Yamaha po raz pierwszy w historii oferuje gamę części i akcesoriów GYTR do motocykla typu adventure! Dzięki trzem zestawom tuningowym model Ténéré 700 World Raid będzie można przekształcić w prawdziwie wyczynową maszynę, dysponującą większą mocą i profesjonalnym, rajdowym podwoziem.
Na skróty:
Zaprezentowana po raz pierwszy w 2022 roku, inspirowana rajdami Yamaha Ténéré 700 World Raid stała się hitem wśród motocyklistów szukających średniej klasy motocykla typu adventure. Teraz model ten może być jeszcze lepszy. Wszystko dzięki gamie części i akcesoriów GYTR (Genuine Yamaha Technology Racing), powstałych przy współpracy z zespołem Yamaha Rally. Do europejskich dealerów japońskiego producenta dotrą trzy oddzielne zestawy tuningowe: performance, handling oraz rally.
Warto pamiętać, że zestawy GYTR do motocykli Adventure są opracowywane wyłącznie na rajdy i dostępne dla tych posiadaczy Ténéré 700 World Raid, którzy chcą jeździć na swoich maszynach w najbardziej wymagających warunkach. Części i zestawy GYTR do motocykli Adventure nie posiadają homologacji drogowej. Można ich używać wyłącznie na zamkniętych torach, terenach prywatnych oraz podczas zawodów, w których jest dozwolony udział niezarejestrowanych pojazdów.
Zestawy i części GYTR Performance już teraz można zamawiać u dealerów Yamahy. Więcej informacji na stronie: yamaha-racing.com/gytr/
Więcej o nowościach Yamahy na rok 2024 prosto z targów EICMA 2024. Opowiada oczywiście Andrzej:
Zestaw GYTR Performance
Zestaw GYTR Performance powstał z myślą o uwolnieniu pełnego potencjału silnika CP2 o pojemności 689 ccm w modelu Ténéré 700 World Raid. Wykorzystuje on standardową wiązkę przewodów oraz lekki wyścigowy układ wydechowy Akrapovič, który współpracuje z zestawem filtra powietrza GYTR. Składa się on się z wykonanej na zamówienie obudowy i elementu filtrującego, optymalizując przepływ spalin. Moduł ECU GYTR dostosowuje mapowanie zapłonu, zapewniając maksymalną moc i moment obrotowy. Po zamontowaniu całego zestawu GYTR moc silnika można zwiększyć nawet o 9 KM.
Oprócz części do tuningu silnika, zestaw zawiera także jednoczęściową kanapę i podnóżki w rajdowej specyfikacji. Choć kanapa Rally jest standardowo wyższa o 25 mm, można jednak przyciąć piankę i nadać jej dowolny kształt, dopasowany do ergonomicznych wymagań kierowcy. Kanapa świetnie współpracuje z szerokim podnóżkiem GYTR o bardziej przyczepnej, mocno ząbkowanej powierzchni z otworami minimalizującymi zbieranie się błota w ekstremalnych warunkach.
Ostatnim elementem zestawu Performance jest aluminiowa osłona sprzęgła z logo GYTR. Umożliwia ona łatwy dostęp do wewnętrznych mechanizmów sprzęgła i szybkie serwisowanie między etapami rajdu.
Zestaw GYTR Performance został opracowany z myślą o łatwej instalacji, bez naruszania fabrycznej wiązki przewodów, kół ani systemu ABS.
Zestaw GYTR Handling
Zestaw GYTR Handling idzie o krok dalej i koncentruje się na podwoziu Ténéré 700 World Raid. Nowe felgi i zawieszenie pozwalają przygotować motocykl do rajdów – poprawić stabilność i prowadzenie nawet w najtrudniejszym terenie.
