fbpx

Dokładnie 24 września 1948, być może zupełnie nie zdając sobie z tego sprawy, 34 pracowników Honda Motor Company zaczęło pisać nowy, niezwykle istotny, rozdział w historii motoryzacji. Między innym dzięki tym pionierom, wiele lat później Honda zasłynęła z innowacyjności i ciągłego dążenia do doskonałości. Poznajcie niezwykłą historię producenta, który rokrocznie sprzedaje na świecie miliony swoich pojazdów, a w wyścigach zgarnął ponad dwieście tytułów mistrzowskich!

Kilka miesięcy po rozpoczęciu wspólnej pracy, po premierze Dream D-Type – pierwszego motocykla wyprodukowanego przez firmę – Soichiro Honda poznał idealnego partnera biznesowego – Takeo Fujisawę.

Fujisawa został dyrektorem zarządzającym i już kilka miesięcy po objęciu przez niego stanowiska, firma po raz pierwszy zwiększyła swój kapitał, pomimo trudnej sytuacji ekonomicznej powojennej Japonii. Ćwierć nowych funduszy pochodziła od samego Fujisawy, który od tego momentu był uważany za jednego ze współzałożycieli Hondy. Fundamentem tego sojuszu biznesowego stała się wspólna wizja: sprawienie, by Honda stała się największym producentem motoryzacyjnym na świecie.  

U progu sukcesu

Projekt Cub F-Type – roweru z dwusuwowym silnikiem pomocniczym o pojemności 50cm3 – oparty był na “czerwonym silniku i białym baku paliwowym”. Koncept ten był świeży i elegancki, idealny dla szerokiej japońskiej publiki. Podczas planowania strategii marketingowej, Fujisawa zdał sobie sprawę z istnienia niedostrzeżonego przez innych producentów motoryzacyjnych kanału dystrybucyjnego, jakim były sklepy rowerowe. Skontaktował się listownie z przedstawicielami ponad 50 tysięcy sklepów rowerowych zlokalizowanych na terenie całej Japonii. Co więcej, Fujisawa samodzielnie zaprojektował wysyłaną im broszurę reklamową. Jego starania opłaciły się. Przedstawienie w broszurze kobiety za kierownicą spowodowało, że Cub F-Type stał się znany jako rower, którym mogą jeździć zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Model ten sprzedał się w ponad 15 tysiącach egzemplarzy i był często spotykany w tamtym czasie na terenie całej Japonii.

W 1949, na rynku pojawiła się oparta na dwusuwowym silniku o pojemności 98cm3 Honda Dream D Type – pierwszy model firmy produkowany masowo, który jednocześnie wyznaczył jej podejście w latach, które miały nadejść: zawierał zaawansowane funkcje w solidnej ramie, był półautomatyczny i nie posiadał sprzęgła, co sprawiało, że był bardziej wydajny niż modele konkurencyjne. Ponadto, wyróżniał się unikatowym designem – podczas gdy zdecydowana większość motocykli w tamtym czasie produkowana była w kolorze czarnym, D Type był bordowy. Model ten stał się forpocztą przyszłych dokonań Hondy na rynku motoryzacyjnym.

W Hondzie spotkasz najsympatyczniejszych ludzi

10 lat później, wyznaczony cel został osiągnięty: Honda stała się największym producentem motocykli na świecie. Nim to się jednak stało, firma przetrwała głównie dzięki wierze jej założycieli w prowadzony przez siebie projekt. Przełomem okazała się Wojna Koreańska (1950-53) – wówczas liczba zamówień na silniki wystrzeliła w górę.

Ogromny sukces przyszedł wraz z pojawieniem się na rynku legendarnego modelu Super Cub C100, który swoją premierę miał w sierpniu 1958 roku. Od tamtego czasu Super Cub C100 stał się najczęściej produkowanym motocyklem w historii. Kampania marketingowa modelu oparta było o hasło: “W Hondzie spotkasz najsympatyczniejszych ludzi”, a on sam zmienił na zawsze sposób postrzegania motocykli przez ludzi. Honda spowodowała, że po raz pierwszy w historii, motocykl stał się postrzegany jako praktyczny, czysty i powszechnie szanowany środek codziennego transportu. Od tamtego czasu na zawsze zmieniła się nie tylko Honda, lecz także cała branża motoryzacyjna, a także mobilność miejska.

Ten punkt zwrotny umocnił jeden z fundamentów, na których oparta była Honda: postrzeganie firmy jako marki globalnej. Pojawiło się silne dążenie firmy do zrealizowania potrzeb klientów na całym świecie i zaopatrzenia ich w produkty wysokiej jakości za cenę dostosowaną do możliwości finansowych każdego z nich.

Wkraczając do Stanów Zjednoczonych

Rok później, w 1959, pozycja Super Cub na rynku została ugruntowana. Stało się to pretekstem do zrealizowania bardzo ambitnego celu – rozpoczęcia pierwszego zagranicznego przedsięwzięcia, co poskutkowało otworzeniem w Los Angeles amerykańskiego oddziału Honda Motor Co.

