fbpx

Nazwa Tiger 120, czyli Bonneville 120, pochodzi od nazwy słynnego słonego jeziora w stanie Utah, na dnie którego Triumph dwu­krotnie ustanowił rekordy świata szybkości pojazdów dwukołowych. Pierwszy raz w 1962 roku, osiągając szybkość 359,5 km/h. Kolejny rekord padł w 1966, wynikiem 395,352 km/h.

Bonneville 120 to sztanda­rowy motocykl firmy Triumph. Przez całą dekadę lat 60. uzna­wany był powszechnie za wzo­rzec „supertwina”, a faktycznie był prostym rozwinięciem mo­delu T110, od którego różnił się wyższą mocą, wyższymi obrota­mi, podwyższonym stopniem sprężania, dwoma gaźnikami, większym momentem obrotowym i rozmiarem opon oraz nie­znacznymi szczegółami kon­strukcyjnymi. Generalnie T120 prezentował się jako „sport­ster”, zaś T110 jako „tourer”, ze wszystkimi konsekwencjami tego rozróżnienia. 

Przedstawiony tu motocykl określam jako T120 „quasi”, jako iż faktycznie był to T110, w którym zamontowałem zasad­nicze elementy z rodzaju okre­ślonego literą R (od „Racing”), pocho­dzące z modelu T120, np. wałki rozrządu E3134, tłoki Hepolite, twarde sprężyny zaworowe, ślizgi R, lekkie miski sprężyn zaworowych (!), iskrownik BTH, gaźniki Amal GP. Wypolerowa­łem kanały ssące i wydechowe oraz dźwignie zaworowe (!), tak że ostatecznie motocykl nawet przewyższał fabryczną wersję T120.

Szybkość maksymalna wzrosła do nieco ponad 190 km/h (licznikowo), ale wzrosło też zużycie paliwa, z ok. 5,5 do 7 l/100 km. Po raz kolejny okazało się, że nie ma nic za darmo. Najważniejsze, że był to praw­dopodobnie najszybszy twin w Polsce w roku 1973.

Tekst i ilustracje: Bogusław Polch

T120, czyli Bon­neville 120 – dane techniczne 

Silnik 
Typ: czterosuwowy, chłodzony powietrzem 
Układ: dwucylindrowy, rzędowy 
Rozrząd: OHV 
Pojemność skokowa: 649 ccm 
Średnica x skok tłoka: 71 x 82 mm 
Stopień sprężania: 9:1 
Moc max: 47 BHP przy 6700 obr./min 
Zasilanie: dwa gaźniki Amal 389/203 
Smarowanie obiegowe, pod ciśnieniem 
Rozruch: nożny 
Instalacja elektryczna: Lucas 6 V 
Zapłon: iskrownikowy 
Akumulator: 6 V, 12 Ah 

Przeniesienie napędu 
Silnik-sprzęgło: łańcuch Duplex 3/8″ x 0,225″ x 0,25″ 
Sprzęgło: wielotarczowe, mokre 
Skrzynia biegów: czterostopniowa 
Przełożenia: 11.81; 8.17; 5.76; 4.84 
Napęd koła tylnego: łańcuch 5/8 x 3/8 

Podwozie 
Rama: pojedyncza, rurowa zamknięta, spawana 
Zawieszenie przednie: telesko­powe z tłumieniem olejowym 
Zawieszenie tylne: wahacz i dwa amortyzatory z tłumieniem olejo­wym 
Hamulec przedni: bęben stalowy lub pełnoplastowy ze stopu lek­kiego, średnica 203 mm
Hamulec tylny: bęben stalowy jednostronny, średnica 178 mm 
Opony przód i tył: 3,00 x 19–3,50 x 18 

Wymiary i masy 
Długość: 2135 mm 
Szerokość: 685 mm 
Wysokość siedzenia: 775 mm 
Rozstaw osi: 1396 mm 
Prześwit: 127 mm 
Masa bez płynów: 165,5 kg 
Masa pojazdu gotowego do jazdy: 187 kg 
Zbiornik paliwa: 18 litrów 
Zbiornik oleju: ok. 3,35 Iitra

Dane eksploatacyjne 
Prędkość max: 187 km/h 
Zużycie paliwa: 5,3-6,5 l/100 km 
Przyspieszenia: 0-100 km/h w 7,2 s 
S.Q.M. (przyspieszenie od 0 do 1/4 mili): 14,2 sek 

 

KOMENTARZE