fbpx

W 2024 roku KTM świętować będzie 30-lecie modelu Duke. Z tej okazji, oczywiście podczas targów EICMA 2023, zaprezentowano całkowicie nowego, niezwykle mocnego i lekkiego KTM-a 990 Duke ze zaktualizowanym silnikiem LC8c. W segmencie dużych nakedów robi się tym samym coraz ciekawiej!

Na skróty:

KTM 990 Duke, poza niesamowicie mocnym silnikiem, całkowicie nowym podwoziem i konstrukcją wahacza – nie wspominając o ulepszonej ergonomii i technologii – obecnie znacznie lepiej wpasowuje się w segment maszyn o większej pojemności, zarówno pod względem pojemności skokowej, jak i proporcji. W tej maszynie niezwykłe osiągi idą w parze z ergonomią. Założenia przy jego projektowaniu były proste: Austriacy chcieli stworzyć najlepszy motocykl segmentu street wagi średniej. Na tym jednośladzie dobrze czuć mają się zarówno początkujący motocykliści, jak i prawdziwi zawodowcy.

Nowy Duke ma niezwykle drapieżny design, który łączy się jednak z minimalistyczną stylistyką. To, co wyróżnia nowego KTM-a, to zaawansowany reflektor LED. Jego nowa konstrukcja zapewnia stabilność oświetlenia w każdych warunkach, a intensywność oświetlenia dostosowuje się automatycznie do warunków otoczenia. Dodatkowo motocykl wyposażono w funkcję Coming Home, dzięki czemu reflektor pozostaje włączony przez kilka sekund już po zgaszeniu motocykla, dając kierowcy kilka sekund oświetlenia przydatnego podczas otwierania drzwi czy szukania włącznika światła w garażu.

Sercem nowego modelu KTM 990 Duke jest radykalnie unowocześniona wersja silnika LC8c, zastosowanego już w KTM-ie 890 Duke R. Rzędowa, dwucylindrowa jednostka napędowa o pojemności 947 ccm wytwarza moc maksymalną 123 KM i 103 Nm momentu obrotowego, przy masie motocykla wynoszącej zaledwie 179 kg. Dodatkowo silnik nie dość, że mocny, to jest też najmniejszym w swojej klasie, co tylko zwiększa zwinność motocykla. Silnik otrzymał też nowe profile wałków rozrządu i dłuższe otwarcia zaworów.

Jednostkę napędową umieszczono w całkowicie nowej ramie rurowej, w której zastosowano części kute zamiast blaszanych. To poprawia sztywność (zwiększona o 8 procent) i zapewnia lepsze czucie maszyny. Ramę pomocniczą odlano z kolei z aluminium, umieszczając w niej airbox i wloty powietrza.

KTM 990 Duke posiada też regulowany, 43-milimetrowy widelec WP Apex typu upside down z otwartym kartridżem. Przedni widelec ma też 5-stopniową regulację dobicia i odbicia, dzięki czemu można dostosować go zarówno do warunków na drodze, ale też i do umiejętności kierowcy. Z tyłu zastosowano z kolei lekki, odlewany grawitacyjnie wahacz, charakteryzujący się zwiększoną stabilnością i lepszą elastycznością. Wahacz, odchudzony aż o 1,5 kilograma, współpracuje z amortyzatorem WP Apex Monotube, mającym nową, lżejszą sprężyną. Podobnie jak przedni widelec, amortyzator tylny także posiada 5-stopniową regulację (ręczną) naprężenia wstępnego. Na system hamulcowy składają się z kolei dwie tarcze pływające o średnicy 300 milimetrów z 4-tłoczkowymi zaciskami z przodu oraz tarcza o średnicy 240 mm z tyłu.

Aby zapewnić jeszcze lepszą ergonomię, siedzenie umieszczono na wysokości 825 mm i pochylono je o dwa stopnie do przodu. Dzięki temu za kierownicą będzie można obrać bardziej sportową, agresywną pozycję, nie tracąc przy tym na komforcie. Podnóżki wykonano z lekkiego aluminium i dodano do nich antypoślizgową, gumową wkładkę. Zapewnia ona dobre trzymanie stopy, a także tłumi drgania. Siedzenie pasażera podniesiono z kolei o 20 mm, a podnóżki umieszczono w taki sposób, by zapewnić wygodniejsze zgięcie kolan. Całość uzupełnia szersza, 760-milimetrowa kierownica z 4-stopniową regulacją.

Standardowo motocykl wyposażono w trzy tryby jazdy: Rain, Street i Sport. Opcjonalne są z kolei tryby Performance oraz Track. Klasycznie, podczas jazdy w trybie DEMO, przez 1500 kilometró będzie można wyprobować Quickshifter+ i tryb jazdy Track.

Maszyna będzie dostępna w dwóch wersjach kolorystycznych: czarnej i pomarańczowej. Cena KTM-a 990 Duke nie jest na razie znana.

Dane techniczne

KTM 990 Duke

SILNIK
Typ:czterosuwowy, chłodzony cieczą
Układ:rzędowy, dwa cylindry, typu R2
Rozrząd:DOHC, cztery zawory na cylinder
Pojemność skokowa:947 ccm
Średnica x skok tłoka:92,5 x 70,4 mm
Stopień sprężania:13,5:1
Moc maksymalna:123 KM (90,5 kW) przy 9 500 obr./min
Moment obrotowy:103 Nm przy 6750 obr./min
Zasilanie:wtrysk
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Sprzęgło:antyhoppingowe
Skrzynia biegów:sześciostopniowa
Napęd tylnego koła:łańcuch 520 X-Ring
PODWOZIE
Rama:stalowa, silnik jako element nośny
Zawieszenie przednie:USD WP APEX, Ø 43 mm, regulacja odbicia i dobicia,
skok 140 mm
Zawieszenie tylne:amortyzator centralny WP APEX, pełna regulacja,
skok 150 mm
Hamulec przedni:dwie tarcze Ø 300 mm, zaciski czterotłoczkowe
Hamulec tylny:tarczowy, Ø 240 mm, zacisk dwutłoczkowy
Opony przód / tył:120/70-17 / 180/55-17
WYMIARY I MASY
Kąt główki ramy:65,8°
Wysokość siedzenia:825 mm
Rozstaw osi:1476 mm
Minimalny prześwit:195 mm
Masa pojazdu gotowego do jazdy:179 kg
Zbiornik paliwa:14,8 litra (3 litry rezerwy)
ELEKTRONIKA
ABS:Cornering ABS, tryb Supermoto
Kontrola trakcji:regulowana
Inne:tryby jazdy, launch control, opcjonalny quickshifter
Cena:b.d.
Importer:www.ktm.com
 
KOMENTARZE