Synonim konkurencji

W 1954 Soichiro podzielił się swoim marzeniem z zespołem Hondy: “Duch walki, który jest wpisany w moją naturę nie pozwala mi dłużej na bezczynność. Podjąłem stanowczą decyzję, by wziąć udział w przyszłym roku w TT”, najbardziej prestiżowym międzynarodowym wyścigu, gdzie Honda miała bezpośrednio zmierzyć się z ówcześnie największymi światowymi producentami. Potrzeba było jednak pięciu lat, by ta wizja została zrealizowana. W 1959 Honda zadebiutowała na prestiżowym TT, a jej kierowcy, jeżdżąc na Hondzie RC142, zakończyli te zawody na szóstym, siódmym, ósmym i dziesiątym miejscu

Te wyniki zapewniły Hondzie Nagrodę Producentów, ale Soichiro Honda miał tylko jeden cel – zwycięstwo. Miało ono być pierwszym krokiem na jego drodze do globalnego sukcesu marki. Zamiar ten został zrealizowany już w dwa lata później – w 1961 Honda wygrała swoje pierwsze dwa międzynarodowe tytuły w klasach do 125cmi 250cm3. Od tamtego czasu, Honda rywalizowała na najwyższym światowym poziomie.

Na cztery koła

Powiew zmiany – czas 

W 1958 Honda podjęła decyzję o rozpoczęciu produkcji samochodów. Nowa dekada oznaczała dla Hondy rozpoczęcie odysei, której celem było znalezienie się wśród najbardziej renomowanych przedstawicieli japońskiego przemysłu samochodowego.

Rozwój pierwszych prototypów był w pełnym toku, gdy w 1961 roku japońskie Ministerstwo Handlu Międzynarodowego i Przemysłu (MITI) ogłosiło ustawę promującą określone branże, w tym przemysł motoryzacyjny, która po zatwierdzeniu miałaby zapobiec dołączaniu nowych producentów do krajowego rynku. Aby uniknąć ewentualnych konsekwencji wynikających z tej ustawy, Honda opracowała minisamochody S360 i S500 oraz minivana T360, który został zaprezentowany podczas Targów Motoryzacyjnych w Tokio w 1962 roku. Ostatecznie regulacje nie weszły w życie, ale Honda podjęła już działania, które pozwoliły jej zaangażować się w produkcję samochodów.

Tor, który tworzy historię

Tor oficjalnie nazwany Suzuka International Racing Course został wybudowany w 1962 roku jako tor testowy Hondy. Pierwotnie został zaprojektowany przez holenderskiego projektanta Johna Hugenholtza, który był również odpowiedzialny za tor Jarama w Madrycie. To najstarszy tor wyścigowy w Japonii i jeden z nielicznych na świecie o kształcie cyfry 8. Zaledwie rok po jego budowie, Honda rozpoczęła swoją przygodę w Formule 1.

Viva México!

W 1960 roku, gdy Soichiro Honda zdecydował się wejść do rywalizacji, Honda była nadal najmłodszym producentem w Japonii i pierwszym, który zaryzykował udział w Formule 1. Wygranie zawodów samochodem wyścigowym, który sam wyprodukował, było jednym z wielu dziecięcych marzeń założyciela firmy i pierwszym krokiem w kierunku ich spełnienia, a pojazdem, dzięki któremu miało to nastąpić, był model RA271. Po intensywnym szkoleniu na torach Suzuka (Japonia) i Zandvoort (Holandia), zespół ostatecznie zadebiutował modelem RA271 podczas Grand Prix Niemiec 1964 na torze Nürburgring, który był najtrudniejszym torem w wyścigowym kalendarzu. Jednomiejscowy bolid w kolorze kości słoniowej z dużą czerwonym kropką symbolizującą słońce w japońskiej fladze narodowej, zapisał się w historii motoryzacji.

Decyzja Hondy o budowie własnego podwozia i silnika została bardzo szybko nagrodzona – w 1965 roku Richie Ginther odniósł pierwsze zwycięstwo Hondy w Formule 1 w Meksyku. Honda była pierwszym japońskim producentem, który wygrał Grand Prix Formuły 1, a wszystko wszystkie znaki wskazywały, że kolejne sukcesy nadejdą szybko. Jednak tragiczna śmierć Jo Schlessera w 1968 roku za kierownicą modelu RA302 sprawiła, że Honda wycofała się z Formuły 1 do lat 80.

Samochody Kei

W 1963 roku Honda zainicjowała kampanię reklamową – jej zwycięzcami mogły zostać osoby, które odgadną cenę nowego modelu Honda S500. Firma otrzymała ponad 5,7 miliona odpowiedzi, bijąc tym samym rekordy marketingowej inicjatywy. W sierpniu tego samego roku Honda wprowadziła na rynek minivan T360, a w październiku model S500.

