Często podczas rozmów z kolegami z tak zwanej „branży” słyszę, że ten czy inny quad mniej znanej marki, która nie pochodzi z Japonii czy Ameryki to chińskie wielki „gie”.
Na skróty:
Zazwyczaj zaczyna się wtedy dyskusja, że to nie jest chińczyk tylko najczęściej produkt z Tajwanu. Okazuje się, że niechęć do produktów z krajów demokracji ludowej jest tak wielka, że ludzie zapominają o obszarach, gdzie są z powodzeniem tworzone bardzo przyzwoite konstrukcje. Gospodarka tych krajów rozwija się tak dynamicznie, że z przyjemnością obserwuję i testuję kolejne twory azjatyckich gigantów. Oczywiście są to początki i całkiem cukierkowych wyników zawsze nie będzie.
Access Motor po raz drugi
Całkiem niedawno zajmowaliśmy się tajwańskim quadem tej wytwórni o pojemności 300 ccm. Ten przyciężki pojazd o małej mocy, całkiem nieźle wypadł i z ciekawością zabrałem się za mocniejszy model. Uznałem, że SP 400S nie będzie cierpiał na braki mocy i jest doskonałym łącznikiem pomiędzy 300 a 450 z manualną skrzynią. Najmocniejszy model kosztuje powyżej 24 000 zł i jako dużo droższego nie będziemy go porównywać w tej kategorii.
W ocenie prezencji 400 wypada podobnie jak 300. Sylwetka i gabaryty są niemal identyczne. Wykonanie i materiały tak samo. Kilka detali stanowi jednak o wyższym miejscu zajmowanym w hierarchii wytwórni. W 400 producent zastosował ciekawsze malowanie ramy, które znacznie poprawiło wygląd i inną kierownicę o zmiennej średnicy rurki. Niby drobne zabiegi, a poprawiły odbiór całości. Detalem, który znacznie wpłynął na usportowienie pojazdu, jest rezygnacja z plastikowych podłóg na korzyść zastosowania profesjonalnego nerf-baru.
Sprzęt od prawdziwej wyścigówki odróżnia teraz tylko przekładnia CVT w napędzie. Firma stosuje prosty układ automatyczny z biegiem wstecznym. Do przodu mamy przełożenie szybkie i reduktor. Z przekładni napęd na oś tylną biegnie łańcuchem. Zanim jednak zamielą tylne koła, moc musi zostać wytworzona. Za to odpowiada jednostka napędowa o pojemności niespełna 400 ccm. To częsta praktyka nie tylko na Tajwanie. Kupujemy 400, a tak naprawdę mamy silnik 360 ccm. Jednostka napędowa to sprawdzona konstrukcja z jednym wałkiem w głowicy i gaźnikiem. Żeby bezpiecznie prowadzić quada, producenci dali z przodu niezależne podwójne wahacze, z tyłu wleczoną oś sztywną. Jak przystało na tani produkt, wyregulować możemy jedynie twardość sprężyn.
I tu musimy zatrzymać się na dłużej. Po teście miałem możliwość obejrzenia zestawu zawieszenia dostępnego w opcji. Zestaw obejmuje wszystkie trzy elementy resorująco-tłumiące. Każdy z nich gazowy z regulacją siły tłumienia. Komplet będzie kosztował dwa do trzech razy mniej niż podobny stosowany w popularnych markach. Co jeszcze? Przyzwoicie i standardowo. Stalowe oploty przewodów hamulcowych i trzy tarcze.
Wsiadać i jechać
W ciepły dzień, gaźnikowy silnik odpala od dotknięcia. O stabilność temperaturową dba ciecz u układzie chłodzenia. Jeśli rozruch byłby utrudniony przez spadek napięcia, możemy sięgnąć po ręczne cięgno. Tak nie było i szybko mogłem zająć się ujeżdżaniem sprzętu w znajomym terenie. 217 kg masy suchej potrzebuje mocy. Z niespełna 400 ccm pojemności jest jej wystarczająco dużo do zabaw i treningów. Do cross-country będzie jej za mało. Sporo pary idzie też w gwizdek za sprawą przekładni CVT. W sporcie manualna zmiana biegów to jedyny ratunek dla średniej pojemności.
Rekompensatą może być rozstaw kół i prowadzenie, jakie mu zawdzięczamy. Access Motor prowadzi się pewnie i w zakrętach wybaczy błędy. Dobrze spisują się seryjne opony Maxxis. Do turystyki w terenie i gonitw za kolegami przyda się również reduktor, który przyjdzie z pomocą, kiedy na podjeździe braknie koni mechanicznych. Kilka godzin w terenie z tajwańskim quadem to przyjemność.
W amatorskiej skali ocen pojazd prowadzi się dobrze, a osiągi pozwalaj na niepohamowaną zabawę na torze, czy rekreacyjne wypady w teren. Zdaniem użytkowników, awaryjność i serwis nie nastręcza problemów, a ceny części są na bardzo akceptowalnym poziomie. O ich dostępność zatroszczyć ma się nowy importer, firma Silverstone z Łodzi.
DANE TECHNICZNE
Access Motor SP 400S
SILNIK
Typ: czterosuwowy, chłodzony cieczą
Układ: jednocylindrowy
Rozrząd: SOHC
Pojemność skokowa: 359 ccm
Średnica x skok tłoka: 78×75,2
Stopień sprężania: 11
Moc maksymalna: b.d.
Moment obrotowy: b.d.
Zasilanie: gaźnik Mikuni
Smarowanie: mokra miska
Rozruch: elektryczny i ręczny
Alternator: b.d.
Zapłon: elektroniczny
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Skrzynia biegów: Przekładnia CVT
System hamowania silnikiem: brak
Napęd: 2×4 łańcuch
PODWOZIE
Rama: stalowa
Zawieszenie przednie:
niezależne, wahacze „A”
Zawieszenie tylne: Zależne,
wahacz wleczony.
Hamulec przedni: dwie tarcze
Hamulec tylny: tarcza
Opony przód/ tył: AT21 x 7- 10 i AT20 x 11- 9
WYMIARY I MASY
Wysokość siedzenia: 870 mm
Rozstaw osi: 1230 mm
Minimalny prześwit: 265 mm
Masa własna: 217 kg
Zbiornik paliwa: 14,8 l
Długość: 190,5 cm
Szerokość: 114,3 cm
Wysokość: 124,5 cm
Michał Mazurek
ZOBACZ TAKŻE:
Kymco MXU 300R
Polaris Scrambler
Motocykle – ogłoszenia