fbpx

Dunlop w swojej ofercie ma opony do praktycznie każdego rodzaju motocykli. Wyczynowe ogumienie motocrossowe jest cenione przez zawodników i amatorów na równi z szosowymi produktami firmy. Poznajmy opony, które możemy spotkać na torach motocrossowych z całego świata. Dzięki dobrej dostępności i szerokiej gamie modeli, każdy wielbiciel jazdy po ziemnym torze znajdzie coś dla siebie.

Opony motocrossowe, podobnie jak te przeznaczone do wyścigów po asfalcie, dedykowane są do określonych warunków. O ile w przypadku opon wyścigowych skupiamy się głównie na mieszance (od miękkiej po twardą, dodatkowo występują także tzw. opony deszczowe czy pośrednie), to w motocrossie głównym czynnikiem przy wyborze odpowiedniego modelu jest podłoże. Do niego dobrana jest nie tylko mieszanka, ale także rodzaj bieżnika. Inne opony będą stosowane w kopnym piachu czy błocie, a inne na torze mocno ubitym czy kamienistym.

Dunlop w bardzo czytelny sposób oznacza poszczególne modele swoich opon motocrossowych. Niskie liczby, na przykład Geomax MX14, oznaczają ogumienie przeznaczone do jazdy w miękkim piachu. Po drugiej stronie będzie Geomax 71, a więc opona przystosowana do użycia na zdecydowanie twardszym podłożu. Poznajmy jednak całą ofertę motocrossowych opon Dunlopa.

Geomax MX14

Teren – Piach i błoto

Dunlop Geomax MX14 to najnowsza wersja opony przeznaczonej na piach i błoto. Zastosowana przy jej budowie technologia o nazwie V-BT wykorzystuje w tylnej oponie kostki bieżnika ułożone w kształcie litery V. Pozwala to na poprawę przyczepności na prostych i wyjściach z zakrętów. Opony wykorzystujące tą technologię sprawują się dobrze nie tylko na piasku. Świetnie dają sobie radę także na błotnistych podłożach, gwarantując najlepszą dostępną w takich warunkach przyczepność. Odpowiednia konstrukcja Geomaxów MX14 ułatwia samooczyszczanie się opon z błota, co jest warunkiem utrzymania oczekiwanych właściwości jezdnych.

Kolejną cechą tych opon jest doskonała trakcja zapewniająca wyższe osiągi podczas holeshotu oraz lepszą przyczepność w czasie przyspieszania. Tak dobre parametry uzyskano dzięki technologii Reinforced Scoop Technology (RST). Skonstruowane z jej pomocą elementy bieżnika wczepiają się w podłoże niczym łyżka koparki. W porównaniu z poprzednim modelem (Geomax MX12) wysokość bloków bieżnika wzrosła aż o 18%.

Z kolei technologia Flexible Fin zapewnia doskonałą kontrolę poślizgu, a także wyczucie maszyny w czasie hamowania i wejścia w zakręt. Wiele uwagi poświęcono także odpowiedniej twardości i wytrzymałości poszczególnych elementów opony. Specjalna mieszanka High-Resilience Rubber Compound (H-RRC) jest bardzo wytrzymała i odpowiednio sztywna. Z kolei sama konstrukcja karkasu opony Geomax MX14 pozwala na tłumienie drgań przenoszonych z podłoża na kierownicę.  

Geomax MX33

Teren miękki – średni

Dunlop Geomax MX33 to opona na miękki teren, która jest bardzo popularna na wielu torach serii FIM Motocross World Championship (MXGP). Dzięki wzmocnionej konstrukcji doskonale sprawdzą się także w przypadku użytkowania na pośrednim terenie, który może występować na określonych częściach toru, albo wskutek zmian nawierzchni wraz z upływem zawodów czy treningów.        

Dunlop w oponie Geomax MX33 zastosował kilka swoich topowych rozwiązań. Jednym z nich jest Multiple Block Distribution (MBD) – technologia zróżnicowanego zagęszczenia kostek bieżnika pomiędzy środkiem opony i jej krawędzią. MBD poprawia przyczepność oraz czucie, a wraz z progresywnymi blokami bieżnika Progressive Cornering Block Technology, pozwala uzyskać lepszą kontrolę poślizgu. Podwójna krawędź klocków poprawia przyczepność w zakręcie. Co ważne – właściwości te utrzymują się wraz ze zużyciem opony, ograniczając spadek przyczepności wraz z zaokrąglaniem się kostek bieżnika.

Geomax MX53

Teren średni – twardy

Dunlop Geomax MX53 to opona pośrednia, w której wyższe klocki bieżnika o zwiększonej długości krawędzi gryzącej zapewniają optymalną przyczepność w szerszym spektrum terenu. Opona Geomax MX53 oferuje wszechstronność, bardzo dobre prowadzenie i skuteczność hamowania. Niezmiernie istotna jest także informacja zwrotna. Progresywne pokonywanie zakrętów uzyskano między innymi dzięki technologii Carcass Tension Control System (CTCS), która pozwala kontrolować rozkład naprężeń karkasu. Odpowiednia konstrukcja wpływa na optymalizację napięcia w różnych obszarach, dając pewniejszą kontrolę utrzymania toru jazdy zarówno na zakrętach, jak i podczas jazdy na wprost.

Geomax MX71

Teren twardy

Dunlop Geomax MX71 to opona przeznaczona na twardy teren. W takich warunkach niezmiernie ważna jest wytrzymałość, gdyż opona szybko się niszczy, szczególnie na ostrych kamieniach. Nowy kierunkowy wzór bieżnika i rozmieszczenie bloków bieżnika optymalizuje prowadzenie, gwarantuje dobrą trakcję na twardych nawierzchniach i pozwala kontrolować granicę poślizgu. Nie bez znaczenia jest także dobre wyczucie i optymalne dopasowanie powierzchni opony do podłoża. Ułatwia to trójwarstwowa konstrukcja osnowy zapewniająca doskonały komfort jazdy.

NOWOŚĆ – Geomax MX34

Teren miękki – średni

Dunlop Geomax MX34 jest następcą bardzo lubianego i cenionego modelu Geomax MX33 (co potwierdza fakt, że jest on stosowany jako wyposażenie fabrycznie najmocniejszych modeli takich marek jak KTM, Gargas, czy Husqvarna). Czy może być zatem coś jeszcze lepszego? Oczywiście! Dunlop non-stop pracuje na rozwojem nowych swoich opon, a najlepszym poligonem i miejscem testów są takie serie jak MX GP czy AMA Supercross.

Na czym polegają udoskonalenia opony Geomax MX34? Nowy materiał osnowy poprawia tłumienie i absorpcję, co pozwala utrzymać odpowiednie parametry do 30% dłużej. Z kolei cały czas dopracowywana Technologia PCBT (Progressive Cornering Block Technology) poprawia przyczepność podczas pokonywania zakrętów oraz zwiększa wyczucie i absorpcję.

Ulepszony wzór tylnej opony z 11% wyższym i 44% szerszym środkowym blokiem pozwala uzyskać jeszcze lepszą trakcję i poczucie kontroli nad motocyklem. Nowa mieszanka gumy zwiększa przyczepność przy zachowaniu trwałości. Optymalna konstrukcja bloków bieżnika i osnowy pozwala skutecznie odprowadzać błoto, co zapewnia dobrą kontrolę w nawet najtrudniejszych warunkach.

Te i inne modele opon znajdziecie na stronie: shop.olekmotocykle.com

KOMENTARZE