Honda N360, wprowadzona na rynek w 1966 roku w trakcie boomu motoryzacyjnego w Japonii, była pierwszym minisamochodem (samochodem kei) masowo wyprodukowanym przez firmę. Minisamochody były już popularne w Japonii, ale Honda w swoim typowym stylu wkroczyła na rynek z wielkim hukiem. N360 była również pierwszym minisamochodem, który oferował opcjonalną automatyczną skrzynię biegów Hondamatic. N360 w pełni wykorzystywała ograniczenia mechaniczne i rozmiarowe określone przez prawo dla minisamochodów: pojemność 600 cm³, maksymalna długość 3,4 metra, wysokość 2 metry i szerokość 1,48 metra. Inżynierowie Hondy zdołali zaoferować moc zbliżoną do sportowego samochodu, zaskakująco przestronne wnętrze, a to wszystko w znacznie niższej cenie niż konkurenci. N360 uosabiała korporacyjne wartości, które najlepiej wyrażały filozofię Hondy: „Maksimum Człowieka, Minimum Maszyny”.

Kierunek Hawaje

W 1969 roku, zaledwie kilka miesięcy przed tym, jak Neil Armstrong postawił stopę na Księżycu, kultowy model Honda N600, bardziej wydajna odmiana N360, stała się pierwszym samochodem firmy dostępnym w sprzedaży w Stanach Zjednoczonych. Premiera miała miejsce na Hawajach, a Honda America rozpoczęła sprzedaż samochodu na kontynencie poprzez sieć dealerów, którą już wcześniej stworzyła dla swoich motocykli.

To był moment, kiedy Honda rozpoczęła walkę o znalezienie niszy na amerykańskim rynku motoryzacyjnym. Sprzedawanie samochodów w salonach motocyklowych było nietypowym pomysłem, ale Honda nie mogła stworzyć specjalnej sieci dealerów tylko dla samochodów do czasu pojawienia się modelu Civic w 1972 roku.

Z Japonii na cały świat

Amerykański sen

Zimą 1952 roku Soichiro podjął drastyczną decyzję, która miała kształtować przyszłość firmy: wyruszył do Stanów Zjednoczonych. Jego celem było zainwestowanie 100% środków pochodzących z ostatniego podniesienia kapitału w import maszyn i narzędzi do produkcji wysokiej jakości części, zgodnie z jego wizją.

Przybycie do Europy

W 1962 roku Honda wybudowała swoją pierwszą fabrykę poza Japonią, w Belgii. Została ona oficjalnie otwarta w następnym roku, a ceremonię inauguracyjną poprowadził osobiście Soichiro Honda. Choć Honda Motor Co. miała zaledwie 15 lat, była już globalną firmą. W 1969 roku dokonała ważnego kroku jako producent dużych motocykli, rozpoczynając sprzedaż modelu CB750 Four. Uważany za najbardziej zaawansowany motocykl w swoim czasie, był pierwszym, który był masowo produkowany i wyposażony w hamulec tarczowy oraz zapłon elektroniczny. Jego poziom osiągów, prowadzenia i jakości produkcji to niektóre z cech, które zapewniły mu miano pierwszego superbike’a w historii i szybko uczyniły go niespotykanym bestsellerem wśród dużych motocykli.

Narodziny legendy

W latach 70. świadomość ekologiczna rosła, a Stany Zjednoczone zaostrzały przepisy dotyczące emisji zanieczyszczeń w celu poprawy jakości powietrza. To w tych okolicznościach Honda podjęła krok, który zbudował filozofię marki.

Honda była wciąż stosunkowo małą firmą, ale była jedną z pierwszych, która obok instytucji publicznych i obywateli włączyła się w walkę przeciwko zanieczyszczeniom. Wyposażony w pierwszy silnik z technologią CVCC model Civic miał ważne ekologiczne zadanie: udowodnienie przemysłowi motoryzacyjnemu, że spełnienie surowych regulacji narzuconych przez Agencję Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych jest możliwe, a podniesienie standardów przez branże jest konieczne.

Civic odniósł ogromny sukces sprzedażowy i zdobył wiele nagród. Był pierwszym modelem w Japonii, który trzy lata z rzędu zdobył tytuł Samochodu Roku: w latach 1972, 1973 i 1974. Jednak jego popularność nie ograniczała się tylko do rodzinnego kraju. Na przykład w Kanadzie był najczęściej importowanym samochodem przez 28 miesięcy z rzędu, od 1976 do 1978 roku.

Niespodziewane pożegnanie

W październiku 1973 roku dwaj partnerzy-założyciele Soichiro Honda i Takeo Fujisawa, jednocześnie przeszli na emeryturę, co zbiegło się z 25. Rocznią istnienia Hondy i obiecującymi wynikami sprzedażowymi osiągniętymi dzięki modelowi Civic. Objęli nowe dożywotnie stanowiska jako „Najwyżsi Doradcy”, co rozpoczęło nową erę zarządzania, która miała sprawdzić siłę firmy. Ten krok oznaczał zakończenie rozpoczętego trzy lata wcześniej strategicznego procesu „kolektywnego przywództwa” złożonego z czterech starszych dyrektorów zarządzających, którzy mieli przewodzić procesowi przejścia.

W kierunku globalnego marzenia

„Jeśli nie jesteś numerem jeden na świecie, nie możesz być numerem jeden w Japonii”. Podjęcie przez Soichiro ryzykownej decyzji o imporcie narzędzi, pozwoliło mu zrozumieć logikę międzynarodowego rynku, który znajdował się w procesie ciągłej globalizacji. Ponad dwie dekady później, w lutym 1978 roku, w stanie Ohio w USA powstała Honda of America Manufacturing (HAM), której głównym celem była budowa fabryki produkującej motocykle.

