Triumph zaprezentował właśnie nową odsłonę swojego turystycznego modelu Tiger 900 na rok 2024. Nowy Tygrys będzie mocniejszy, bardziej komfortowy i lepiej wyposażony, a do tego dostępny w trzech wersjach: GT, GT Pro oraz Rally Pro.
Na skróty:
Prawdopodobnie najważniejszą zmianą na sezon 2024 jest silnik. Nadal jest to znany i ceniony trzycylindrowiec Triumpha, jednak w nowej odsłonie oferuje wyraźnie lepsze osiągi. Moc maksymalna wzrosła z dotychczasowych 95 KM do aż 108 KM, a do tego moment obrotowy wynosi teraz 90 Nm. Co szczególnie istotne z punktu widzenia jazdy w terenie, zaktualizowany motor ma zapewniać lepszą moc w niskim przedziale obrotów. Brytyjski producent zapowiada także, że wyższe osiągi udało mu się połączyć z obniżeniem spalania aż o 9% względem poprzednika.
Przygotowując trzy wersje modelu Tiger 900, Triumph wyszedł naprzeciw zróżnicowanym oczekiwaniom motocyklistów. W wersji GT zastosowano zawieszenie Marzocchi z regulacją kompresji i odbicia oraz skokiem 170 mm z tyłu i 180 mm z przodu. GT Pro również wykorzystuje zawieszenie Marzocchi, przy czym w pełni regulowany widelec z przodu jest uzupełniony elektroniczne regulowanym tylnym zawieszeniem. Pozwala to na wygodną i prostą zmianę ustawień za pomocą przełącznika na kierownicy.
Z kolei wersja Rally Pro otrzymała zawieszenie Showa z pełną regulacją oraz dużym skokiem na poziomie 240 mm z przodu i 230 mm z tyłu. Wersje GT i GT Pro mają lekkie, aluminiowe koła w rozmiarze 19 cali z przodu i 17 cali z tyłu. Pozwoliło to na utrzymanie optymalnego balansu pomiędzy jazdą po szosie a możliwościami terenowymi. Z kolei Rally Pro wykorzystuje bezdętkowe koła szprychowe z przednim kołem w rozmiarze 21 cali, co podkreśla jego offroadowe przeznaczenie.
Ponadto nowy Tiger 900 otrzymał szereg innych usprawnień, takich jak zupełnie nowe aktywne funkcje wspierania bezpieczeństwa. Obejmuje to wzmocnione hamulce Brembo Stylema Monobloc zapewniające lepszą kontrolę i krótszą drogę hamowania oraz nowy system ostrzegania podczas nagłego hamowania, który aktywuje światła awaryjne i automatycznie je dezaktywuje po zakończeniu hamowania. O bezpieczeństwo podczas jazdy dba również zoptymalizowany system cornering ABS i kontrola trakcji działająca w zakrętach wraz z jednostką IMU. Motocykl został również wyposażony w nowe światła obrysowe oświetlające sylwetkę, co jest przydatne zwłaszcza w nocy i przy niskiej widoczności.
Oprócz osiągów i bezpieczeństwa producent zadbał także o poprawę komfortu podróżowania. Dostępne w standardzie sprzęgło Triumph Slip & Assist gwarantuje lekką pracę klamki i redukuje zmęczenie kierowcy w ruchu miejskim lub technicznym terenie. Ponadto system poprawia kontrolę nad przyczepnością tylnego koła podczas nagłego hamowania, pozwalając na płynne i pewne wchodzenie w zakręty na różnego rodzaju nawierzchniach. Nowe siedzenie kierowcy (z możliwością podgrzewania w wersjach Pro) zostało na nowo wyprofilowane, zapewniając teraz więcej miejsca, co przekłada się na większy komfort podczas pokonywania długich dystansów.
Ponadto wszystkie wersje umożliwiają teraz regulację wysokości siedzenia w zakresie 20 mm, a akcesoryjna kanapa pozwala na dalsze obniżenie motocykla o 20 mm. Oznacza to, że w modelach GT można osiągnąć wysokość siedzenia na poziomie zaledwie 800 mm. Kolejną nowością jest amortyzowany system mocowania kierownicy, również stworzony dla poprawy komfortu jazdy. Ponadto poprawiona pozycja kierownicy w wersji Rally Pro, z końcówkami kierownicy o 15 mm bliżej, wpływa na zwinniejsze prowadzenie zarówno na stojąco, jak i siedząco.
Nadwozie zostało przeprojektowane tak, aby stworzyć spójny charakter motocykla, który widać od dziobu przez kokpit po panele boczne. Nowa gama otrzymała także 7-calowy wyświetlacz TFT z nowymi grafikami i systemem menu oraz ładowarką USB-C w kokpicie, a także łącznością Bluetooth w standardzie we wszystkich wersjach. Modele Pro oferują w standardzie podgrzewane manetki, siedzenie oraz system kontrolowania ciśnienia w oponach (TPMS).
Dla nowego Tigera stworzono również nowe malowania i grafiki. GT i GT Pro występują w kolorze Snowdonia White jako standard, a opcje Graphite & Sapphire Black oraz Carnival Red & Sapphire Black można wybrać jako premium. Rally Pro dostępne jest w kolorze Carbon Black & Sapphire Black, z opcją wybrania malowania Ash Gray & Intense Orange lub Matt Khaki Green & Matt Phantom Black.
