fbpx

Jeśli jesteś posiadaczem skutera z Chin pewnie dobrze wiesz, że awarie się zdarzają. Zanim zabierzesz się za naprawdę swojego jednośladu i zaczniesz kupować części koniecznie sprawdź, jaki rodzaj silnika zastosowano w Twoim sprzęcie. To ważne, jeśli nie chcesz przeżyć zaskoczenia podczas remontu i odsyłać zakupionych produktów do sklepu.

Skutery najniższej klasy pojemnościowej to najpopularniejsze jednoślady na polskich drogach i nie ma podstaw, aby się temu dziwić. Niskie koszty zarówno zakupu, jak i eksploatacji, a także prosta konstrukcja, która nie stanowi dużego wyzwania podczas samodzielnych napraw – to tylko kilka pozycji z naprawdę długiej listy zalet. I tak, dla wielu nastolatków skuter to wstęp do motocyklowej pasji, a dla trochę starszych – niezastąpiony środek transportu do pracy czy na uczelnię.

Co jednak w przypadku, kiedy nasza maszyna z dalekiej Azji ulegnie awarii, a my nie chcemy wydawać całego kieszonkowego lub lwiej części pensji na wizytę w warsztacie? Wtedy koniecznie przygotuj sobie wolny wieczór, garść niezbędnych narzędzi i odpal ten artykuł, którym rozpoczynamy serię “Napraw swój skuter z Inparts”. Dowiesz się z niego dlaczego znajomość rodzaju silnika jest ważna, gdzie szukać oznaczeń i jak je rozszyfrować. Na koniec przedstawimy najpopularniejsze jednostki i podpowiemy, jak odpowiednio dobrać do nich części.

Zanim przejdziemy do zasadniczej części tego artykułu warto zaznaczyć, że został on poświęcony tzw. “chińczykom”. Pod tym terminem znajdziemy skutery sprzedawane w hipermarketach i sklepach RTV-AGD, ale również te bardziej markowe (np. Romet Arkus, Junak, Zipp i Kymco). Można śmiało stwierdzić, że mianem “chińczyka” przyjęło się nazywać wszystkie skutery, które nie zostały wyprodukowane w krajach Europy i Japonii.

Dlaczego warto znać rodzaj silnika w swoim skuterze?

Wielu posiadaczy skuterów podczas zakupu części sugeruje się wyłącznie marką i modelem swojego pojazdu. Jeśli należysz do tego grona popełniasz błąd. Jeśli chcesz mieć pewność, że zamówione podzespoły będą idealnie dopasowane do Twojej jednostki koniecznie zapoznaj się z rodzajem silnika. Jeśli model skutera ma kilku- lub kilkunastoletnią historię jest duża szansa, że w jego sercu zachodziły zmiany lub producent w międzyczasie zmienił rodzaj silnika. Czasem zmiany mogą być subtelne, ale nadal istotne przy doborze części.

 

Jest jeszcze inny powód, dla którego warto znać rodzaj silnika swojego skutera. W bazie Twojego ulubionego sklepu motocyklowego może nie być tego konkretnego modelu. Czy to oznacza, że musisz szukać części w innym miejscu? Nie, ponieważ znając rodzaj silnika możesz wybrać części do innego modelu skutera z taką samą jednostką i mieć pewność, że wszystko będzie pasować.

Gdzie szukać oznaczeń silnika?

Najczęściej rodzaj silnika wygrawerowany jest na przekładni i da się go odczytać bez demontażu jakiegokolwiek elementu. Znajdziesz go przy mocowaniu stopki centralnej lub w tylnej części przekładni – obok korka wlewu oleju przekładniowego przy tylnym kole.

Jak rozszyfrować oznaczenie silnika?

Gdy już znalazłeś oznaczenie silnika czas je rozszyfrować. Aby to zrobić wystarczy, że poznasz chińską normę oznaczeń silników motocyklowych. Brzmi skomplikowanie, ale takie nie jest. Nie z naszą ściągawką!