Półtora roku później z linii produkcyjnej zjeżdżał model CR250R – pierwszy motocykl wyprodukowany przez Hondę w Stanach Zjednoczonych. Wkrótce potem firma rozpoczęła budowę fabryki produkującej samochody i w 1982 roku dzięki nowemu modelowi Accord, pierwszemu japońskiemu samochodowi produkowanemu w USA, osiągnęła nowy kamień milowy w globalnej ekspansji firmy.

Pionierzy innowacji

Na mapie

Po sukcesie modelu Civic, społeczeństwo żądało większego modelu Hondy. W 1976 roku pojawiła się Honda Accord, która dzięki nowemu konceptowi samochodu, wstrząsnęła przemysłem motoryzacyjnym: była sportowa, a przy tym dostępna cenowo i wydajna. Ponadto model był wyposażony w rozwiązanie, które uważane jest za pierwszy zintegrowany system nawigacji w samochodzie. Elektro Gyro-Cator używał gyroskopu napędzanego helem oraz przekładni serwomechanizmu do określenia położenia pojazdu i prędkości, z jaką się poruszał. Ekran przypominał system radaru okrętowego, z przezroczystą mapą, na której pokazywane były punkty trasy. Choć być może nie było takiej świadomości w samej Hondzie, to w 1981 roku wynalazła pierwszy system nawigacji pojazdowej oparty na mapie.  Było to znacznie wcześniej niż pojawienie się systemów nawigacji satelitarnej GPS.

Z powrotem na zwycięskiej ścieżce

Długo oczekiwany powrót Hondy do rywalizacji zmaterializował się w 1983 roku, tym razem w roli dostawcy silników dla następujących zespołów: Spirit, Williams, Lotus, McLaren i Tyrrell. Była to złota era, która zaowocowała sześcioma kolejnymi tytułami konstruktorów zarówno dla Williamsa (1986 i 1987) i McLarena (od 1988 do 1991 roku), a także pięcioma tytułami mistrza świata dla Nelsona Piqueta (1987), Ayrtona Senny (1988, 1990 i 1991) oraz Alaina Prosta (1989). W 1988 roku monoposty McLaren-Honda wygrały 15 z 16 wyścigów – żaden sezon Formuły 1 wcześniej nie był tak zdominowany przez markę. Honda zdobyła tytuł Mistrza Konstruktorów, Ayrton Senna został ogłoszony Mistrzem Świata, a jego kolega z zespołu, Alain Prost, zajął drugie miejsce.

Lata 80. – bezprecedensowa pomysłowość i kreatywność technologiczna

W ciągu tej dekady Honda umocniła swoje przywództwo jako producent dużych motocykli. Wyróżniające się modele z konfiguracją „V” obejmują silniki czterocylindrowe, takie jak VF750F, który ustąpił miejsca modelowi VFR750 (1986), oraz VFR750R, legendarnemu RC30, wprowadzającemu innowacje technologiczne, takie jak jednostronne wahadło i tytanowe pręty korbowe. Honda zaskoczyła świat modelem CX500 Turbo (1981), turbodoładowanym modelem V-twin wyposażonym w elektroniczne wtryskiwanie paliwa. W segmencie motocykli terenowych w 1983 roku na rynku zadebiutował oszałamiający model XLV750R, ustępując miejsca modelowi XRV650 w 1988 roku, który stał się pierwszym modelem popularnej serii Africa Twin.

Modele z silnikami rzędowymi, dziedzictwo ikonicznego CB750 Four oraz spektakularnego 6-cylindrowego CBX1000, ewoluowały w kierunku legendarnego skrótu CBR, dzięki którym Honda zrewolucjonizowała swoją ofertę motocykli sportowych, oferując modele o pojemnościach 600, 400 i 250 cm³ -stały się one również podstawą innego szczególnie ważnego modelu, CBR900RR, który zadebiutował w 1992 roku. Honda kontynuowała również rozwijanie modeli z silnikami o cylindrach ułożonych poziomo w gamie Gold Wing, modelu, który został zmieniony z czterech na sześć cylindrów pod koniec lat 80. Oprócz tych wszystkich innowacji i docenianiu za sukces w Grand Prix, Honda wprowadziła serię modeli dwusuwowych w gamie NS, o pojemnościach 250 cm³ i 400 cm³, które doprowadziły w 1986 roku do powstania kultowego modelu NSR250, który zapisał się w historii motocyklowej.

Model, który definiuje swoje pokolenie

Zainspirowany sukcesem w sporcie, japoński producent w 1986 roku wprowadził na rynek swój pierwszy luksusowy samochód, Hondu Legend, oraz nową markę przeznaczoną do sprzedaży na amerykańskim rynku: Acura. W ten sposób Honda stała się pierwszym japońskim producentem samochodów, który wprowadził na rynek luksusowe samochody. W lutym 1989 roku Honda zaprezentowała model NSX – super samochód, który zachwiał branżą i rywalizował z konkurencją technologią, designem, ekskluzywnymi innowacjami oraz słynnym aluminiowym samonośnym nadwoziem. Było to auto zainspirowane rozwiązaniami z F1.

