fbpx

Powstanie kategorii Motocyklowych Mistrzostw Świata dedykowanej wyłącznie kobietom zapowiadano już od dłuższego czasu. Teraz poznaliśmy pierwsze szczegóły dotyczącej nowej serii, która zadebiutuje już w 2024 roku i będzie rywalizowała przy mistrzostwach World Superbike.

Podczas finału sezonu 2023 World Superbike na torze w Jerez de la Frontera, gdzie Alvaro Bautista zdobył drugi tytuł mistrza świata WSBK, podano też więcej szczegółów przed pierwszym w historii rokiem rywalizacji Motocyklowych Mistrzostw Świata Kobiet. 

Cykl zmagań liczyć będzie sześć rund, które rozgrywane będą w te same weekendy co zmagania World Superbike. Na początek kobiety rywalizować będą podczas wybranych, europejskich przystanków WSBK. Sezon 2024 MŚ Kobiet rozpocznie się na torze Misano World Circuit, gdzie karuzela WSBK pojawi się w połowie czerwca. Dla zawodników Superbike będzie to czwarta runda sezonu 2024. Potem panie walczyć będą jeszcze na Donington Park, w Portugalii, a także na nowych dla wszystkich torach Balaton oraz Cremona. Finał sezonu MŚ Kobiet zbiegnie się z ostatnią rundą WSBK – w hiszpańskim Jerez de la Frontera.

Jednocześnie ogłoszono, że tak jak w przypadku klasy World Supersport, kobiety będą miały dwa wyścigi podczas każdej rundy. W piątek rozgrywana będzie sesja Superpole, podczas gdy wyścigi odbywać się będą w sobotę oraz niedzielę. Oba wyścigi mają też być transmitowane na żywo.

Motocyklowe MŚ Kobiet – kalendarz 2024

  1. 14-16 czerwca – Emilia Romania, Misano World Circuit „Marco Simoncelli”
  2. 12-14 lipca – Wielka Brytania, Donington Park Circuit
  3. 9-11 sierpnia – Portugalia, Autodromo Internacional do Algarve
  4. 23-25 sierpnia – Węgry, Balaton Park Circuit
  5. 20-22 września – Włochy, Cremona Circuit
  6. 11-13 października – Hiszpania, Circuito de Jerez-Angel Nieto

Jedynym (jak na razie) dostawcą motocykli do serii będzie Yamaha, a zawodniczki będą rywalizowały na Yamahach YZF-R7. Organizatorzy mają też zapewnić partnera technicznego i logistycznego, który będzie dbał o inne aspekty, kontrolując przy tym równość szans.

Aby dostać się do serii, zawodniczki muszą spełnić kilka warunków. Po pierwsze muszą być pełnoletnie, a także zgłosić się poprzez proces aplikacji do dnia 31 stycznia 2024 roku. Potwierdzenie listy uczestniczek ma nastąpić nie później niż 15 lutego 2024 roku.

Biorąc pod uwagę obecne warunki wyścigowe, wpisowe nie jest duże i wynosi 25 tysięcy euro. W pakiecie każda zawodniczka otrzyma do dyspozycji motocykl Yamaha R7, pakiety GYTR, opony Pirelli, paliwo, serwis oraz dostęp do paddocku. Podobnie jak to ma miejsce chociażby w przypadku pucharu Yamaha R3 bLU cRU , wszystkie uczestniczki korzystać będą z takich samych motocykli. Każda z zawodniczek może jednak startować w „zespole” ze swoją własną nazwą i wprowadzić swoich sponsorów. Musi mieć też swojego jednego mechanika. 

Jak zaznaczał prezydent Międzynarodowej Federacji Motocyklowej (FIM) Jorge Viegas, organizatorzy chcą, by seria była „najwyższym poziomem rywalizacji dla kobiet”. Portugalczyk wyraził nadzieję, że w MŚ Kobiet zdecydują się wystartować takie zawodniczki, jak Ana Carrasco Maria Herrera. Wydaje się, że dla Hiszpanek będzie to jednak krok w tył po tym, jak Carrasco kilka lat temu sięgnęła po mistrzostwo świata Supersport 300, a ponadto obie rywalizowały już w Moto3 (bez większych sukcesów). 


Zdjęcie: Kawasaki

KOMENTARZE