klubu Motocyklowego, jako niezwykle utalentowanego i wszechstronnego zawodnika i do tej pory w Polsce niemal bezkonkurencyjnego (…). „Raz Dwa Trzy” nr 47/1932

W 1932 roku na ulicach Lwowa odbyły się kolejne Międzynarodowe Wyścigi Samochodowe. Była to najbardziej znana w Europie polska impreza. W ramach tych zawodów zorganizowano również wyścigi motocyklistów. Stawiła się na nich cała krajowa czołówka oraz goście z zagranicy. W klasie motocykli 500 cm³ lwowski wyścig wygrał Czesław Gębala. Tak pisano o tym w relacji prasowej: (…) Z pozostałej siódemki zdecydowaną przewagę z miejsca uzyskał Gębala, ani na chwilę niezagrożony, zakończył wyścig jako pierwszy (…).           W tym samym roku, po zaciętej walce, zajął drugie miejsce w Międzynarodowych Wyścigach Motocyklowych „Polish Tourist Trophy”, rozgrywanych w Wiśle. W połowie lat 30. przesiadł się z motocykla do sportowego samochodu Bugatti model 44. Do wybuchu wojny na zawodach motocyklowych pojawiał się już sporadycznie. Czesław Gębala zmarł w Krakowie w grudniu 1984 roku. 

KOMENTARZE