NSX stał się archetypem technologicznym i był pierwszym japońskim supersamochodem na światowym rynku. Mógł osiągnąć 100 km/h w 5,7 sekundy i maksymalną prędkość 259 km/h. NSX był ucieleśnieniem sukcesów sportowych Hondy. W jego rozwoju uczestniczył legenda motorsportu, kierowca Ayrton Senna, który dokonał odsłonięcia modelu na targach motoryzacyjnych w Genewie w 1989 roku.

Pożegnanie z geniuszem

5 sierpnia 1991 roku w wieku 84 lat zmarł Sochiro. Ponad 62 000 osób oddało hołd japońskiemu inżynierowi podczas publicznej ceremonii w Tokio, która trwała trzy dni, nie powodując przy tym korków drogowych. Założyciel Hondy miał zwyczaj żartować na ten temat: „Po życiu spędzonym w roli producenta samochodów, jak mógłbym spowodować korek w dniu mojego pogrzebu?”

W 1992 roku, rok po śmierci Soichiro Hondy, marka zrewolucjonizowała sektor dwukołowy, wprowadzając na rynek legendarny model NR750 – motocykl z niezliczonymi nowatorskimi rozwiązaniami technologicznymi, których nie stosowano wcześniej w standardowych modelach produkcyjnych. Najważniejszymi elementami były silnik V4 z tłokami o kształcie owalnym i 8 zaworami na cylinder, który mógł generować 125 KM przy 14000 obr./min. Dzięki modelowi NR750, Honda ponownie pokazała światu ogromne zdolności technologiczne, które osiągnęła jako producent.

Innowacja na wszystkich frontach

Siła marzeń

W 1989 roku pojawiła się nowa Honda Integra, wyposażona w pierwszy silnik DOHC VTEC. Legendarny silnik VTEC dał początek hasłu „Moc Marzeń” i był podziwiany, ponieważ jako pierwsza technologia oferował mechanizm czterozaworowy do regulacji czasu otwarcia i skoku zaworów. Oznacza to, w sytuacji wymagającej wysokiej wydajności zawory otwierają się bardziej i na dłużej. Obecnie wszystkie samochody benzynowe Hondy, a także motocykle i silniki morskie zawierają jedną z wersji technologii VTEC.

Poza benzyną

Duch rywalizacji Hondy skłonił firmę do udziału w World Solar Challenge, znanym australijskim wydarzeniu, otwartym wyłącznie dla samochodów wyścigowych zasilanych energią słoneczną. W tym celu firma zaprojektowała model Honda Dream, a później Honda Dream II, zbudowane z lekkiego plastiku wzmacnianego włóknem węglowym i pokryte ogniwami słonecznymi. Niebieski model, w kształcie pocisku pobił rekordy w zawodach i odnotował serię zwycięstw między 1993 a 1996 rokiem.

Świadectwo pochodzenia modelu Type R

Nadejście lat 90. zbiegło się z szóstą generacją modelu Honda Civic. W przeciwieństwie do pozostałych, była pierwszą, która otrzymała nazwę Type R (od Racing). Do dziś wyłącznie modele sportowe, jak NSX, noszą tę nazwę.

Aby zasłużyć na to oznaczenie, pojazd musiał spełniać konkretne kryteria: musiał zapewniać ekscytującą jazdę, być szybki, angażować kierowcę oraz mieć konkurencyjne takie aspekty jak skrzynia biegów, układ hamulcowy i układ kierowniczy. Nadmiar akcesoriów i izolacja akustyczna nie były w tym przypadku akceptowane, ponieważ mogłyby zepsuć doświadczenie kierowcy.

Honda dla całej rodziny

Legendarny tor Twin Ring Motegi, wybudowany przez Hondę w 1997 roku, położony w odległości dwóch godzin od Tokio, jest dobrze znany fanom wyścigów Formuły 1 i MotoGP. Jednak niewielu osób wie, że to nie tylko miejsce pielgrzymek dla miłośników motorsportu, ale także park tematyczny otoczony przyrodą, oferujący wiele atrakcji dla rodzin. Tor jest otoczony lasem, który należy do obiektu, jednak główną atrakcją przyciągającą zwiedzających z całego świata jest Honda Collection Hall: trzy piętra prezentujące historię, marzenia i ponad 350 legendarnych modeli Hondy.

Świętując 50-lecie istnienia

Aby uczcić pół wieku istnienia, Honda zrobiła sobie własny prezent urodzinowy: model Honda S2000, który ożywiał sportowy duch modelu S500. Jako dziedzic linii lekkich roadsterów, którą rozpoczęły modele S500, S600 i S800, Honda S2000 zdobyła serca fanów jeszcze przed  pojawieniem się na rynku, gdy firma zaprezentowała pierwszą koncepcję pod nazwą Sports Study Model na targach motoryzacyjnych w Tokio w 1995 roku.  Komentarze pełne podziwu nie były zaskoczeniem: zachwycający model został zaprojektowany we współpracy z Pininfariną i wyposażony w silnik o wysokich obrotach bez doładowania, zapewniając maksymalne zaangażowanie kierowcy.

