fbpx

Stawka MotoGP ma za sobą pierwsze treningi na torze Silverstone, przed sobotnim sprintem i niedzielnym wyścigiem o GP Wielkiej Brytanii. Warto pamiętać, że w ten weekend wchodzą w życie nowe przepisy, które zmieniły nieco harmonogram jazd, a także mogą doprowadzić do sporego zamieszania… zwłaszcza w dalszej części brytyjskiej rundy.

Po pierwsze, od rundy o GP Wielkiej Brytanii, o bezpośrednim awansie do Q2 decyduje tylko popołudniowa sesja. Tym samym podczas porannego treningu wolnego zawodnicy mogą pracować nad ustawieniami, a walka o czasy rozpoczyna się dopiero podczas popołudniowego, godzinnego „treningu”. Reszta zasad pozostaje bez zmian – najszybsza dziesiątką popołudniowej piątkowej sesji awansuje bezpośrednio do drugiej części kwalifikacji. Pozostali walczą w Q1, skąd dwójka najszybszych także przechodzi do Q2.

Po drugie, w życie – także na Silverstone – wchodzą pomiary ciśnienia w oponach, które mają mieścić się w określonych limitach (1,9 bara z przodu i 1,7 z tyłu). Ta zmiana miała obowiązywać już od początku sezonu, ale ekipy przekonały organizatorów, żeby dać im czas na przystosowanie się do tej zmiany. Na razie zawodnicy mocno narzekają, że doprowadzi to do braku manewrów wyprzedzania i nudnych wyścigów. Pomiary póki co mają być wykonywane po Sprincie i po wyścigu głównym. Zobaczymy, jak to będzie wyglądało w praktyce.

Co do samych jazd i zawodników… W porannej, niemającej na nic wpływu sesji, najszybszy był Marco Bezzecchi, o zaledwie 0,036 sekundy wyprzedzając swojego team-partnera Lucę Mariniego i o 0,075 sek pokonując Jorge Martina. Nieco niespodziewanie, w TOP10 znaleźli się obaj zawodnicy Yamahy, a także Raul Fernandez na Aprilii. Yamaha przywiozła na Silverstone nowy pakiet aero, a poprawki aerodynamiki (zaprojektowane w stylu Aprilii) sprawdzał też dla Hondy Taka Nakagami

Dopiero dwunasty czas wywalczył lider mistrzostw Pecco Bagnaia, podczas gdy wracający do formy Marc Marquez był dopiero piętnasty. Na tor wrócił też jego, kontuzjowany przed wakacjami team-partner Joan Mir. Na ostatnim miejscu sesję zakończył inny Hiszpan, także wracający po długim rozbracie z MotoGP spowodowanym urazami – Pol Espargaro

Zawodnicy po porannym treningu otrzymali też dodatkowych pięć minut na przetestowanie startów. To efekt przeniesienia prostej startowej toru Silverstone w stare miejsce (nieużywane od 2012 roku) – na prostą Hamilton, obok której jest słynny kompleks Silverstone’s Wing. To ten sam układ toru, z jakiego korzysta stawka Formuły 1.

W drugiej sesji, która zadecydowała o awansie do Q2, górą był Aleix Espargaro, który na swoim ostatnim mierzonym okrążeniu wręcz zmiażdżył rywali. Po trzech sektorach zawodnik Aprilii nadrabiał do najlepszego czasu ćwierć sekundy, by ostatecznie uzyskać wynik 1’58.138 i drugiego Jorge Martina pokonać o ponad sześć dziesiątych! Trójkę zamknął z kolei Brad Binder, ale za Aleixem różnice czasowe były niewielkie.

Zawodników od miejsca numer dwa do pozycji siódmej rozdzieliła nieco ponad jedna dziesiąta. Czwarty ostatecznie był drugi z zawodników fabrycznego składu Aprilii Maverick Viñales, a piątkę zamknął Johann Zarco. Szósty był lider mistrzostw Pecco Bagnaia, a siódmy czas padł łupem najszybszego rano Marco Bezzecchiego. Pod koniec sesji Włoch zaliczył jednak potężnego high-side’a, szczęśliwie jednak schodząc z pobocza o własnych siłach. W dziesiątce znaleźli się jeszcze Luca MariniJack Miller oraz Alex Marquez.

W sobotę rano zawodników, tradycyjnie, czeka półgodzinny trening wolny, a potem kwalifikacje. Sprint MotoGP wystartuje o godzinie 16:00 naszego czasu. Pamiętajcie, że w niedzielę wyścig klasy królewskiej odbędzie się tradycyjnie o godzinie 14:00, a dopiero po nim do walki ruszą zawodnicy Moto2.

Wyniki treningów MotoGP przed GP Wielkiej Brytanii:

(Wyniki popołudniowej sesji, decydującej o bezpośrednim awansie do Q2)

  ZAWODNIK KRAJ TEAM STRATA
1 Aleix Espargaro SPA Aprilia Racing (RS-GP23) 1’58.183s
2 Jorge Martin SPA Pramac Ducati (GP23) +0.671s
3 Brad Binder RSA Red Bull KTM (RC16) +0.715s
4 Maverick Viñales SPA Aprilia Racing (RS-GP23) +0.721s
5 Johann Zarco FRA Pramac Ducati (GP23) +0.760s
6 Francesco Bagnaia ITA Ducati Lenovo (GP23) +0.790s
7 Marco Bezzecchi ITA Mooney VR46 Ducati (GP22) +0.835s
8 Jack Miller AUS Red Bull KTM (RC16) +1.018s
9 Luca Marini ITA Mooney VR46 Ducati (GP22) +1.063s
10 Alex Marquez SPA Gresini Ducati (GP22) +1.115s
11 Fabio Quartararo FRA Monster Yamaha (YZR-M1) +1.242s
12 Franco Morbidelli ITA Monster Yamaha (YZR-M1) +1.271s
13 Marc Marquez SPA Repsol Honda (RC213V) +1.272s
14 Miguel Oliveira POR RNF Aprilia (RS-GP22) +1.482s
15 Enea Bastianini ITA Ducati Lenovo (GP23) +1.510s
16 Fabio Di Giannantonio ITA Gresini Ducati (GP22) +1.531s
17 Raul Fernandez SPA RNF Aprilia (RS-GP22) +1.543s
18 Joan Mir SPA Repsol Honda (RC213V) +2.174s
19 Augusto Fernandez SPA Tech3 GASGAS (RC16)* +2.359s
20 Takaaki Nakagami JPN LCR Honda (RC213V) +2.440s
21 Pol Espargaro SPA Tech3 GASGAS (RC16) +2.626s
22 Iker Lecuona SPA LCR Honda (RC213V) +2.939s
KOMENTARZE