fbpx

Cztery duże koncerny motoryzacyjne – Honda, Yamaha, Pierer Mobility (KTM) i Piaggio – ogłosiły dzisiaj podpisanie listu intencyjnego w sprawie utworzenia konsorcjum pracującego nad wspólnym standardem wymiennych akumulatorów. Będą one przeznaczone do zasilania jednośladów i lekkich czterokołowców z napędem elektrycznym.

W kontekście porozumienia klimatycznego z Paryża i przejścia na elektromobilność założyciele konsorcjum uważają, że dostępność znormalizowanego systemu akumulatorów wymiennych sprzyjałaby zarówno upowszechnieniu lekkich pojazdów elektrycznych, jak i przyczyniłaby się do bardziej zrównoważonego zarządzania cyklem życia baterii stosowanych w transporcie.

Ponadto, zwiększając zasięg, skracając czas ładowania oraz obniżając koszty pojazdów i infrastruktury, producenci będą starali się odpowiedzieć na główne obawy klientów dotyczące przyszłości elektromobilności. Celem konsorcjum będzie zatem określenie znormalizowanych specyfikacji technicznych systemu akumulatorów wymiennych dla motorowerów, motocykli, pojazdów trójkołowych i czterokołowych.

Konsorcjum rozpocznie swoją działalność w maju 2021 r. Czterej członkowie zachęcają wszystkich inne marki motocyklowe do współpracy w celu wzbogacenia wiedzy.

Cieszy nas taki stan rzeczy. Ujednolicenie niesie za sobą dla użytkowników same korzyści, wystarczy przywołać przykład standardów gniazd i ładowarek do smartfonów. Możliwe, że obok stacji benzynowych powstaną automaty podobne do paczkomatów, gdzie oddając rozładowany akumulator będzie można pobrać pełny i szybko zainstalować go w swoim pojeździe. Usunie to jeden z podstawowych problemów związanych z użytkowaniem motocykli i skuterów elektrycznych – niski zasięg i długi czas ładowania.

Tego typu rozwiązanie wprowadza już Yamaha we współpracy z firmą Gogoro. Na Tajwanie powstała i wciąż rozrasta się sieć stacji z wymiennymi bateriami. Mamy nadzieję, że standaryzacją akumulatorów zainteresuje się więcej marek. 

Zdjęcia: Honda, Gogoro

KOMENTARZE