Z lekka niszowa na naszym rynku marka Moto Guzzi okazuje się być najstarszą europejską wytwórnią, która w sposób nieprzerwany zajmuje się produkcją motocykli. Bez fajerwerków i zadęcia, ale za to konsekwentnie i zawsze swoją drogą.
Na skróty:
Gdy przyjrzymy się współczesnym gigantom w branży, takim jak BMW, KTM, Ducati czy Triumph, to okazuje się, że każdy z nich albo zaczynał później niż Moto Guzzi, albo miał przerwy w działalności. Dzisiaj „Gutek” znany jest jedynie z maszyn z silnikami o nieczęsto spotykanym, poprzecznym układzie cylindrów, ale przecież nie zawsze tak było. W swojej historii firma intensywnie eksperymentowała z ich liczbą i układem. Dopiero w latach 70. ubiegłego wieku Guzzi skupiło się tylko na jednym rozwiązaniu.
Zrodzona z marzeń
Pierwszy prototyp Moto Guzzi powstał w 1920 roku, ale idea budowy motocykli tej marki jest starsza i sięga czasów I WŚ (rok 1917). Wtedy to trójka przyjaciół z bazy lotniczej Corpo Aeronautico Militare postanowiła zająć się budową motocykli z silnikami o konstrukcji zbliżonej do lotniczych. Mimo różnic społecznych dogadywali się bardzo dobrze, a podział ról był klarowny: uzdolniony inżyniersko Carlo Guzzi projektował maszynę, pochodzący z bogatej rodziny armatorów Giorgio Parodi miał sfinansować przedsięwzięcie, a Giovanni Ravelli, słynny już wówczas pilot i motocyklista, swoimi wyczynami sportowymi miał rozreklamować markę. Pomysł ziścił się dopiero w roku 1920, gdy Guzzi z pomocą lokalnego kowala, Giorgio Ripamontiego, zbudował swój pierwszy motocykl.

Zaczynali od jednocylindrówek
Pierwszy motocykl zaprojektowany przez Guzziego i zbudowany w wersji prototypowej nazywał się GP 500. Wyprodukowany jeszcze jako Guzzi-Parodi, był pięćsetką z dosyć powszechnym wtedy rozrządem mieszanym, górno-dolnym IOE (dolot nad wylotem) – w głowicy był zawór ssący, w cylindrze wydechowy. Gutek stosował taki rozrząd aż do połowy lat 40. Było to racjonalne rozwiązanie, bowiem zawory mogły mieć bardzo dużą średnicę. Już wtedy silnik wyposażony został w pokaźne, wirujące na zewnątrz karteru koło zamachowe zwane „krajalnicą”. To rozwiązanie przez wiele lat było znakiem rozpoznawczym większości „Gutków”.

Moto Guzzi czyli skuterowo i nietypowo
Idąc za ogarniającą powojenne Włochy modą, również Moto Guzzi przymierzyło się do budowy skutera, a raczej wariacji na jego temat. Wydaje się, że to właśnie Galetto było pierwszym skuterem na dużych, szprychowych kołach typu motocyklowego, jednak z karoserią z wytłaczanych blach, solidnymi osłonami nóg i charakterystycznym dla tego rodzaju konstrukcji przekrokiem. Prototyp Galetto (150 ccm) po raz pierwszy zaprezentowano podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w roku 1950. Wtedy wykonano jedynie pięć egzemplarzy tego motocykla.
W ten sposób konkurenci zaszachowali się, ale szybko doszło do ugody. Guzzi porzucił projekt skutera na małych kołach, a Lambretta motocykla. Jednak firma z Mandello nie zrezygnowała z budowy czegoś w rodzaju skutera i w ten sposób narodził się dosyć dziwaczny jak na tamte czasy Galetto. Sama karoseria to jeszcze nic, najważniejsze dziwadła mieszczą się pod blachami. Czterosuwowy silnik z poziomo (czyli wówczas tradycyjnie dla „Gutka”) leżącym cylindrem, o pierwotnej pojemności 125 ccm, głowicę miał skonstruowaną dokładnie tak jak w samolocie – każdy z zaworów pod osobnym deklem. Mało tego, wał korbowy miał podporę tylko z jednej strony. Nie spotkałem się z tego rodzaju rozwiązaniem w żadnym innym silniku.


MOTO GUZZI GALETTO 160
| SILNIK | |
| Typ: | czterosuwowy, chłodzony powietrzem, rozrząd OHV |
| Układ: | jednocylindrowy |
| Pojemność skokowa: | 159, 9 ccm |
| Średnica x skok tłoka: | 62,o x 53,0 mm |
| Stopień sprężania: | 5,6:1 |
| Moc maksymalna: | 6 KM ( 4,4 kW) przy 5200 obr./min |
| Moment obrotowy: | brak danych |
| Zasilanie: | opadowe, gaźnik Dell’Orto MA 18 BS1 |
| Smarowanie: | pod ciśnieniem, z suchą miską olejową |
| Rozruch: | kickstarter |
| Zapłon: | Magneti Marelli |
| PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
| Silnik-skrzynia biegów: | koła zębate |
| Sprzęgło: | wielotarczowe, w kąpieli olejowej, sterowane ręcznie |
| Skrzynia biegów: | manualna, trzystopniowa, sterowana nogą, dźwignia typu palce-pięta |
| Napęd tylnego koła: | łańcuch rolkowy |
| PODWOZIE | |
| Rama: | tłoczona z blach stalowych, przestrzenna, otwarta, typu grzbietowego |
| Zawieszenie przednie: | amortyzatory teleskopowe ze sprężynami śrubowymi i wahaczami pchanymi |
| Zawieszenie tylne: | pojedynczy wahacz stalowy z amortyzatorem ciernym |
| Hamulec przedni/tylny: | bębnowy, tłoczony z blachy stalowej |
| Opony przód / tył: | 2,75x17” / 3.00x17” |
| WYMIARY I MASY | |
| Długość: | 1950 mm |
| Szerokość: | 715 mm |
| Wysokość: | 970 mm |
| Rozstaw osi: | 1310 mm |
| Masa bez płynów: | 107 kg |
| DANE EKSPLOATACYJNE | |
| Prędkość maksymalna: | 80 km/h |
| Zużycie paliwa: | 2,6 l/100 km (wg produecenta) |
| Zbiornik paliwa: | 7 litrów |
| Zbiornik oleju: | 3 litry |
| Zasięg: | ok 250 km |






















