Ginter Hennek, urodzony w 1933 roku (syn Herberta i brat Jana), idąc za rodzinną tradycją, mając 15 lat też rozpoczął karierę sportową w wyścigach motocyklowych. Choroba przerwała ją dopiero w latach 70.

To trzeci z Hennków, który trwale zapisał się w historii sportu motocyklowego w Polsce. Pierwsze starty zaliczył w wyścigach na żużlu. Szybko jednak zmienił dyscyplinę na drogowe wyścigi motocyklowe.


REKLAMA

Po pierwszych stratach w barwach klubów śląskich i potwierdzeniu swoich możliwości, na początku lat 50. został ściągnięty do Warszawy. W 1953 roku był już członkiem stołecznej Legii, a niedługo potem kadry narodowej. W 1956 roku powrócił na Śląsk i od tego czasu przez następne ponad 15 lat reprezentował kluby ze swoich rodzinnych stron. Startował głównie na krajowych, sportowych motocyklach: WFM, COD, SHL, WSK, Promot.

W wydanej w 1999 roku książce ”Polskie motocykle 1946 – 1985„ Andrzej Zieliński tak opisywał tamten okres: ( ) W 1960 roku na trasach wyścigów motocyklowych pojawiły się motocykle tak zwanej Formuły A. Zgodnie z regulaminem PZMot. były to pojazdy oparte na konstrukcji seryjnego modelu M06. Seria takich motocykli o nazwie COD 125 została opracowana i wykonana w warsztatach PZM w Warszawie. Pierwszy start odbył się 15 maja na ulicach Wrocławia. Zwycięzcą został Ginter Hennek. ( )

W 1961 roku odbyły się cztery wyścigi eliminacyjne do Mistrzostw Polski. Rozegrano je w tak zwanej Formule A oraz w klasach 125, 250, 350 i powyżej 350. Wyścigi motocykli Formuły A pomimo niższej rangi (wyróżnieniem był Puchar PZMot., a nie tytuł Mistrza Polski) cieszyły się dużym powodzeniem, zarówno wśród zawodników, jak i publiczności. Podobnie jak w poprzednim sezonie, w Formule A triumfował Ginter Hennek ( ).

Główna Komisja Motocyklowa PZMot. postanowiła podnieść rangę wyścigów Formuły A, wprowadzając rozgrywki o tytuł Mistrza Polski, a jednocześnie zlikwidować dotychczasową klasę 125 ccm, w której zawodnicy startowali na dowolnym sprzęcie. Utworzono (…) Formułę B, działającą na podobnych zasadach, przy czym podstawą budowy motocykli był model SHL M11. W warsztatach PZMot. na ulicy Kickiego, działających wówczas pod nazwą Ośrodek Techniczno – Zaopatrzeniowy, zbudowano serię takich motocykli. W maju 1962 roku odbył się pierwszy wyścig. Jego zwycięzcą został Ginter Hennek, który zdradził Formułę A dla Formuły B. ( )* On też zdobył tytuł Mistrza Polski Formuły B.

Jeszcze na początku lat 70. ścigał się w Formule Junior, jeżdżąc motocyklem Promot 250. Po ponad 20 latach aktywności sportowej i zdobyciu kilkunastu tytułów mistrza i wicemistrza Polski w wyścigach motocyklowych, choroba stawów w nadgarstkach zmusiła Gintera Hennka do zakończenia kariery sportowej. Obecnie mieszka w Pszczynie i chętnie wspomina lata swoich startów w wyścigach motocyklowych. Można go spotkać na lokalnych imprezach motocyklowych. W ubiegłym roku obchodził swoje 80. urodziny. Gratulujemy pięknego jubileuszu.

*Andrzej Zieliński ”Polskie motocykle 1946 – 1985„, Warszawa 1999

Publikacja Świat Motocykli 11/2013.

KOMENTARZE


REKLAMA