Hybryda najnowszej generacji

Wprowadzony na rynek w 1999 roku, Honda Insight była pierwszym hybrydowym samochodem dostępnym na sprzedaż w Stanach Zjednoczonych i Europie. Ultralekka, aerodynamiczna karoseria była ważną innowacją, ale jeszcze istotniejszy był układ napędowy. Insight był również pionierem systemu IMA (Integrated Motor Assist), który na wiele lat został włączony do wszystkich hybrydowych modeli tej marki. Technologia IMA opierała się na układzie hybrydowym równoległym, którego mechaniczna prostota i lekkość pozwoliły osiągnąć wydajność wyższą niż w przypadku innych alternatywnych hybryd.

Poza oponami

Robot wyprzedzający swoje czasy

Można powiedzieć, że ASIMO urodził się w XXI wieku. Jednak jego początki sięgają 1986 roku, kiedy powstawały pierwsze roboty-nogi Hondy, probujące naśladować ludzki chód. Ich celem było opracowanie systemów wspomagających osoby zależne lub zastępowanie ludzi w niebezpiecznych zawodach. Na przełomie wieków Honda zaskoczyła świat robotem, który był prawdziwą rewolucją technologiczną w dziedzinie robotyki humanoidalnej i wytyczył drogę do wykorzystania sztucznej inteligencji w robotyce. Po raz pierwszy robot o ludzkim rozmiarze i kształcie potrafił utrzymywać doskonałą równowagę podczas chodzenia, a nawet wchodzić i schodzić po schodach.

ASIMO został ambasadorem technologii, odwiedzając muzea nauki i techniki, instytucje oraz szkoły na całym świecie, aby zachęcać studentów do zgłębiania nauk ścisłych i wyobrażania sobie przyszłości z udziałem robotów.

Przyszłość dzisiaj

Honda rozwijała samochód elektryczny z ogniwem paliwowym na wodór od lat 80. Wprowadzona na rynek w 2002 roku, Honda FCX była pierwszym samochodem o zerowej emisji sprzedawanym w Stanach Zjednoczonych i Japonii. Najnowszą iteracją tej linii badań jest model Clarity Fuel Cell, który może zapewnić taką samą wydajność jak konwencjonalne pojazdy. Był to pierwszy samochód, który miał cały układ napędowy, włącznie z ogniwem paliwowym, zamontowany pod maską.

Rok 2014, kiedy wprowadzono silniki hybrydowe Hondy, był kamieniem milowym w historii Formuły 1. Honda, będąc pionierem tej technologii, odnowiła swoją pasję do rywalizacji. Po trzech latach bez pozytywnych wyników, połączyła siły z zespołem Scuderia Toro Rosso i rozpoczęła testy silników STR14 i RA618H.

W 2019 roku zespół Red Bull Racing dołączył do Toro Rosso również zdecydując się na silniki Hondy. Zaledwie dwa lata później, w 2021 roku, holenderski kierowca Max Verstappen w ostatnim wyścigu sezonu został Mistrzem Świata.

Podbijanie nieba

Wejście Hondy na rynek lotniczy rozpoczęło się w 1986 roku, kiedy to utworzono oddział dedykowany wyłącznie tej dziedzinie. Kierował nim młody inżynier aeronautyki Michimasa Fujino, który przeniósł się z małym zespołem do ośrodka badawczego zaawansowanej aeronautyki w Starkville w Mississippi.

Pewnej nocy na początku 1997 roku przyszły założyciel i CEO Honda Aircraft miał jasny pomysł. Półśpiący i bez notatnika pod ręką, Fujino oderwał kartkę z kalendarza i zapisał swoją pomysł na jej odwrocie. Pierwotny projekt Fujino zawierał to, co być może nadal jest najbardziej charakterystyczną innowacją HondaJet: silnik zamontowany pod skrzydłami. To rozwiązanie zwiększyło dostępną przestrzeń w kabinie i zmniejszyło hałas spowodowany drganiami silnika. Testy kontynuowano, a w lipcu 2005 roku HondaJet został po raz pierwszy zaprezentowany przed setkami tysięcy widzów podczas wystawy w Oshkosh w Wisconsin.

Wizja Hondy

Honda zdefiniowała swoją elektryczną przyszłość w 2021 roku. Bardziej niż cel było to zobowiązanie wobec społeczeństwa, środowiska naturalnego i etycznych wartości firmy. Przygotowując podwaliny pod nową wizję i grunt dla elektryfikacji swoich czołowych modeli europejskich, w 2020 roku na rynek została wprowadzona Honda e. Pierwsza całkowicie elektryczna Honda w regionie została szybko uzupełniona o zelektryfikowane wersje wszystkich istniejących modeli, a proces zakończył się wprowadzeniem nowego modelu Civic e:HEV w 2022 roku.

Jednak zobowiązania na tym się nie kończą. Honda zadeklarowała, że do 2040 roku 100% jej sprzedaży będą stanowiły pojazdy o zerowej emisji, a wszystkie jej produkty i działalność korporacyjna będą neutralne pod względem CO2 do 2050 roku. Na dowód w 2023 roku Honda wprowadziła na rynek europejski trzy modele z napędem elektrycznym.

