fbpx
A password will be e-mailed to you.

Zgodnie z przewidywaniami sezon 2021 MotoGP zainauguruje podwójna runda na torze Losail w Katarze. Oficjalnie przesunięto też wyścigi w USA oraz Argentynie.

O tym, że kalendarz Grand Prix na ten rok czeka co najmniej kilka zmian, względem jej prowizorycznej wersji, informowaliśmy już dawno. Wszystko przez szalejącą na świecie pandemię Covid-19, która jednak – jak na razie – jeszcze nie wywróciła wszystkiego do góry nogami. Sezon 2021 MotoGP faktycznie ruszy, zgodnie z planem, na koniec marca, ale po tym czeka nas… kolejny wyścig na torze Losail.

Start na pewno w Katarze…

W kwestii inauguracji sezonu 2021 MotoGP nie zmienia się nic – wystartuje on na koniec marca nocną rundą o Grand Prix Kataru. Przed tym stawkę czekają podwójne próby na torze Losail. Potem jednak nie udadzą się do Stanów Zjednoczonych oraz Argentyny, bo tamtejsze dwie rundy oficjalnie przesunięto. W ich miejsce wstawiono drugi wyścig na Losail, tym razem rozgrywany jako runda o Grand Prix Doha, który odbędzie się 4 kwietnia.

Jednocześnie, chociaż spotkanie pomiędzy zespołami, Dorną i FIM już się odbyło, nie wiadomo na razie nic o tym, by sezon jednak miał wystartować tydzień wcześniej. Za kulisami mówiło się o przesunięciu GP Kataru, dzięki czemu wszyscy mogliby zostać w Dosze po oficjalnych testach a przed inauguracją, a także pozwoliłoby to uniknąć kolizji z pierwszą rundą sezonu F1 w Bahrajnie. Jak na razie sezon MotoGP oficjalnie wystartuje 28 marca wyścigiem w Katarze. Przełożenie go na 21 marca sprawiłoby, że trzeba byłoby też przenieść drugą rundę, więc na kolizyjnym kursie znalazłby się po prostu start F1 oraz weekend MotoGP o GP Doha…

Tymczasem na 18 kwietnia zaplanowano wyścig na rezerwowym torze Portimao. Ubiegłoroczna runda w Portugalii, choć organizowana przy poważnych, covidowych restrykcjach, okazała się ogromnym sukcesem. Nie dziwi zatem, że po problemach z wyjazdem MotoGP poza Europę, to tam odbędzie się trzecia runda sezonu 2021. Sezon 2021 MotoGP tradycyjnie wystartuje w Katarze

Co z wyścigami pozaeuropejskimi?

Zgodnie z przewidywaniami, pierwotne wyścigi numer dwa i trzy – o GP Ameryk oraz GP Argentyny – oficjalnie „przesunięto”. Oznacza to, że dalej znajdują się one w kalendarzu i organizatorzy liczą, że przy wyhamowaniu pandemii i stosowaniu powszechnych szczepień, być może udałoby się polecieć do Austin i Termas de Rio Hondo pod koniec roku. Wiele wskazuje jednak na to, że po prostu po raz drugi z rzędu stawka MotoGP nie poleci do Ameryki. Po pierwsze przez pandemiczne ograniczenia, a po drugie – bez możliwości wpuszczenia kibiców na tor, byłoby to po prostu nieopłacalne.

Organizatorzy na razie nadal w kalendarzu zostawiają całe pozaeuropejskie tourne zaplanowane na październik. To, czy karuzela Grand Prix pojawi się w Japonii, Tajlandii, Malezji oraz Australii (F1 przeniosła tamtejszą rundę z marca na listopad) – zależy od rozwoju pandemii na świecie, więc na pół roku wcześniej nie można być pewnym absolutnie niczego. Szczerze mówiąc, nie spodziewamy się jednak, że tamte rundy dojdą do skutku…

Oficjalnie bez Brna w 2021

Z kalendarza oficjalnie już wypadła runda w Czechach. Właściciele toru w Brnie nie mieli zamiaru wykładać pieniędzy z własnej kieszeni na wymianę asfaltu, a organizatorzy MotoGP bez tego nie chcieli zgodzić się na przyjazd na ten kultowy obiekt. Za kulisami mówiło się, że za rundę u naszych południowych sąsiadów, do kalendarza może wskoczyć GP Rosji na torze Igora Drive Circuit. Obiekt ten wyleciał jednak z listy rezerwowej, a z kalendarza w ogóle usunięto slot przewidziany na GP Czech.

Organizatorzy zastrzegają też, że sezon 2021 MotoGP będzie liczył maksymalnie 20 rund. W opublikowanym kalendarzu jest ich 19. Jedyną rundą rezerwową pozostaje Indonezja. Za kulisami mówi się, że zmagania na torze Mandalika mogłyby wskoczyć do kalendarza w przypadku odwołania którejś z październikowych rund – prawdopodobnie tej na Phillip Island.

Kalendarz na sezon 2021 MotoGP:

28 marca – GP Kataru (wyścig nocny)
4 kwietnia – GP Doha (wyścig nocny)
18 kwietnia – GP Portugalii
2 maja – GP Hiszpanii
16 maja – GP Francji
30 maja – GP Włoch
6 czerwca – GP Katalonii
20 czerwca – GP Niemiec
27 czerwca – Assen TT
11 lipca – GP Finlandii (zależne od homologacji)
15 sierpnia – GP Austrii
29 sierpnia – GP Wielkiej Brytanii
12 września – GP Aragonii
19 września – GP San Marino
3 października – GP Japonii
10 października – GP Tajlandii
24 października – GP Australii
31 października – GP Malezji
14 listopada – GP Walencji

Rundy rezerwowe:
GP Indonezji – Mandalika International Street Circuit**


Zdjęcia: PSP, KTM, Red Bull Content Pool

KOMENTARZE