fbpx

Był Sportsterem, póki entuzjasta customizingu nie wziął do ręki narzędzi, a nikt rozsądny w porę go nie powstrzymał.

Darka poznałem na zlocie w Bydgoszczy. Jest znany w swym mieście, gdyż wspólnie z żoną prowadzą firmę wykonującą skórzaną tapicerkę samochodową na indywidualne zamówienie. Łatwo przewidzieć, co może się stać, jeśli ktoś taki dostanie w swe „łapy” motocykl. Z fabrycznej postaci nie pozostanie „kamień na kamieniu”.

Darek od dawna marzył o Harleyu, lecz, jak to często bywa, musiał długo czekać na spełnienie młodzieńczych marzeń. W końcu udało się wejść w posiadanie Sportstera 883 z 1988 roku. Motocykl w ciągu swego długiego życia uniknął ingerencji w mechaniczną strukturę, co w przypadku maszyn tej marki wcale nie jest takie oczywiste.

Wkrótce miało się to radykalnie zmienić. Darek szybko przekonał się, że jego Harley od strony mechanicznej jest całkowicie zdrowy, jednak forma motocykla zupełnie mu się nie podoba. Postanowił więc zmienić maszynę według własnej wizji. Zamknął się z nowym nabytkiem w warsztacie. W ruch poszedł diaks, w powietrze sypnęły iskry, a wszelki rozsądek uleciał za okno. Nim się Darek opamiętał, z Harleya pozostał silnik, fragment ramy wraz z główką i przednie koło. Reszta powędrowała na złom. To było zupełnie nieistotne, bo w jego wyobraźni podsycanej customowymi czasopismami i programami telewizyjnymi, wykreował się już obraz niskiej muskularnej maszyny z szerokim tylnym kołem. Darek gnany siłą swej wizji udał się do Hurtostalu, gdzie zakupił sporą ilość rur, płaskowników i różnych kształtek. Po fazie destrukcyjnej nastąpił twórczy etap reinkarnacji Sportstera. W ruch poszła spawarka, giętarka i inne urządzenia, których nazwy normalnym zjadaczom chleba i tak nic nie powiedzą. Po jakimś czasie z twórczego chaosu wyłonił się kształt dragstylowej ramy. Do nowej konstrukcji zostały zaadaptowane dolne kołyski harleyowej ramy wraz z jej główką. Cała tylna część ramy została ukształtowana na nowo i połączona z tym, co pozostało z fabrycznej konstrukcji Harleya.

W kształt ramy zgrabnie wkomponowano zbiornik oleju tak, że całość stanowi monolit. Również kroplowy zbiornik paliwa idealnie uzupełnia linię motocykla. Do ramy został też dorobiony wahacz zdolny pomieścić szeroką samochodową felgę osiemnastkę, na którą naciągnięto oponę Avon o szerokości 250 mm. Z wahaczem współpracują amortyzatory przeszczepione z H-D Softaila. Lagi widelca wstawiono w nowe szerokie półki, a rury nośne otrzymały ozdobne szklanki, dzięki czemu przód motocykla nabrał masywności.

Ingerencji Darka w końcu nie ustrzegł się również silnik. Zaaplikowano mu rozwiert do 1200 ccm i przyozdobiono czarnym lakierem strukturalnym. Miejsce seryjnego filtra powietrza zajął stożek K&N. Pojawiły się też nowe wydechy. Na koniec ramę i elementy karoseryjne pokryto pomarańczową perłą. Darek nie byłby sobą, gdyby nie ozdobił swojego motocykla skórzanym obszyciem. Akcenty te na pierwszy rzut oka nie rzucają się w oczy, gdyż skórzane wstawki wykonane są w kolorze motocykla. Ten etap pracy przy estetycznym wykończeniu Hardsporta jest wspólnym dziełem Darka i jego żony Kasi.

Teraz Darek może już bez przeszkód cieszyć się jazdą na swym Hardsporcie, wzbudzając na zlotach zrozumiałe uznanie. Coś mi się jednak zdaje, że ten stan rzeczy nie potrwa długo i znów w powietrze posypią się iskry.

Dane techniczne | Hardsport

Silnik

Typ: H-D XL 1200, czterosuwowy, chłodzony powietrzem

Układ: dwucylindrowy, widlasty

Pojemność skokowa: 1199 ccm

Zapłon: Accel

Zasilanie: gaźnik Keihin

Filtr powietrza: K&N

Wydechy: właściciel

Przeniesienie napędu

Silnik-sprzęgło: przełożenie wstępne łańcuchem

Sprzęgło: wielotarczowe mokre

Skrzynia biegów: 5-biegowa H-D

Napęd tylnego koła: łańcuchem

Podwozie

Rama: podwójna, stalowa typu Softail – HD/właściciel

Zawieszenie przednie: widelec teleskopowy swap meet/właściciel

Podnóżki i dźwignie: HD/właściciel

Błotnik przedni: HD/właściciel

Błotnik tylny: Plastbike

Zbiornik paliwa: HD/właściciel

Zbiornik oleju: właściciel

Koło przednie: HD Sportster – opona 100-19

Koło tylne: felga samochodowa alu – opona 250-18

Hamulce: tarczowe Yamaha R1

Wyposażenie i osprzęt

Kierownica: właściciel

Osprzęt kierownicy: HD

Manetki: HD

Reflektor: aftermarket

Lampa tylna: aftermarket

Lusterko: aftermarket

Siodło: właściciel

Instalacja elektryczna: HD/właściciel

Lech Wangin

KOMENTARZE