Wyścigowy widelec KYB o kartridżowej konstrukcji z pokrytymi powłoką DLC lagami o średnicy 48 mm ma skok powiększony do 270 mm, a zawór mid-speed pozwala na regulację w znacznie szerszym zakresie. Aby umożliwić montaż przedniego zawieszenia, w zestawie znajdują się półki GYTR, wykonane z aluminium anodowanego na kolor czarny 6082. Półki idealnie pasują do kompaktowego i w pełni regulowanego amortyzatora skrętu firmy Scotts Performance. Amortyzator ma 25 ustawień, które można zmieniać w trakcie jazdy. Zwiększa stabilność i ogranicza zmęczenie kierowcy podczas długiej jazdy w trudnym terenie. W zestawie z pólkami znajduje się również wspornik do zamocowania standardowego amortyzatora skrętu. Z tyłu zastosowano w pełni regulowany amortyzator Paioli, wyposażony w tłoki d oregulacji ustawień dla wysokiej i niskiej prędkości, co optymalizuje tłumienie dobicia i odbicia, i przekłada się na lepsze wyczucie motocykla.
Rajdowe felgi GYTR firmy Haan Wheels z obręczami Excel i piastami z obrabianego aluminium obniżają masę nieresorowaną. Zestaw zawiera przedni i tylny układ hamulcowy z zaciskami Brembo. Przednie tarcze Braking zwiększono do średnicy 300 mm, tylną – do średnicy 267 mm dopasowaną do fabrycznego zacisku. Moduł ECU pozwala wyeliminować układ ABS oraz immobilizer. Oprócz tego w zestawie GYTR Handling dostępne są lekki łańcuch i zębatki o zmienionych przełożeniach oraz nowa, większa chłodnica z oddzielną chłodnicą oleju wraz ze wszystkimi przewodami i wspornikami niezbędnymi do montażu. Anodowana na czarno osłona chłodnicy GYTR chroni ją przed uszkodzeniem przez gałęzie, kamienie czy inne odpryski spod przedniego koła.
Ostatnim elementem zestawu Ténéré 700 GYTR Handling Kit jest wysoki przedni błotnik nadający maszynie autentyczny wygląd „Dakar” i zapewnia dodatkową ochronę w każdych warunkach.
Zestaw GYTR Rally do Ténéré 700 World Raid
Aby zapewnić najwyższą wytrzymałość i rajdowe osiągi, zestaw GYTR Rally zawiera dodatkowe zbiorniki paliwa o większej pojemności z całym osprzętem potrzebnym do zamontowania profesjonalnego roadbooka i rajdowego GPS-a.
Nowe przednie zbiorniki paliwa, lewy i prawy, są wykonane z pomalowanego na czarno nylonu i mają przezroczyste „okienko” ułatwiające szybką kontrolę poziomu paliwa. Zbiorniki są wyposażone w specjalne korki wlewu umożliwiające szybkie tankowanie. Zestaw zawiera również dodatkowe zbiorniki, które można zamontować z tyłu maszyny, zwiększając tym samym łączną ilość paliwa do 37,6 litra.
Zestaw kierownicy GYTR zawiera krótką przepustnicę (quick-action), osłony dłoni i uchwyty umożliwiające zamocowanie własnego sprzętu nawigacyjnego. Zestaw Rally zawiera również nowe kierunkowskazy i kontrolki, a także zestaw przedniego reflektora z czterema wydajnymi soczewkami i nową poliwęglanową szybą, która chroni zarówno kierowcę, jak i światła motocykla.
Dopełnieniem transformacji motocykla w prawdziwie rajdową bestię jest płyta ochronna GYTR z kevlaru i włókna węglowego oraz kompleksowy zestaw naklejek pozwalających stworzyć replikę motocykla GYTR Africa Eco Rally, który już wkrótce pojawi się na rynku.
Zestaw GYTR Rally zawiera również wiązkę przewodów, która ułatwia montaż części. Wiązka jest lżejsza od standardowej i jest wymagana do demontażu ABS i immobilizera.