Model MT-09 został pokazany światu po raz pierwszy w 2013 roku, zaledwie rok po tym, jak Yamaha przedstawiła koncepcję trzycylindrowego silnika CP3 w kratownicowej ramie. Japończycy pokazali, co rozumieją pod pojęciem Hyper Naked – agresywnie stylizowanego motocykla miejskiego o doskonałych osiągach. Teraz na rynek trafia nowa wersja na sezon 2024.
Na skróty:
Budując model MT-09, Yamaha inspirowała się subkulturą motocykli miejskich widywanych na ulicach największych japońskich miast. Stąd „dziewiątka” pozbawiona była zbędnych owiewek, a silnik osadzony był w kompaktowej ramie aluminiowej. Motocykl był idealnym połączeniem wysokich osiągów, najnowocześniejszych technologii i przemyślanych funkcji. MT-09 otworzył nowy rozdział w ofercie Yamahy pod tytułem „Hyper Naked”. Wkrótce Japończycy zaczęli dodawać do niego nowe strony, w sumie zbierając ich aż osiem – od MT-125 skierowanej do początkujących motocyklistów po topowy MT-10 SP o pojemności 1000 ccm.
Wyraźnie widać więc, że seria MT odniosła sukces, a Yamaha była zadowolona z obranego kierunku. Nie dziwi zatem fakt, że przygotowany na sezon 2024 model MT-09 SP to zdecydowanie bardziej ewolucja niż rewolucja.
Nowy wygląd
Yamaha postawiła na bardziej zwarty i ostrzejszy wygląd z przeprojektowanym dwufunkcyjnym reflektorem LED oraz zmienionym kształtem zbiornika paliwa. Japończycy twierdzą, że nadwozie inspirowane jest koncepcją „jazdy 3D”, która zakłada zapewnienie jak największej swobody ruchów oraz elastyczność w przyjmowaniu preferowanej pozycji za kierownicą. Dzięki przeprojektowanej osłonie nowa lampa LED zapewnia spójniejsze przejście w linię zbiornika paliwa. Jest mniejsza i cieńsza od poprzedniego modelu. Przeprojektowany został też tył motocykla. Aby go wyszczuplić, górna soczewka światła tylnego jest czerwona, a dolna przyciemniana. Nowy zbiornik ma z kolei zapewniać bardziej zaangażowaną i swobodną pozycję podczas jazdy. Aby wzmocnić nieco dynamikę w wyglądzie, ma on wyraźniej zaznaczone krawędzie. Ponadto został obniżony, co ma skutkować większym kątem skrętu.
Całkowicie nowy, zamontowany poziomo 5-calowy, kolorowy wyświetlacz TFT oferuje atrakcyjny nowy interfejs z możliwością wyboru jednego z czterech różnych motywów, aby umożliwić dopasowanie do szerokiej gamy wrażeń podczas jazdy.
Brzmienie pasujące do wyglądu
Wraz z wchodzącymi w życie coraz to nowymi normami emisji spalin producenci mają coraz trudniejsze zadanie, jeśli chodzi o zaproponowanie atrakcyjnego dźwięku przy jednoczesnym spełnieniu rygorystycznych wymogów. Brzmienie nowego MT-09 zostało wzmocnione poprzez zmodyfikowany airbox z dwoma na nowo zaprojektowanymi kanałami wlotu powietrza, które podbijają dźwięki o wysokiej częstotliwości. Dodatkową zmianą wprowadzoną z myślą o wrażeniach akustycznych jest nowa maskownica w górnej części motocykla, która również ma korzystnie wpływać na dźwięk silnika CP3.
Zmieniona ergonomia
Kierownica w nowej MT-09 została obniżona, dzięki czemu teraz można wybrać jedną z dwóch pozycji w zależności od indywidualnych preferencji. Obniżony zbiornik paliwa zapewnia większy kąt skrętu. Ponadto podnóżki także zostały przeprojektowane oraz cofnięte o 30,6 mm i podwyższone o 9,5 mm w porównaniu z poprzednim modelem. Aby zapewnić jeszcze większą elastyczność, ich wysokość można regulować w dwóch pozycjach. Z kolei tylne podnóżki są teraz zamontowane pod ramą pomocniczą. Motocykl otrzymał też nową dźwignię tylnego hamulca z kutego aluminium oraz nową regulowaną dźwignię zmiany biegów ze spłaszczoną końcówką, która ma umożliwiać płynniejszą obsługę, ograniczając ruchy kostki. Poza tym dzielona kanapa zapewnia większą stabilność i swobodę ruchów kierowcy. Nowe przełączniki na kierownicy umożliwiają obsługę szerszego zakresu funkcji, w tym łączności ze smartfonem, nawigacji i trybów jazdy, a także korzystanie z dalszych opcji menu.