Bez granic

Najpierw ląd, potem morze i powietrze, a w końcu przestrzeń kosmiczna. W 2021 roku ogłoszono wspólny projekt badawczy Japońskiej Agencji Badań Kosmicznych (JAXA) i działu R&D Hondy, który ma zbadać możliwości stworzenia odnawialnego systemu energii cyrkulacyjnej w celu ułatwienia życia człowieka w przestrzeni kosmicznej. Idea zakłada, że ten system zaprojektowany przez Hondę dostarczałby tlen, wodór, paliwo i elektryczność do stacji kosmicznych i pojazdów kosmicznych. Jak miałoby to działać? Poprzez połączenie systemu elektrolizy wody o wysokim ciśnieniu różnicowym (który produkowałby tlen i wodór przy użyciu energii słonecznej) oraz systemu ogniw wodorowych, który generowałby elektryczność i wodę.

Honda w liczbach

FIRMY GRUPY HONDA (ROK FINANSOWY 2023*)

54 przedsiębiorstwa: 313 filii + 69 spółek stowarzyszonych

54 zakłady produkcyjne na całym świecie

Japonia: 9

Ameryka Północna i Południowa: 10

  • USA: 3
  • Brazylia: 3
  • Kanada: 1
  • Meksyk: 1
  • Argentyna: 1
  • Peru: 1

Europa: 3

  • Francja: 1
  • Włochy: 1
  • Hiszpania: 1

Afryka: 4

  • Nigeria: 2
  • Kenia: 1
  • Ghana: 1

Azja-Ocenia: 28

  • Chiny: 9
  • Indonezja: 4
  • Tajlandia: 3
  • Indie: 3
  • Pakistan: 2
  • Filipiny: 2
  • Wietnam: 2
  • Tajwan: 1
  • Bangladesz: 1

Australia: 1

20 Ośrodków badań i rozwoju na całym świecie

Japonia: 2

Stany Zjednoczone: 4

Europa: 5

Wielka Brytania: 2

Niemcy: 2

Włochy: 1

Azja-Oceania: 9

  • Chiny: 3
  • Tajlandia: 3
  • Indonezja: 2
  • Indie: 1

Pracownicy (rok finansowy 2023)

230 000 związanych zawodowo

215 508 akcjonariuszy

SKONSOLIDOWANE SPRZEDAŻE (rok finansowy 2023)

28,08 miliarda jenów (ok. 108 miliardów euro)

SKONSOLIDOWANY ZYSK OPERACYJNY (rok finansowy 2023)

839,3 miliarda jenów (ok. 5,747 miliarda euro)

LICZBA PRODUKOWANYCH ROCZNIE (rok finansowy 2023)

18,75 miliona motocykli

3,68 miliona samochodów

5,64 miliona produktów zasilanych energią

ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ:

Redukcja globalnych emisji CO2: rok finansowy 2020–rok finansowy 2023: -24,1%

Redukcja intensywności emisji CO2 z wynikająca z użytkowania produktów:

Motocykle – rok finansowy 2020–rok finansowy 2023: -30,4%

Samochody – rok finansowy 2020–rok finansowy 2023: -27,2%

Produkty zasilane energią – rok finansowy 2020–rok finansowy 2023: -28,2%

Redukcja zużycia energii: rok finansowy 2019–rok finansowy 2023: -14,3%

Redukcja zużycia wody: rok finansowy 2019–rok finansowy 2023: -8,3%

Redukcja ilości wytwarzanych odpadów: rok finansowy 2019–rok finansowy 2023: -16%

S&P Global’s Sustainability Yearbook dla najbardziej zrównoważonych firm (2023): W top 10% na świecie z wynikiem 79/100 punktów

Miejsce 26 w rankingu Interbrand Best Global Brands 2022.

WYŚCIGI:

  • Samochody (Formuła 1) – 13 tytułów mistrza świata przy użyciu silników Hondy.
  • Kierowców: 7
  • Konstruktorów: 6
  • Motocyle – Honda zdobyła 200 tytułów mistrza świata w następujących dyscyplinach:
  • Prędkość: 72 tytuły
  • MotoGP/500cc: 25
  • 350cc: 6
  • 250cc: 19
  • 125cc/Moto3: 20
  • 50cc: 2
  • Trial: (Montesa + Honda): 54
  • Outdoor: 26
  • Indoor: 20
  • Kobiety: 8
  • Motocross: 31
  • MXGP/500cc: 17
  • MX2/250cc: 9
  • 125cc: 3
  • MX3: 2
  • Enduro: 14
  • Mężczyźni: 12
  • Kobiety: 2
  • Superbike: 6
  • Supersport: 9
  • Odporność: 13
  • Rajdy Rally: 1

Rok finansowy – koniec roku finansowego Hondy przypada na 31 marca. Rok finansowy 2023 odpowiada roku finansowemu od 1 kwietnia 2022 roku do 31 marca 2023 roku.

Gdy marzenia stają się rzeczywistością

1947 – Pierwszy napędzany silnikiem rower, model A-Type

1948 -Założenie firmy Honda Motor

1948 – Pierwszy motocykl: Honda Dream D-Type

1951 – Pierwszy czterosuwowy motocykl: Honda Dream E-Type

1953 -Rozpoczęcie produkcji urządzeń napędowych

1958 – Wprowadzenie na rynek modelu Honda Super Cub C100

1959 – Utworzenie American Honda Motor Co. Inc. w Los Angeles

1959 – Debiut modelu Honda RC142 na Isle of Man TT

1960 – Utworzenie Honda R&D Co., Ltd.