  1.  Kod producenta (np. QJ dla Quinjiang, BT dla Baotian, JL dla Jinlun).
    2. Kod układu cylindrów:
       a. brak znaku – pionowy,
       b. P – poziomy.
    3. Liczba cylindrów.
    4. Kod cyklu pracy:
       a. brak znaku – czterosuw,
       b. E – dwusuw.
    5. Średnica cylindra (w mm).
    6. Kod rodzaju chłodzenia:
       a. brak znaku – chłodzenie cieczą,
       b. F – niewymuszone chłodzenie powietrzem,
       c. Q – wymuszone chłodzenie powietrzem,
       d. Y – chłodzenie olejem.
    7. Kod pojemności skokowej (najważniejsze oznaczenia na polskim rynku):
       a. B – 50 ccm,
       b. I – 125 ccm,
       c. J – 150 ccm,
       d. M – 250 ccm.
    8. Kod rodzaju paliwa (brak znaku oznacza benzynę).
    9. Numer modyfikacji silnika lub jego generacja.

Jak widzisz oznaczenie silnika pozwala na zdobycie podstawowych informacji o jednostce napędowej. Warto zaznaczyć, że w numerze nie są zawarte wszystkie dane. Nie dowiesz się z niego jaki to podtyp silnika i jaką długość mają kartery, przez co nie można na jego podstawie określić np. długości paska napędowego.

Dwusuw – dla żądnych adrenaliny od samego startu

Silniki dwusuwowe to ulubione jednostki nastoletnich motocyklistów. Duża moc i podatność na tuning mechaniczny od lat rozpalają serca początkujących, którzy spychają na drugi plan wyższe spalanie (w porównaniu do silników czterosuwowych). Warto zaznaczyć, że silnik dwusuwowy to również prostsza konstrukcja, bo zawór membranowy zastępuje złożony rozrząd. A prostsza konstrukcja, to łatwiejsza naprawa i tuning.

W skuterach z chłodzonym powietrzem silnikiem dwusuwowym w większości przypadków znajdziemy kopię włoskiej konstrukcji Minarelli Horizontal AC. Duża popularność tej jednostki bynajmniej nie jest kwestią przypadku. Duża wytrzymałość, sprawdzone rozwiązania i ogromne pole do popisu przy tuningu – oto kilka przykładów z brzegu. Chińska wersja tego silnika nosi oznaczenie 1PE40QMB i spotyka się ją w dwóch wersjach – ze sworzniem tłoka o średnicy 10 mm i 12 mm. Warto zwrócić uwagę również na średnicę wału korbowego po stronie wariatora.

Czterosuw – dla oszczędnych i ceniących bezawaryjność

Skutery z silnikiem czterosuwowym to świetna propozycja dla nieco starszych motocyklistów, którzy ekonomiczną i bezawaryjną eksploatację stawiają ponad osiągi dwusuwu. Cechują się one mniejszą mocą maksymalną i słabszym przyspieszeniem, rekompensując to dużo wytrzymalszą konstrukcją i mniejszym spalaniem. Większość “chińczyków” posiada jednostkę o oznaczeniu 139QMB/A, nazywaną również GY6-50. W przypadku tego silnika należy wziąć pod uwagę średnicę tylnego koła. Długość paska napędowego będzie inna przy feldze o średnicy 10 cali, a inna przy 12 calowej.

Jak dobrać części do konkretnego rodzaju silnika?

Oznaczenie silnika przestawia informacje m.in. o układzie chłodzenia silnika, położeniu cylindra i typie jednostki. Znając te dane możesz dobrać odpowiednie części do swojego skutera. Wybierając cylinder zwróć uwagę na średnicę tulei, przy wyborze tłoka nie zapomnij sprawdzić średnicy sworznia tłokowego, a kupując świecę zapłonową nie pomiń oznaczenia gwintu. Jeśli będziesz kierował się oznaczeniem silnika w swoim skuterze możesz mieć pewność, że podczas wymiany części nie przeżyjesz niemiłego zaskoczenia.

Gdzie szukać części do silników skuterowych?

Wszystkie części do swojego skutera znajdziesz na imready.eu oraz na inparts.pl, gdzie wygodnie dobierzesz podzespoły do konkretnego rodzaju silnika. Bogaty asortyment części zamiennych i tuningowych pozwoli Ci skompletować zestaw naprawczy w jednym miejscu, a Ty odbierając jedną paczkę będziesz mógł w jak najkrótszym czasie przystąpić do reanimacji swojego jednośladu.

W następnej części serii “Napraw swój skuter z Inparts” przyjrzymy się najczęstszym awariom w silnikach skuterowych i podpowiemy, jak je zdiagnozować.

KOMENTARZE