Lepsze wrażenia z jazdy
Model MT-09 od momentu debiutu ceniony był za precyzję i pewność prowadzenia. W odsłonie na sezon 2024 otrzymał nową radialną pompę hamulcową Brembo, która zapewnia jeszcze precyzyjniejsze dozowanie siły hamowania dla lepszej kontroli. Przedni widelec KYB z goleniami o średnicy 41 mm oferuje pełną regulację napięcia wstępnego, kompresji oraz tłumienia dobicia. Układ tylnego zawieszenia został zmodyfikowany – zastosowano w nim regulowany amortyzator KYB, który ma lepiej sprawdzać się przy dynamicznym pokonywaniu zakrętów. Do nowej wersji MT-09 trafiły też nowe opony Bridgestone Battlax Hypersport S23 M. Sumą tych zmian ma być jeszcze lepsza przyczepność i lekkość prowadzenia.
W 2021 roku do MT-09 trafił też sześcioosiowy moduł bezwładnościowy IMU, który stale mierzy przyspieszenie w kierunkach przód-tył, góra-dół i lewo-prawo, a także prędkość kątową w kierunkach nachylenia, przechylenia i odchylenia pojazdu. Następnie dane te przesyłane są w czasie rzeczywistym do modułu ECU, który kontroluje pracę licznych elektronicznych układów wspomagających kierowcę. W najnowszej odsłonie MT-09 moduł IMU został ulepszony. Ponadto motocykl został wyposażony w regulator poślizgu wstecznego (BSR), który zapewnia stabilizację poprzez kontrolowanie wytwarzanego momentu obrotowego, gdy tylne koło blokuje się podczas gwałtownego hamowania silnikiem. Jest to szczególnie przydatne w warunkach niskiej przyczepności.
Motocykl otrzymał też tempomat, który można aktywować od trzeciego biegu wzwyż. Dla większego komfortu używania układ wyłącza się po każdym naciśnięciu hamulca, sprzęgła lub odkręceniu przepustnicy. Z kolei quickshifter trzeciej generacji umożliwia zmianę biegów w górę i w dół bez użycia sprzęgła. Dbając o wrażenie naturalności jazdy, Yamaha skonfigurowała ten system w taki sposób, aby nie działał w pewnych sytuacjach: na przykład gdy obroty silnika są wyjątkowo niskie lub wysokie, a także gdy maszyna ani nie przyspiesza, ani nie zwalnia. Ikona quickshiftera na wyświetlaczu wskazuje, czy można go użyć. Ponadto motocykl oferuje trzy fabrycznie zaprogramowane tryby jazdy (Sport, Street i Rain) oraz dwa wstępnie zaprogramowane tryby custom, które można dopasować do indywidualnych preferencji. Zwiększono też wygodę korzystania z kierunkowskazów – teraz delikatne naciśnięcie przycisku spowoduje trzykrotne mignięcie kierunkowskazów, a pełne naciśnięcie uruchamia miganie kierunkowskazów przez 15 sekund i do momentu, gdy maszyna przejedzie ponad 150 metrów.
Yamaha przygotowała też serię akcesoriów obejmującą m.in. podstawę montażową Multi-Mount, niższą szybę, ekran środkowy, osłony dłoni i inne elementy, a także kolekcję odzieży motocyklowej i codziennej.
Nowy MT-09 będzie dostępny w trzech kolorach: Midnight Cyan, Icon Blue i Tech Black. Terminy dostaw do europejskich dealerów Yamahy i ceny różnią się w zależności od regionu, dlatego w celu uzyskania pełnych informacji prosimy o kontakt z krajowym dystrybutorem Yamahy.