1961 – Pierwsze tytuły mistrza świata w klasach 125cc i 250cc

1962 – Inauguracja toru Suzuka

1963 -Ustanowienie pierwszej fabryki poza Japonią, w Belgii

1963 – Wprowadzenie na rynek modeli T360 i S500

1964 – Debiut modelu RA271 podczas Grand Prix na torze Nürburgring

1965 – Pierwsze zwycięstwo w Formule 1

1969 – Honda Dream CB750 Four, pierwszy superbike w historii

1970 – Pierwsze Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Hondy

1972 – Wprowadzenie modelu Civic CVCC

1973 – Soichiro Honda i Takeo Fujisawa przechodzą na emeryturę

1976 – Wprowadzenie na rynek modelu Honda Accord

1978 – Produkcja w Ameryce: Honda CR250R

1981 – Pierwsza nawigacja na świecie: Electro Gyro-Cator

1982 – Montesa i Honda łączą siły — pierwszy japoński producent samochodów w USA

1983 – Powrót do Formuły 1

1986 – Wprowadzenie marki Acura

1986 – Pierwsze zwycięstwo w rajdzie Paryż-Dakar z udziałem Cyrila Neveu

1987 – Pierwszy system poduszek powietrznych

1988 – Ayrton Senna, mistrz świata Formuły 1

1989 – Wprowadzenie silnika VTEC

1990 – Pierwszy japoński supersamochód: NSX

1991 – Umiera Soichiro Honda

1992 – Utworzenie Szkoły Jazdy Hondy w Hiszpanii

1992 – Wprowadzenie modelu NR750 V4 z tłokami owalnymi

1994 – Mick Doohan wygrywa mistrzostwa 500cc na motocyklu Honda NSR500

1994 – Wprowadzenie na rynek modelu Honda CR-V

1997 – Inauguracja Honda Collection Hall z wystawą legendarnych modeli Hondy

1997 – Inauguracja toru Motegi

1997 – EV Plus: pierwszy samochód elektryczny, który nie używał akumulatorów kwasowo-ołowiowych

1999 – Honda Insight: pierwszy hybrydowy model w Europie

1999 – Prezentacja skutera elektrycznego Monpal

1999 – Wprowadzenie na rynek sportowego samochodu Honda S2000

2000 – Prezentacja robota ASIMO

2001 – Produkcja modelu XL1000V Varadero w fabryce Montesa-Honda

2002 – Wprowadzenie na rynek modelu Honda FCX z ogniwem paliwowym na wodór

2003 – Pierwszy system CMBS na świecie

2005 – Prezentacja samolotu HondaJet

2005 – Pierwsza poduszka powietrzna w motocyklu

2009 – Rozpoczęcie działalności szkoleniowej przez Instytut Bezpieczeństwa Hondy

2010 – Wprowadzenie na rynek modelu CR-Z, pierwszego hybrydowego samochodu sportowego

2010 – VFR 1200 F, pierwszy motocykl wyposażony w DCT

2013 – Wyprodukowanych 100 milionów urządzeń napędowych

2013 – Marc Márquez mistrzem świata MotoGP

2014 – Ponad 300 mln motocykli sprzedanych na świecie

2015 – Dostarczenie pierwszego motocykla RC213V-S, modelu MotoGP przeznaczonego do użytku na drodze

2016 – Wyprodukowanych 100 mln samochodów

2016 – Wprowadzenie na rynek nowego hybrydowego modelu NSX z trzema silnikami elektrycznymi.

2016 – Prezentacja stacji Smart Hydrogen

2017 – 60 lat modelu Honda Cub: ponad 100 mln sprzedanych egzemplarzy

2018 – Walking Assist zatwierdzony jako urządzenie medyczne w Unii Europejskiej

2019 – Wyprodukowanych 400 mln motocykli

2020 – Prezentacja usługi e:PROGRESS

2020 – Honda e: pierwszy w pełni elektryczny model Hondy dla Europy

2020 – 800 zwycięstw w wyścigach motocyklowych Grand Prix

2021 – Max Verstappen mistrzem świata Formuły 1

2021 – Honda Legend: autonomiczny poziom 3

2021 – Umowa o standaryzacji wymiennych baterii dla motocykli

2022  – Utworzenie joint venture Sony Honda Mobility Inc.

2022 – Toni Bou: 32-krotny mistrz świata w trialu

2022 – 50. rocznica modelu Honda Civic: ponad 27,5 miliona sprzedanych egzemplarzy

2022 – Wprowadzenie na rynek nowego modelu Civic Type R

2023 – Rozpoczęcie sprzedaży elektrycznego skutera EM1 e: w Europie

2023 – Wprowadzenie na rynek trzech nowych elektryfikowanych SUV-ów w Europie

2023 – Porozumienie Hondy i agencji kosmicznej JAXA

2023 – Honda ogłasza nowe linie biznesowe H2

KOMENTARZE