W Polsce ta marka jest praktycznie nieznana i zapewne mało kto jest w stanie nawet określić z jakiego kraju pochodzi. Egzemplarze Motobécane znajdujące się u nas można pewnie policzyć na palcach obu dłoni, a z pewnością nie znajdziemy dwóch identycznych modeli. Nadszedł więc najwyższy czas, żeby przybliżyć Wam historię tej całkiem sporej francuskiej firmy, działającej jeszcze do niedawna, a przy okazji udowodnić, że większość z was słyszała przynajmniej o jednym szeroko znanym w świecie pojeździe tego producenta.
Na skróty:
Nie słyszeliście? To dziwne – Motobécane przez wiele lat było największym francuskim producentem motocykli, motorowerów i bardzo nietypowych samochodów. Specjalizowało się także w budowie rowerów, które oferowano na rynku jeszcze w latach 80. ubiegłego wieku. Dzisiaj również można spotkać rowery pod tą nazwą, jednak pochodzą one z Tajwanu i nie mają nic wspólnego z zacną francuską wytwórnią. 



Wiele lat później, przez pewien czas (na przełomie lat 70. i 80.) Motobécane brało udział w wyścigach Grand Prix, odnosząc kilka zwycięstw w klasie 125 ccm. W 1980 r. fabryczni kierowcy Motobécane zajęli nawet drugie miejsce w mistrzostwach świata w wyścigach szosowych w klasie 125 ccm i był to ich największy sukces sportowy. Był to też łabędzi śpiew, bowiem interesy szły na tyle źle, że w 1981 r. Motobécane ogłosiło upadłość i chwilę potem zostało zakupione przez Yamahę. 
Słynna La Mobylette
Omawiając historię tej francuskiej marki trudno jest nie wspomnieć o najsłynniejszym jej produkcie – motorowerze Mobylette, którego sprzedano na świecie niemal 15 milionów egzemplarzy (wg. p. Alvareza, ostatniego dyrektora fabryki w St. Quentin) i trafiał także do Polski. Przybliżymy go wam, gdy tylko spotkamy ładnie zachowany egzemplarz. La Mobylette (rodzaj żeński!) była bez wątpienia najsłynniejszym francuskim motorowerem. Na drogach po raz pierwszy pojawiła się w roku 1949, a więc chwilę po tym, gdy Włosi wymyślili skutery Vespa i Lambretta. 
Bardzo lekka, a jednocześnie sztywna konstrukcja podwozia przechodziła różne modyfikacje, lecz silnik pozostawał bez większych zmian. Dwusuwowa „pięćdziesiątka” o mocy ok. 3 KM z automatycznym sprzęgłem i bezstopniową przekładnią pozwalała na rozwinięcie 60 km/h. Ostatnia zbudowana we Francji „Mobiletka” zjechała z taśmy w listopadzie 2002 r., w należącej już wtedy do Yamahy fabryce MBK w St Quentin.
Prosty, ale solidny
Prezentowany w tym materiale motocykl to model D 45S, z roku 1950 (od 1951 r. sprzedawany również jako Motoconfort C 45S ). Tuż po zakończeniu II WŚ firma powróciła do produkcji motocykli właśnie modelem 45, zaprojektowanym przez inż. Erica Jaulmesa. To oznaczenie prawdopodobnie wzięło się od daty wprowadzenia maszyny na rynek. Było to rozwinięcie konstrukcji, która pojawiła się tuż przed wojną – AB1. Choć była to bardzo prosta maszyna, to zamontowano w niej silnik czterosuwowy typu SV, a nie jak większość producentów miała w zwyczaju – dwusuwowy.
Silnik (z charakterystycznym, odkrytym kołem zamachowym) o pojemności 125 ccm i mocy 4,3 KM zblokowany był z trzystopniową skrzynią biegów. Przełożenia zmieniało się dźwignią w kulisie przy zbiorniku paliwa. Gaźnik był wyjątkowo prosty, praktycznie pozbawiony możliwości regulacji, a „oszczędna” instalacja elektryczna nie była wyposażona nawet w wyłącznik prądu. Silnik gasiło się mocnym pochyleniem na bok i odcięciem dopływu paliwa. 
Dobrze się trzyma
Opisywany egzemplarz znajduje się w najlepszych z możliwych rąk – u właściciela renomowanego serwisu „Kosa Motocykle”. Maszyna jest w oryginalnym stanie, a Marcin twierdzi, że nie musiał się napracować by przywrócić ją do życia. O dobrej kondycji może świadczyć zostawiony przez właściciela „licence holder”, czyli okrągły zasobnik na kwit z aktualnym przeglądem technicznym. 


MOTOBÉCANE D 45S
| SILNIK | |
| Typ: | czterosuwowy, chłodzony powietrzem, rozrząd SV |
| Układ: | jednocylindrowy |
| Pojemność skokowa: | 122,6 ccm |
| Średnica x skok tłoka: | 51 x 60mm |
| Stopień sprężania: | 5,8:1 |
| Moc maksymalna: | 4,2 KM (3,1 Kw) przy 2500 obr./min |
| Moment obrotowy: | brak danych |
| Zasilanie: | opadowe, gaźnik poziomy Gurtner RN17 Ø 25,4 mm |
| Smarowanie: | pod ciśnieniem, z mokrą miską olejową |
| Zapłon: | iskrownikowy, typ Novi 145 AAD |
| PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
| Silnik-skrzynia biegów: | łańcuch rolkowy, jednorzędowy |
| Sprzęgło: | wielotarczowe, korkowe, mokre |
| Skrzynia biegów: | trzystopniowa |
| Napęd tylnego koła: | łańcuch rolkowy |
| PODWOZIE | |
| Rama: | kołyskowa z rur stalowych, pojedyncza, typu zamkniętego |
| Zawieszenie przednie: | widelec teleskopowy |
| Zawieszenie tylne: | suwakowe |
| Hamulec przedni/tylny: | bębnowy |
| Zbiornik paliwa: | 9 l |
| Pojemność skrzyni korbowej: | 1,25 l |
| Opony przód / tył: | 23”x 2,25 |
| DANE EKSPLOATACYJNE | |
| Prędkość maksymalna: | 65 km/h |
| Zużycie paliwa: | 2 l/100 km (wg producenta) |