Triumph przygotował też dla nowej gamy Tiger 900 szeroką gamę akcesoriów, w tym również gotowe pakiety. Oferta obejmuje między innymi nowy tłumik Akrapovič, przednie i tylne „pływające” kierunkowskazy, obrabiane maszynowo podnóżki typu adventure, gmole silnika, tank pad, osłonę pompy, osłony widelca, terenową osłonę chłodnicy oraz przedniej lampy i wiele innych.
Model GT kosztować będzie 64 995 zł, natomiast wersja GT Pro – 72 995 zł. Najdroższy będzie Tiger 900 Rally Pro – trzeba będzie za niego zapłacić 75 995 zł. Zamówienia można składać w salonach Triumpha, a motocykle pojawiają się u dealerów w lutym 2024 roku.
Dane techniczne:
Triumph Tiger 900 GT / GT Pro 2024
SILNIK | |
Typ: | czterosuwowy, chłodzony cieczą |
Układ: | trzycylindrowy, rzędowy |
Rozrząd: | DOHC, cztery zawory na cylinder |
Pojemność skokowa: | 888 ccm |
Średnica x skok tłoka: | 78 x 61,9 mm |
Stopień sprężania: | 13:1 |
Moc maksymalna: | 108 KM (78,5 kW) przy 9500 obr./min |
Moment obrotowy: | 90 Nm przy 6850 obr.min |
Zasilanie: | elektroniczny wtrysk paliwa |
PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Sprzęgło: | mokre, wielotarczowe, Triumph Slip & Assist |
Skrzynia biegów: | sześciostopniowa |
Napęd tylnego koła: | łańcuch O-ring |
PODWOZIE | |
Rama: | główna rama z rur stalowych, skręcany, aluminiowy subframe |
Zawieszenie przednie: | widelec upside-down Marzocchi, Ø 45 mm, skok 180 mm, manualna regulacja odbicia i kompresji, |
Zawieszenie tylne: | amortyzator Marzocchi, skok 170 mm, manualna (GT) / elektroniczna (GT Pro) napięcia wstępnego i odbicia |
Hamulec przedni: | podwójne, pływające tarcze, Ø 320 mm, czterotłoczkowe zaciski Brembo Stylema Monobloc, cornering ABS |
Hamulec tylny: | pojedyncza tarcza, Ø 255 mm, zacisk jednotłoczkowy, cornering ABS |
Opony przód / tył: | Metzeler Tourance Next 100/90-19 / 150/70R17 |
WYMIARY I MASY | |
Długość: | 2305 mm |
Szerokość: | 930 mm |
Wysokość: | 1410-1460 mm (regulowana) |
Wysokość siedzenia: | 820-840 mm (regulowana |
Rozstaw osi: | 1556 mm |
Kąt pochylenia główki ramy: | 24,6° |
Masa pojazdu gotowego do jazdy: | 219 kg (GT) / 222 kg (GT Pro) |
Zbiornik paliwa: | 20 litrów |
ELEKTRONIKA | |
ABS: | cornering ABS |
Kontrola trakcji: | tak |
Inne: | quickhifter, zmienne tryby jazdy |
Cena: | 64 995 zł – GT 72 995 zł – GT Pro |
Importer: | www.triumphmotorcycles.pl |
Triumph Tiger 900 Rally Pro 2024
SILNIK | |
Typ: | czterosuwowy, chłodzony cieczą |
Układ: | trzycylindrowy, rzędowy |
Rozrząd: | DOHC, cztery zawory na cylinder |
Pojemność skokowa: | 888 ccm |
Średnica x skok tłoka: | 78 x 61,9 mm |
Stopień sprężania: | 13:1 |
Moc maksymalna: | 108 KM (78,5 kW) przy 9500 obr./min |
Moment obrotowy: | 90 Nm przy 6850 obr.min |
Zasilanie: | elektroniczny wtrysk paliwa |
PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Sprzęgło: | mokre, wielotarczowe, Triumph Slip & Assist |
Skrzynia biegów: | sześciostopniowa |
Napęd tylnego koła: | łańcuch O-ring |
PODWOZIE | |
Rama: | główna rama z rur stalowych, skręcany, aluminiowy subframe |
Zawieszenie przednie: | widelec upside-down Showa, Ø 45 mm, skok 240 mm, manualna regulacja napięcia wstępnego, odbicia i kompresji |
Zawieszenie tylne: | amortyzator Showa, skok 230 mm, manualna regulacja napięcia wstępnego i odbicia |
Hamulec przedni: | podwójne, pływające tarcze, Ø 320 mm, czterotłoczkowe zaciski Brembo Stylema Monobloc, cornering ABS |
Hamulec tylny: | pojedyncza tarcza, Ø 255 mm, zacisk jednotłoczkowy, cornering ABS |
Opony przód / tył: | Bridgestone Battlax Adventure 90/90-21 / 150/70-R17 |
WYMIARY I MASY | |
Długość: | 2317 mm |
Szerokość: | 935 mm |
Wysokość: | 1452-1502 mm (regulowana) |
Wysokość siedzenia: | 860-880 mm (regulowana) |
Rozstaw osi: | 1551 mm |
Kąt pochylenia główki ramy: | 24,4° |
Masa pojazdu gotowego do jazdy: | 228 kg |
Zbiornik paliwa: | 20 litrów |
ELEKTRONIKA | |
ABS: | cornering ABS |
Kontrola trakcji: | tak, możliwość wyłączenia (tryb Off-Road) |
Inne: | quickhifter, zmienne tryby jazdy |
Cena: | 75 995 zł |
Importer: | www.triumphmotorcycles.pl |