fbpx

Był to ważny moment w naszej motocyklowej historii. Właśnie w tym roku zainicjowano kilka ważnych wydarzeń sportowych, które w kolejnych latach stały się imprezami międzynarodowymi.

W 1928 roku w Polsce zarejestrowanych było 3734 motocykli (dla porównania dziś po naszych drogach jeździ ich ok. 850 tysięcy). Wśród nich najpopularniejszymi markami były: Harley-Davidson, Indian, Puch, AJS, NSU, Rudge, BSA, Triumph. Warto dodać, że ok. 25 – 30% ogólnej liczby motocykli stanowiły wówczas pojazdy dwóch wspomnianych marek – Harley-Davidson i Indian.

Na spotkanie rajdu ADAC

W marcu 1928 roku przejechał przez Polskę niemiecki rajd motocyklowy zorganizowany przez Ogólnoniemiecki Automobilklub (ADAC). Było to pod wieloma względami – politycznymi, propagandowymi, społecznymi i motocyklowymi – bardzo ważnie międzynarodowe wydarzenie. W rajdzie wzięło udział ponad 100 zawodników. Na ich powitanie do Bydgoszczy wysłano delegacje Ministerstwa Spraw Zagranicznych, która nie przypadkowo pojechała tam polskim samochodem CWS T-1.

Historia motocykli. Rok 1928W kwietniu 1928 roku powstał w Katowicach Polskie Klub Motocyklowy. Zaistniało tu pewne zdublowanie nazw, bo organizacja o tej samej nazwie istniała już od kilku lat w Warszawie. Nie było to jednak przypadkowe. Założycielem katowickiego PKM był Stanisław Szydelski, jeden z założycieli warszawskiego PKM. W owym czasie starano się inicjować i promować wszelkie działania mające realny wkład w polonizację Górnego Śląska. Z tego powodu prawdopodobnie zdecydowano się na zdublowanie dobrej propagandowo nazwy.

Cieszyńskie TT

27 maja 1928 roku rozegrano po raz pierwszy bardzo ciekawy wyścig motocyklowy, a mianowicie – Cieszyńskie Tourist Tropnhy. Długość trasy wynosiła 22 km. Do rywalizacji zgłosiło się 22 zawodników z Polski, Niemiec, Czechosłowacji i Austrii. W dniu zawodów na linii startowej stanęło jednak tylko 13 maszyn. W kolejnych latach w Cieszyńskim TT liczne startowali zawodnicy zagraniczni.
W dniach 2 – 3 czerwca 1928 roku odbył się Pierwszy Rajd Polskiego Związku Motocyklowego. Była to inauguracja działalności sportowej (rajdowej) tej najważniejszej u nas organizacji motocyklowej. Do rywalizacji na dystansie 677 km wystartowało 19 motocyklistów.

Historia motocykli. Rok 1928

Zdjęcie prasowe z przejazdu niemieckiego rajdu motocyklowego ADAC-u przez Polskę.

We wrześniu 1928 roku po raz pierwszy zorganizowaną najbardziej prestiżowe polskie szosowe wyścigi motocyklowe – o Wielką Nagrodę Polski, popularnie zwane Grand Prix. W kolejnych latach była to sztandarowa impreza ściągająca zawodników zagranicznych. Na starcie pierwszego motocyklowego Grand Prix stanęło 26 zawodników, podzielonych na cztery klasy pojemnościowe: 175, 350, 500, 1000. Motocykle z silnikami 350 i więcej miały do pokonania dystans 300 km (30 okrążeń po 10 km), a najmniejsza klasa – 240 km. Największa szybkość zanotowana na jednym okrążeniu wynosiła 117,2 km/h.

Jesienią 1928 roku Polski Związek Motocyklowy ustanowił oficjalny znaczek tej organizacji. Był to wizerunek silnika motocyklowego górnozaworowego (w owym czasie był to symbol nowoczesności) – u dołu na karterze umieszczono litery PZM wpisane w koło. Górna część był emaliowana na biało a dolna na czerwono. Prawo noszenia tego znaczka mieli członkowie zarządów klubów motocyklowych zrzeszonych w PZM oraz posiadacze licencji sportowych. Znaczek ten obowiązywał do 1935 roku.
Jak widać w 1928 roku zainicjowano kilka ważnych wydarzeń i imprez, które dziś uznajemy za sztandarowe w historii naszego motocyklizmu. Był to ważny rok.

KOMENTARZE