Oto druga część karkołomnego zestawienia, które przygotował Lech. Karkołomnego, bo jak tu wskazać zaledwie dziesięć modeli, które uważamy za najważniejsze w grubo ponad stuletniej historii motocyklizmu? Za każdą z przedstawionych maszyn stoją jednak konkretne argumenty, które uzasadniają jej obecność na tej liście.
Na skróty:
Suzuki Katana
Tak, jak Honda CB 750 Four na początku lat 70. na zawsze zmieniła definicję współczesnego motocykla, tak Suzuki GSX1100S dekadę później zdefiniowało „ścigacza”. Obłożona plastikami Katana była w roku 1980 reklamowana jako najszybszy wielkoseryjny motocykl na świecie. W czasie testów torowych dysponując mocą 100 KM osiągał prędkość 237 km/h.
Norton Manx
Norton Manx to ikona brytyjskiej szkoły budowy motocykli. Jednocylindrowa pięćsetka z wydechem typu megafon, grzmiała po trasie Moutanin Course na wyspie Man, aż trzęsła się ziemia. Norton, po sukcesach odniesionych podczas wyścigów TT na tej właśnie wyspie, przemianował w roku 1947 swój sztandarowy motocykl Grand Prix na Manx. Norton miał w zwyczaju wypuszczać na wolny rynek ograniczoną liczbę egzemplarzy maszyn sportowych w specyfikacjach wyczynowych. Tak też było i z Manxem. 
DKW RT 125
Niektórzy twierdzą, że to Honda Cub jest najpopularniejszym motocyklem na świecie, ale moim zdaniem nie do końca jest to prawda. Owszem, Honda produkowana przez wiele lat sprzedała wiele milionów egzemplarzy tego motocykla, jednak z pewnością to małe DKW RT 125 wywarło większy wpływ na rozwój konstrukcji motocyklowych na świecie. Bardziej lub mniej legalnie, ta malutka „Dykta” produkowana była pod różnymi nazwami i chyba nie ma drugiej tak chętnie kopiowanej maszyny na świecie. W Polsce Sokół 125 był pewną uproszczoną modyfikacją RT 125, a SHL M04 (a w zasadzie to niemal wszystkie dwusuwowe polskie motocykle) odziedziczyła jednostkę napędową. 
Honda Gold Wing
To właśnie ten motocykl przez wiele lat wyznaczał trendy najbardziej luksusowych, spektakularnych i „wszystkomających” maszyn turystycznych. A swoją drogą to nieco dziwne, bo pierwszy „Goldas” zapowiadał się jako wygodny, duży motocykl turystyczny, ale w absolutnie klasycznej wersji, pozbawiony jakichkolwiek owiewek, szyb i kufrów. Jednak jego ewolucja poszła w zupełnie nieoczekiwanym kierunku.

Moto Guzzi V7
Obecnie motocykle tej firmy kojarzą się nam jedynie z wzdłużnymi silnikami w układzie V2, ale od momentu powstania w roku 1920 Moto Guzzi specjalizowało się w maszynach jednocylindrowych. Dopiero znacjonalizowanie firmy w roku spowodowało rewolucję i w roku 1965 na targach w Mediolanie zaprezentowano pierwszy motocykl V7, który z powodzeniem sprzedawano w USA pod nazwą California. 






