fbpx

Włoski skuter Malaguti F12 okazał się na tyle atrakcyjną konstrukcją, że jego rynkowej karierze nie przeszkodziło nawet zniknięcie produkującej go marki. Żyje z nowym ?paszportem?. Jako Rieju RS Sport 50 LC.

Rieju zamiast Malaguti

Skuter Rieju RS Sport 50 LC.

Gdy stara marka włoskich jednośladów Malaguti przestała istnieć, produkcję Phantoma F12 podjęła hiszpańska fabryka motocykli i motorowerów Rieju, nadając mu nową nazwę RS Sport 50 LC. W Polsce oferowany jest jako RS Sport.

Zanim odebrałem RS-a do testu, miałem obawy, czy nowy producent nie zanadto zmienił jego charakter. Jednak gdy wyprowadzono skuter z zaplecza, okazało się, że zupełnie niepotrzebnie się zamartwiałem. Stał przede mną niebiesko-biały, rasowy, nowoczesny, sportowy skuter o agresywnej sylwetce.

Rieju RS Sport jest jednym z najdroższych skuterów klasy 50 ccm, więc musiałem mu się bardzo dokładnie przyjrzeć, co w nim takiego drogocennego i z czego to wynika. Efekt oględzin: staranność wykonania i użyte materiały na najwyższym poziomie. Kompletnie nie ma się do czego przyczepić.

Sylwetka nie jest już zbytnio odlotowa, ale to w końcu kontynuacja modelu F12, więc z wyglądem wiele zrobić nie można. Ponadto konkurencyjne, sportowe skutery z tej samej półki cenowej również nie są przełomowymi nowościami, ale sprawdzonymi skuterami sportowymi, w których dokonuje się jedynie zmian kosmetycznych. W RS zmieniono trochę kolorystykę, dołożono reklamowe naklejki, które dodały skuterowi sportowego sznytu.

Ciekawostką były naklejki znanych firm, produkujących akcesoria do jednośladów, na obudowie osłon nóg, jak na wyścigowym skuterze. Nie był to bajer, lecz sygnał, że faktycznie produkty tych firm znalazły się w RS-ie.

W Rieju RS Sport unowocześniono zestaw wskaźników. W zasadzie to nie wskaźniki, ale wyświetlacz, otoczony kontrolkami. Jest bardzo dobrze czytelny, nawet w pełnym słońcu.

Sportowe wyposażenie

Skuter Rieju RS Sport 50 LC.

Dla podkreślenia sportowego charakteru, w niektórych wersjach kolorystycznych nadwozia Rieju RS Sport 50 LC zaciski hamulcowe i sprężyna tylnego teleskopu są pomalowane na czerwono. W układzie hamulcowym znajdziemy sportowe tarcze hamulcowe typu wave o średnicy 190 mm, pracujące przy 13-calowych kołach. To już nie bajer, tylko rzeczywiście sportowe wyposażenie.

Jednak nawet mimo tych wszystkich, sportowych elementów, roller musi zachować użytkowy charakter. Rieju RS Sport ma jego podstawowe atrybuty: haczyk na torbę z zakupami oraz schowek na kask pod kanapą. Może nie każdy kask szczękowy uda się tam wcisnąć, ale każdy jet z rękawiczkami wejdzie bez problemu.

Jazda za miasto

Skuter Rieju RS Sport 50 LC.

Wygoda i ergonomia to raczej nie są cechy typowe dla skuterów miejskich klasy 50 ccm. Jednak Rieju RS Sport jest wyjątkiem. Oczywiście, koszykarz na nim będzie miał ciasno, ale na mało którym skuterze rosły mężczyzna ma sporo miejsca, a co dopiero na motorowerze. Na Rieju bez problemu zmieści się kierowca mający do 178 cm. Radę dadzą sobie także niższe osoby, bo kanapa jest na wysokości 81 cm. Jednak przy wzroście poniżej 154 cm podparcie się obiema stopami może być utrudnione. Pod tym względem Rieju RS Sport jest typowym mieszczuchem, na którym najlepiej czują się osoby średniego wzrostu, miedzy 154 a 180 cm.

