fbpx

Piaggio, jako jeden z niewielu producentów jednośladów, ma w swojej ofercie skuter dostawczy o sporych możliwościach.

Na ulicach miast często widzimy skutery z dużym pudłem w miejscu pasażera, rozwożące pizzę lub przesyłki. Najczęściej są to adoptowane do takich celów miejskie rollery.

Prezentowany w tym teście skuter dostawczy Piaggio jest pojazdem seryjnym. Jego bazą stał się popularny i sprawdzony model Liberty 125 4T. W celu przystosowania Liberty do nowych zadań, dokonano bardzo wielu zmian i modyfikacji. W wyniku powstały trzy wersje, dostosowane do różnych potrzeb: Delivery, Cargo i Postal. Delivery w miejscu pasażera ma bagażnik o ładowności 40 kg, Cargo – otrzymało z przodu drugi bagażnik, który można obciążyć do 25 kg. Postal (chyba nie trzeba tego tłumaczyć) jest najbogatszą i najbardziej funkcjonalną wersją Liberty. Na tylnym bagażniku ma zamontowany wielki kufer o pojemności 70 litrów i ładowności 40 kg. Przewożone w nim przesyłki chroni zamek. Przedni bagażnik jest taki, jak w Cargo i tak jak w tej wersji pod nim musiał się znaleźć reflektor. Przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi szofer jest chroniony wysoką szybą oraz dodatkową osłoną z dermy, zamocowaną do podszybia.

Bardzo pomocnym dodatkiem dla rozwoziciela przesyłek jest niewielka torba na listy, mocowana w miejscu przedniego schowka. Łatwo ją odczepić i jak chlebak zarzucić na ramię na pasie nośnym.

Ponieważ skuter ma użytkowy charakter, inny niż w wersji cywilnej jest rozkład mas. Dlatego rama oraz zawieszenia zostały wzmocnione. Silnik jest taki sam, jak w Liberty poprzedniej generacji, czyli trwały, gaźnikowy, dwuzaworowy LEADER. Kolejne przystosowanie do zadań transportowych to większy zbiornik paliwa o pojemności 10 l i hamulec postojowy, zabezpieczający przed stoczeniem się po postawieniu skutera na bocznej nóżce.

Podczas jazdy z pełnym obciążeniem Postal zachowywał się jak każdy skuterek miejski. Jego dynamika nie ustępowała innym, cywilnym rollerom. Jedynie podczas wietrznej pogody wykazał większą podatność na boczne podmuchy. Dzięki wysokiej szybie nie było potrzeby zamykania szyby w kasku, gdyż nie czuć naporu powietrza. Jedynym mankamentem tego udogodnienia jest ograniczenie widoczności podczas opadów atmosferycznych, głównie w nocy. Tu doskwiera brak wycieraczki. Taki wynalazek był stosowany, lecz jedynie w BMW C1, ale to była zupełnie inna półka cenowa wśród jednośladów.

Dane techniczne Liberty 125 Postal

SILNIK

Typ czterosuwowy, chłodzony powietrzem
Układ jednocylindrowy
Rozrząd SOHC, 2 zawory na cylinder
Pojemność skokowa 124 ccm
Średnica i skok tłoka 57 mm i 48,6 mm
Stopień sprężania 10,6 : 1
Moc maksymalna 7,7 kW (10,5 KM) przy 8250 obr./min
Maksymalny moment 9,6 Nm przy 7250 obr./min
Zasilanie gaźnik
Smarowanie mokra miska
Rozruch elektryczny

PRZENIESIENIE NAPĘDU

Silnik-sprzęgło pas klinowy
Sprzęgło odśrodkowe
Skrzynia biegów CVT

PODWOZIE

Rama stalowa, rurowa, podwójna
Zawieszenie przednie teleskopowe
Zawieszenie tylne wahacz wleczony, dwa elementy resorująco-tłumiące
Hamulec przedni tarczowy, O 240 mm
Hamulec tylny bębnowy, O 140 mm
Ogumienie przód i tył 90/80-16 i 100/80-14

WYMIARY I MASY

Długość 1935 mm
Szerokość 760 mm
Wysokość siedzenia 795 mm
Masa pojazdu 114,5 kg
Masa całkowita 300 kg

KOMENTARZE