fbpx

Motocykle customowe prezentuję od dobrych kilkunastu lat, ale czegoś takiego jeszcze nie widziałem! Możemy być dumni z tego, że ta niecodzienna maszyna, którą chcę przedstawić, powstała w polskim warsztacie.

Twórcą motocykla o nazwie Diesel Kunst jest Darek Gargas.

Prowadzi swój warsztat o nazwie Coroner Custom Cycles w małej miejscowości Wola Filipowska pod Krakowem. Choć jego dzieła mogłyby to uzasadniać, w Darku nie ma cienia, tak modnego obecnie, gwiazdorstwa. Jest cichym, bardzo skromnym człowiekiem. Jednak patrząc na motocykle wychodzące spod jego ręki, widać, że customizing jest jego wielką pasją. Najlepiej czuje się, spędzając czas w warsztacie przy realizacji kolejnych, coraz bardziej zawansowanych projektów.

Tylko metal

Darek od dawna interesował się twórczością Juliusza Verne’a, co widać gołym okiem, kiedy spojrzy się na Diesel Kunst. To maszyna steampunkowa (zobacz ramkę – red.). Wygląda oszałamiająco, a układ wydechowy niedwuznacznie nawiązujący do motywów fallicznych, to po prostu unikatowa historia.

Darek już od dłuższego czasu myślał o zbudowaniu customa w steampunkowym klimacie, ale jakoś nie mógł ruszyć z miejsca. Któregoś dnia wpadł na pomysł, że do takiego motocykla doskonale pasowałyby trialowe opony. Kiedy położył je na stole w warsztacie, jego wyobraźnia wkręciła się na wysokie obroty, wziął ołówek i zaczął szkicować pierwsze zarysy projektu.

Ponieważ bazą miał być poczciwy Kawasaki LTD 450, trzeba było wymyślić, czym zastąpić fabryczny układ chłodzenia silnika cieczą, który – jak wiadomo – nie dodaje motocyklowi klasy ani uroku. W pewnym momencie w szkicowniku pojawił się kształt czegoś w rodzaju owadziego odwłoka, wykonanego z połączonych ze sobą kul, dowcipnie zakończonego mikroskopijną, czerwoną lampką. To było to! Ten stalowy odwłok (Darek nie uznaje innego tworzywa niż metal) przejmie rolę chłodnicy.

Pierwszy pomysł pociągnął za sobą następne. Kolejne dni i noce upłynęły na kształtowaniu metalu, łączeniu podzespołów i mechanizmów z różnych motocykli.

Wiele „patentów”

Z bazowego LTD 450 wykorzystano jedynie silnik i dolne kołyski ramy. Najczęściej w swoich projektach Darek wykorzystuje całe ramy własnego projektu i wykonania, ale spodobały mu się odkuwki w okolicy łożyskowania wahacza, więc postanowił wykorzystać fragment ramy japońskiego softchoppera.

Przednie zawieszenie to widelec z systemem anti dive, pochodzący z Kwasaki GPZ 600. Choć trudno to poznać, koła również wyszabrowano z maszyn sportowych, pochodzących z Akashi: przednie służyło kiedyś w Kawasaki GPZ 600, a tylne w ZZR 600. By koła pasowały do steampukowego stylu, zostały przykryte stalowymi tarczami, przykręconymi do ramion felg miedzianymi śrubami.

Tylny wahacz, zapożyczony z Kawasaki ZZR 1100, został ozdobiony nawierceniami, które następnie wzmocniono wspawanymi tulejkami. Motyw wierceń powtarza się w wielu elementach motocykla.

Również motyw kul odnajdziemy nie tylko w „owadzim odwłoku”, ale także w przedniej lampie i obudowach filtrów powietrza. Kuliste są też „jądra” układu wydechowego. Z kolei zbiornik paliwa przyjął formę krzyża powstałego przez połączenie dwóch, stalowych walców. Na jego bocznych końcach umieszczono sferyczne bulaje z pleksi.

Odwrócone klamki na kierownicy pochodzą z „emki”. Ruch rolgazu na linki sterujące przepustnicami gaźników przenosi przekładnia zębata z mechanizmu różnicowego VW Garbusa. Przy budowie Diesel Kunst Darek wykorzystał jeszcze wiele ciekawych patentów.

Jeszcze będzie głośno

Dzięki tej maszynie Coroner Custom Cycles zdobył międzynarodowy rozgłos. Od pierwszej publicznej prezentacji na zlocie w Borku, w 2012 roku, motocykl zdobywał kolejne nagrody i wyróżnienia. W Borku zajął trzecie miejsce w konkursie customowym. Sezon 2013 to nieustające pasmo sukcesów. Najpierw drugie miejsce na targach motocyklowych we Wrocławiu, potem wygrana w Custom Festivalu i wreszcie zwycięstwo w finale Mistrzostw Europy Wschodniej V4 w czeskich Pasohlavkach, w kategorii Freestyle Championship CCE. Dzięki temu sukcesowi Coroner Custom Cycles wypłynął na szerokie wody, a przed warsztatem otworzyły się nowe możliwości.

Darek został dilerem Custom Chrome Europe i z optymizmem patrzy w przyszłość. Będąc u niego w warsztacie, widziałem zalążek kolejnego, niesamowitego projektu i mogę Was zapewnić, że o Coroner Custom Cycles jeszcze nie raz będzie głośno!

Steampunk to nurt stylistyczny obejmujący literaturę, film, modę, którego charakterystycznym elementem jest nawiązanie do technicznych osiągnięć II połowy XIX wieku – „wieku pary”. Przedstawia niejako alternatywną wizję świata, któremu rozwój zapewniła nie elektronika, lecz zaawansowana mechanika. Steampunk nawiązuje do twórczości ojców fantastyki: Juliusza Verne’a, Herberta George’a Wellsa czy Marka Twaina. Nurt ten reprezentują np. takie dzieła, jak powieść „Maszyna różnicowa” Bruce’a Sterlinga i Williama Gibsona czy filmy: „Bardzo dziki zachód” Barry’ego Sonnenfelda lub „Liga niezwykłych dżentelmenów” Stephena Norringtona (oparta na komiksie Alana Moore’a).

Publikacja Świat Motocykli 5/2014.

KOMENTARZE