Pozycja za kierownicą jest tzw. krzesełkowa. Zapewnia zarówno wygodę, jak i łatwe panowanie nad skuterem. Na komfort jazdy w znacznym stopniu wpływa zawieszenie skutera. Zestrojono je tak, że wybiera większość nierówności, a nie jest za miękkie. Tak powinno być, gdy prawidłowo dopracowano jego progresję.

Dobrze dobrana odległość miedzy kanapą, kierownicą i podestami, w połączeniu z wygodną kanapą i dopracowanym zawieszeniem pozwalają nie tylko na jazdę z jednego krańca miasta na drugi, ale również na podmiejską wycieczkę.

Za dwoje

Skuter Rieju RS Sport 50 LC.

Po kilku dniach jazd testowych w mieście i poza nim, nie mogłem myśleć o Rieju RS Sport bez szerokiego uśmiechu. Zaczęło się zaraz po zajęciu miejsca za kierownicą: wszystko na swoim miejscu, obsługa przełączników intuicyjna, siedzenie wygodne. W każdym skuterze tak być powinno.

Drugi uśmiech wywołały dźwięki, jakie wydobyły się ze sportowo wyglądającego tłumika po uruchomieniu silnika. Choć to małolitrażowy dwusuw o stłumionej głośności, brzmieniem wcale nie przypomina odkurzacza. Silnik nie wydaje też żadnych, tandetnych, mechanicznych pobrzękiwań. W końcu RS jest napędzany silnikiem Minarelli.

Pełną radość odczułem dopiero podczas jazdy. Rieju RS Sport 50 LC prowadzi się jak mały motocykl. Jest bardzo stabilny, wspaniale wchodzi w zakręty, wręcz kusi, aby jak najbardziej pochylać się w winklach. Jego dynamika wciąż jest bardzo dobra, choć produkowane obecnie motorowery mają straszliwie kastrowane osiągi. Spod świateł potrafi się zebrać razem ze wszystkimi, a nawet wystartować przed nimi i to mimo że ważę tyle, ile dwoje gimnazjalistów. Gdy za kierownicą siądzie młody człowiek, skuter będzie jeszcze bardziej żwawy. Hamulce są lepsze niż w niejednym, większym skuterze.

Rieju RS Sport, to czołówka wśród skuterów sportowych klasy 50 ccm: doskonała trakcja, doskonałe hamulce i wysoka dynamika oraz umiarkowany apetyt na paliwo. Jedyne, co w nim mi się nie podoba, to cena.

Dane techniczne Rie­ju RS Sport 50LC

Skuter Rieju RS Sport 50 LC.

SILNIK

Typ: dwusuwowy, chłodzony cieczą, 2T, Minarelli New Generation

Układ: jednocylindrowy

Pojemność skokowa: 49,2 ccm

Średnica x skok tłoka: 40 mm x 39,2 mm

Moc maksymalna: 2 kW (2,7 KM) przy 7000 obr/min

Moment obrotowy: 2,7 Nm przy 5250 obr/min

Zasilanie: gaźnik Gurtner PY 12

Rozruch: elektryczny/nożny

Przeniesienie napędu: automatyczne, bezstopniowe

Skuter Rieju RS Sport 50 LC.

PODWOZIE

Rama: rurowa, stalowa

Zawieszenie przednie: teleskopowe

Zawieszenie tylne: wahacz wleczony

Hamulec przedni: tarczowy, śr. 190 mm

Hamulec tylny: tarczowy, śr. 190 mm

Ogumienie przód / tył: bezdętkowe, 130/60-13 / 130/60-13

WYMIARY I MASY

Długość: 1765 mm

Rozstaw osi: 1276 mm

Szerokość: 704 mm

Wysokość: 1160 mm

Wysokość siedzenia: 810 mm

Masa pojazdu: 93 kg

Zbiornik paliwa: 9,5 l

Skuter Rieju RS Sport 50 LC.

DANE EKSPLOATACYJNE

Prędkość maksymalna: 45 km/h, w teście 70 km/h

Średnie zużycie paliwa: 3,3 l/100 km

Cena: 10 200 zł.

Publikacja Świat Motocykli 6/2014.

KOMENTARZE