fbpx

Zaprojektowany we współpracy z legendą motocrossu Rickym Carmichaelem, nowy Triumph TF 450-RC to pierwszy motocykl motocrossowy o pojemności 450 ccm od brytyjskiego producenta!

Po zeszłorocznym debiucie na offroadowym rynku modelu Triumph TF 250-X, brytyjski producent kontynuuje wprowadzanie kolejnych modeli do brudnych wyścigów. Mimo że po cichu liczyliśmy, że kolejna w kolejności będzie maszyna enduro zbudowana na bazie crossowej ćwiartki, Triumph postanowił zaprezentować prawdziwą bombę — TF 450-RC Edition – specjalną edycję crossowego modelu z silnikiem o pojemności 450 ccm.

Model TF 450-RC (podobnie zresztą, jak TF250-X) zdaniem Triumpha może pochwalić się najlepszym stosunkiem mocy do masy w swojej klasie. Kompaktowy silnik został zoptymalizowany pod kątem masy i zaprojektowany, aby dostarczyć wiodącą w klasie moc, kontrolę i elastyczności. Korzystając z podzespołów czołowych producentów, jak tytanowe zawory dostarczone przez DelWist oraz kuty tłok od Koniga, Brytyjczycy pokazują, że nie rzucają słów na wiatr.

Podobnie, jak w przypadku mniejszego brata, silnik o pojemności 450 ccm zasilany paliwem przez przepustnicę Dellorto zamontowano w aluminiowej ramie grzbietowej, pracującej na zawieszeniu KYB oraz wyposażono w hamulce Brembo.

Edycja RC wyróżnia się wizualnymi dodatkami takimi, jak żółty kolor Performance od Triumph, czarnymi i białymi detalami, legendarnym numerem #4 Ricky’ego Carmichaela oraz logiem GOAT (Greatest Of All Time) i partnerów projektu.

Podczas prezentacji TF 450-RC, Steve Sargent — dyrektor produktowy Triumpha powiedział: „Pod koniec 2023 roku Triumph zaprezentował długo wyczekiwaną crossówkę TF 250-X – pierwszy model z zupełnie nowej gamy motocykli off-road. Teraz mamy zupełnie nową jednostkę napędową 450 ccm do motocrossu, nad którą pracował z nami sam Ricky Carmichael. Było oczywiste, że pierwsza edycja powinna być sygnowana jego inicjałami”.

Triumph TF 450-RC od technicznej strony

Jednocylindrowy silnik SOHC o pojemności 450 ccm został stworzony z myślą o wyścigach, oferując potężną moc przy minimalnej wadze, zapewniając najlepszy stosunek HP do kg w swojej klasie.
W jednostce napędowej zastosowano najwyższej klasy komponenty, jak aluminiowy kuty tłok Konig, zapewniający wytrzymałość i trwałość przy wysokich prędkościach obrotowych czy tytanowe zawory DelWest dla zoptymalizowania przepływu powietrza i szybszej pracy.

Pięciobiegowa skrzynia biegów TF 450-RC posiada wbudowany quickshifter, umożliwiający zmianę biegów bez sprzęgła od drugiego do piątego biegu. Komora spalania oraz porty w silniku są obrabiane w 3-osiowej technologii, a dźwignie zaworowe zostały pokryte diamentowo-węglową powłoką DLC dla zmniejszenia tarcia. Dodatkowo zastosowano duży airbox z filtrem powietrza, który można szybko wymienić bez narzędzi.

Układ dolotowy korzysta modelu TF 450-RC korzysta z przepustnicy Dellorto, zintegrowanej z systemem zarządzania silnikiem Athena. Umożliwia to precyzyjne dostosowanie parametrów za pomocą aplikacji MX Tune Pro, dzięki czemu można dopasować kontrolę trakcji, czy system startów pod indywidualne preferencje.

Motocykl w standardzie posiada przełącznik map silnika, z unikalną charakterystyką opracowaną przez Ricky’ego Carmichaela. Wąski korpus silnika 450 ccm ma wbudowane lekkie pokrywy magnezowe, wydajne sprzęgło ze stalowym koszem sterowane hydraulicznie przez pompę Brembo.

Dopracowany przez Carmichaela

Jak przystało na edycję specjalną i to sygnowaną inicjałami Ricky’ego Carmichaela, nowy model Triumpha wyróżnia kilka ciekawych dodatków, jak kierownica ODI RC4 Signature wykonana ze stopu aluminium 2014-T6 zainstalowana za pomocą większych mocowań i wyposażona w specjalne manetki ODI.
Ricky Carmichael osobiście wybrał górne mocowania silnika w TF 450-RC, kierując się jak najlepszym prowadzeniem motocykla, szczególnie podczas dużego obciążenia przedniego zawieszenia.
Model standardowo został wyposażony w maszynę do startów XTrig Holeshot, pokrywę sprzęgła Triumph Racing Hinson, osłonę przedniej tarczy hamulcowej i pokrowiec siedzenia z przeszyciami zwiększającymi trzymanie zawodnika.

Układ wydechowy

Układ wydechowy w TF 450-RC został zaprojektowany w ten sposób, by jak najlepiej współgrał z mocnym silnikiem. Lekka konstrukcja ze stali nierdzewnej ma maksymalnie zoptymalizować przepływ gazów wylotowych.

Dla bardziej wymagających dostępny jest również także tytanowy wydech Akrapovič jako dodatkowe wyposażenie, wraz z dedykowaną mapą silnika.

Ręcznie spawana rama

Triumph TF 450-RC może pochwalić się ręcznie spawaną aluminiowaną ramą grzbietową, której kształt ma zapewnić jak najlepszą zwrotność przy utrzymaniu doskonałej stabilności. Przez cały proces jej projektowania inżynierowie intensywnie korzystali ze wsparcia i doświadczenia Ricky’ego Carmichaela, Clementa Desalle oraz innych światowej klasy zawodników.

Kluczowe elementy, jak półki zawieszenia i górne mocowania silnika zostały zaprojektowane, aby poradzić sobie z większą mocą motocykla i jeszcze większymi obciążeniami na torze.

Zawieszenie KYB

Widelec KYB AOS (Air-Oil Separation) w TF 450-RC ma oferować jeszcze płynniejszą i bardziej stabilną pracę. W połączeniu z centralnym amortyzatorem o potrójnej regulacji: kompresji, odbicia i wstępnego napięcia, motocykl ma być łatwo dostosowywany do różnych warunków. Hamulce Brembo, tarcze Galfer, felgi D.I.D DirtStar i opony Dunlop Geomax MX34 są wisienką na torcie.

Motocykle TF 450-RC będą dostępne w nowej sieci salonów Triumph Motocross i Enduro od lutego 2025 roku. Całodobowy system dostaw części zamiennych ma zapewnić również szybki dostęp do usług serwisowych i produktów, dzięki czemu klienci będą mogli cieszyć się jazdą z jak najkrótszymi przestojami.

Cena według zapewnień producenta ma oscylować w okolicach 50 000 zł.

Po testach i przygodzie z modelem TF250-X sami już nie możemy się doczekać pierwszych jazd na brytyjskiej czterysta pięćdziesiątce. Jeżeli będzie podobnie dobra, jak starsza, mniejsza siostra to jesteśmy pewni, że sporo namiesza na zagranicznym i być może polskim rynku.

KOMENTARZE