fbpx

Po siedmiu latach nieobecności na rynku Moto Guzzi Stelvio Włosi postanowili przywrócić do życia swój model Adventure, nadając mu jednak wszystkie cechy nowoczesnego motocykla wyprawowego. Jednocześnie nowy Stelvio utrzymał swój charakter i nadal jest wyjątkowy jak zawsze.

Wkraczając w drugie stulecie istnienia, Moto Guzzi niezmiennie koncentruje się na tworzeniu motocykli oryginalnych, pełnych unikatowego charakteru oraz zgodnych z wizją marki. W 2022 roku włoski producent zaprezentował model V100 Mandello, innowacyjny motocykl zaprojektowany i zbudowany całkowicie od podstaw. Jednocześnie na stoisku Moto Guzzi na zeszłorocznych targach EICMA uwagę zwracał niezawoalowany zwiastun turystycznego modelu w postaci dwóch kół i napisu „Stelvio”, W tym roku poznaliśmy następcę popularnego motocykla adventure. Zgodnie z przewidywaniami nowe Stelvio jest oparte na V100 Mandello, dzieląc z nim silnik, niemal identyczną ramę i wiele części.

Silnikowo obyło się w zasadzie bez żadnego zaskoczenia. W Moto Guzzi Stelvio znajdziemy wzdłużnego V-twina znanego już z modelu V100. Ośmiozaworowa, chłodzona cieczą jednostka o pojemności 1042 ccm dysponuje mocą 115 KM przy 8700 obr./min i maksymalnym momentem obrotowym 105 Nm przy 6750 obr./min. Na tle konkurencji, takiej jak BMW R 1300 GS, Ducati Multistrada V2 czy Triumph Tiger 1200, nie są to powalające liczby. Włosi jednak nie mają zamiaru ścigać się na osiągi, tylko w stylowy i unikatowy sposób kroczą własną ścieżką. Układ wału napędowego, umiejscowienie amortyzatorów czy punkty mocowania silnika także są identyczne jak w V100.

Rama wykorzystująca silnik jako element nośny została przeprojektowana w przedniej części – teraz jest mocniejsza i lepiej przystosowana do jazdy w terenie. Rozbudowana względem Mandello została też rama pomocnicza, co zapewne uczyniono z myślą o docelowym zastosowaniu – w założeniu Stelvio będzie przecież wozić znacznie więcej bagażu. Ponadto rama posiada cztery przednie punkty mocowania zamiast dwóch stosowanych w V100 Mandello, co według producenta przekłada się na 20-procentowy wzrost sztywności. Rozstaw osi 1520 mm i kąt główki ramy 25,6° zapewniają zwinność i sportowe doznania na krętych drogach.

All Rights Reserved

All Rights Reserved

System zawieszenia także został dostosowany do przeznaczenia modelu Stelvio, zapewniając zarówno kontrolę i emocje podczas sportowej jazdy, jak i niezbędny komfort podczas długich podróży oraz optymalną przyczepność w terenie. Skok zawieszenia wynosi 170 mm. Widelec przedni Sachs z goleniami o średnicy 46 mm umożliwia regulację odbicia i napięcia wstępnego sprężyny, z tyłu natomiast znalazł się amortyzator KYB, którego nachylona konfiguracja została zaprojektowana i dostrojona, aby zapewnić progresywną reakcję i czułość w amortyzowaniu nierówności na drodze. Układ hamulcowy Brembo składa się z dwóch pływających tarcz 320 mm przodu, współpracujących z radialnie montowanymi zaciskami monoblokowymi, oraz 280-milimetrowej tarczy z dwutłoczkowym zaciskiem z tyłu. Stelvio postawiony został na kołach szprychowych w rozmiarach 19 i 17 cali.

W porównaniu do modelu V100 Mandello ramię jednostronnego wahacza zostało wzmocnione i wydłużone, aby dostosować Stelvio do użytku w terenie i wyeliminować efekt unoszenia się przodu motocykla po otwarciu przepustnicy. Skutkuje to płynniejszą jazdą zarówno podczas przyspieszania, jak i zwalniania, podobnie jak w przypadku napędu łańcuchem, przy jednoczesnym zachowaniu wszystkich zalet napędu kardana, w tym minimalnej konserwacji i łatwiejszego czyszczenia.

Moto Guzzi było pierwszą marką motocyklową wykorzystującą własny tunel aerodynamiczny przy projektowaniu motocykli. Również w przypadku nowego modelu Stelvio ta kwestia została drobiazgowo przeanalizowana i zoptymalizowana. Producent twierdzi, że opracowanie powierzchni owiewek, które będą chronić kierowcę i pasażera, a jednocześnie nie będą zajmowały nadmiernego miejsca, wymagało ponad 1500 godzin symulacji oraz niezliczonych sesji w tunelu aerodynamicznym. W turystyczny charakter motocykla wpisuje się również komfortowe siedzenie umieszczone na wysokości zaledwie 830 mm. Pozycja jest wyprostowana, a nogi lekko ugięte. Dzięki wąskiej części środkowej, która dodatkowo ułatwia sięgnięcie stopami do ziemi, motocykl jest łatwy w prowadzeniu i manewrowaniu. Nowy Stelvio posiada również szeroką, aluminiową kierownicę odpowiednią do jazdy w terenie, a jednocześnie zapewniającą bardziej zrelaksowaną pozycję podczas jazdy turystycznej. Przed wiatrem chroni elektrycznie regulowana szyba, którą można ustawić w jednej z pięciu dostępnych pozycji. System mocowania bagażu jest dobrze przemyślany i nie wymaga żadnych dodatkowych mocowań. Dzięki temu w przypadku jazdy bez bagaży motocykl zachowuje swój atrakcyjny wygląd.

Stelvio został wyposażony w szereg rozwiązań technologicznych, które zapewniają wsparcie kierowcy. Motocykl otrzymał między innymi adaptacyjny tempomat sterowany radarem, system wykrywający obiekty w martwym polu, system asystenta pasa ruchu, system ostrzegania przed kolizją z przodu (TCW), oświetlenie LED z funkcją doświetlania zakrętów, Cornering ABS oparty na 6-osiowej platformie inercyjnej oraz kontrolę trakcji wykorzystującą czujnik IMU.

Ponadto Stelvio może też zostać opcjonalnie wyposażony w PFF Rider Assistance Solution®, innowacyjną platformę wspomagania prowadzenia pojazdu opartą na technologii radaru obrazowego 4D. Po raz pierwszy czujniki radarowe tego typu trafiły do motocykla, który przecież cechuje się zupełnie inną dynamiką niż samochód. Jedną z oczywistych różnic są znaczne zmiany kąta pochylenia podczas pokonywania zakrętów. Zalety, w porównaniu z tradycyjnym systemem wspomagania kierowcy opartym na czujnikach ultradźwiękowych, polegają na niezwykle szerokim polu widzenia i niezawodnym monitorowaniu niezależnie od warunków oświetleniowych i środowiskowych.

Każdy z pięciu dostępnych trybów jazdy oferuje trzy różne mapy silnika, cztery poziomy kontroli trakcji, trzy poziomy hamowania silnikiem i dwa poziomy kontroli ABS. Technologia Moto Guzzi została zaprojektowana nie tylko w celu zwiększenia bezpieczeństwa i przyjemności z jazdy, ale także w celu uproszczenia życia na drodze. Wybór trybu jazdy zgodnego z preferencjami skutkuje automatyczną regulacją parametrów elektronicznych. Co ważne, ustawienia te można również spersonalizować zgodnie z indywidualnymi preferencjami.

KOMENTARZE