fbpx
A password will be e-mailed to you.

Lata temu takie konstrukcje często widywano na drogach. Były produkowane nawet seryjnie! Najpopularniejsze to polski Niewiadów T31 i czechosłowacka PAV 40. Przedstawiamy replikę tej pierwszej.

Większa mobilność na jednym kole

Przyczepka Hamster


REKLAMA

Właściciel firmy KFK Hamster, produkującej te przyczepki, od wielu lat jest miłośnikiem starej motoryzacji, ale przede wszystkim wszystkiego, co w niej dziwne i nietuzinkowe. Idea holowania przyczepy z jednym kołem nawet dziś może wydać się nieco dziwaczna, ale ma swoje istotne zalety. Zestaw prowadzi się lepiej, niż z przyczepą na dwóch kołach. Oczywiście, wiele zależy od jej obciążenia i wysokości mocowania sprzęgu. Holownik ciągnący taką przyczepę jest nieco mniej brutalnie wypychany z zakrętu, niż z przyczepą dwukołową, a poza tym układ taki daje gwarancję większej mobilności, gdyż przyczepa jest węższa, niż holujący go pojazd.

Elegancka i szykowna

Przyczepka Hamster

Dziś więcej można załadować do trzech, średniej wielkości kufrów bagażowych. Ale jeśli chodzi nam o zadanie szyku, to taka gustowna przyczepa wydaje się bezkonkurencyjna. W dodatku trudno jest sobie wyobrazić elegancki skuter objuczony niezbyt wyszukanym zestawem plastikowych kufrów. Natomiast z przyczepką wygląda elegancko. I trzeba przyznać, że konstrukcja ta zaczyna się cieszyć coraz większym powodzeniem wśród skuterowców. Wywołała spore zainteresowanie na europejskim zlocie Lambretty, na który egzemplarz przyczepki został zaholowany za leciwym skuterem.

Homologacja do 100 km/h

Przyczepka Hamster

Producent niezwykle dba o jakość swoich przyczep, ale przede wszystkim o bezpieczeństwo klientów. Dokonano pieczołowitych i dokładnych obliczeń sprzęgu i pozostałych podzespołów konstrukcji. Wszystko po to, aby nie dawać żadnych powodów do zmartwień użytkownikom. Koło, na jakim toczy się konstrukcja, jest identyczne ze stosowanymi w motolotniarstwie. Niestety, ma ono homologację jedynie do 100 km/h, ale już niebawem mają być montowane koła o wyższym współczynniku prędkości. Musimy jednak pamiętać, że maksymalna dopuszczalna przez polskie prawo prędkość dla zespołu pojazdów to 80 km/h (na autostradzie, drodze ekspresowej lub innej dwujezdniowej).

Frajda z jazdy

Przyczepka Hamster

Do tej przyczepki można podejść oczywiście czysto użytkowo. I trzeba przyznać, że to także ma swoje, solidne uzasadnienie. Dla mnie jednak jej niewątpliwe walory użytkowe stoją na dalszym planie, bo jazda takim zestawem sprawia masę frajdy, nawet gdy w czterdziestopięciolitrowym schowku będziemy wozić jedynie zapasowe rękawiczki.


REKLAMA



REKLAMA


Jak szybko z przyczepką?

Przyczepka Hamster

Strefa zamieszkania – 20 km/h.

Teren zabudowany w godzinach 5:00-23:00 – 50 km/h.

Teren zabudowany w godzinach 23:00-5:00 – 60 km/h.

Poza terenem zabudowanym – 70 km/h.

Poza terenem zabudowanym na drogach dwujezdniowych co najmniej o dwóch pasach ruchu przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu, drodze ekspresowej i autostradzie – 80 km/h.

Przyczepka a przepisy

Przyczepka Hamster

W świetle polskiego prawa przyczepy motocyklowe (do których zaliczają się także wózki boczne) nie wymagają rejestracji oraz nie podlegają wymogowi badania technicznego. Muszą jednak mieć oświetlenie i swoim stanem technicznym nie zagrażać bezpieczeństwu. Przy przyczepie motocyklowej rozbijamy się dodatkowo o podobny paradoks, jak w przypadku bagażników rowerowych montowanych na haku samochodu. Nie możemy zasłaniać tablicy rejestracyjnej, ani w żaden sposób utrudniać jej odczytania. Holując przyczepkę chcąc nie chcąc możemy przysłonić naszą tablicę. Logiczne byłoby umieszczenie tablicy rejestracyjnej na końcu zespołu pojazdów, ale w świetle prawa nie możemy poruszać się pojazdem bez tablicy rejestracyjnej. Nie mamy też prawa skopiować posiadanej tablicy i umieścić jej kopii na końcu zespołu. Ta legislacyjna głupota od lat nie doczekała się rozwiązania, więc przy ewentualnej kontroli i spotkaniu z funkcjonariuszem jednej z uprawnionych służb zawsze stoimy na przegranej pozycji.

Zobacz także:

Vision 50 – oszczędny skuter Hondy

Fot. Sławomir Kamiński/Agencja Gazeta

Vision 50Fot. Sławomir Kamiński/Agencja Gazeta

KOMENTARZE

REKLAMA