Szybki przejazd przez miasto, niskie koszty eksploatacji i pierwsze emocje na jednośladzie. Skuter to świetna sprawa. Do momentu, aż się nie zepsuje…
Na skróty:
Wiele usterek da się zdiagnozować bez wiedzy o konstrukcji i sposobie działania poszczególnych mechanizmów naszego skutera. Ba, do rozpracowania tych najprostszych wystarczy użyć “chłopskiego rozumu”. Nie trzeba być Jarosławem Zającem (mechanik Rafała Sonika na rajdzie Dakar) żeby wiedzieć, że brak świateł to pewnie przepalona żarówka, a problem z odpaleniem silnika to najczęściej wina rozładowanego akumulatora.
Sprawy się komplikują, gdy awaria dotyczy jednostki napędowej. Bez podstawowej wiedzy o silniku i przekładni CVT ciężko będzie zdiagnozować problem, nie wspominając nawet o nadchodzącej naprawie. Dlatego warto wiedzieć, co oznaczają niepokojące dźwięki wydobywające się spod dekla przekładni, co wymienić, gdy pod skuterem zobaczymy plamę oleju i jak sobie poradzić z dziwną sytuacją, gdy silnik pracuje prawidłowo, a mimo dodawania gazu tylne koło stoi w miejscu. To tylko ułamek usterek przedstawionych w drugiej części serii “Napraw swój skuter z Inparts”, które weźmiemy na warsztat.
Problem z uruchomieniem silnika
Problem z uruchomieniem silnika to zdecydowanie najpopularniejsze złe doświadczenie wśród posiadaczy skuterów. Przyczyn może być wiele, a większość z nich nie dotyczy nawet samej jednostki napędowej. Poniżej znajdziesz typowe awarie, przez które Twoja maszyna nie chce wystartować, a z którymi możesz sobie poradzić w domowych warunkach.
Rozładowany akumulator to awaria, która przysporzy Ci najmniej kłopotów. Sprawdź napięcie na zaciskach - miernik powinien wskazywać wartość od 12,3 V do 12,8 V. Jeśli jest mniej skorzystaj z prostownika/ładowarki, uprzednio ustawiając odpowiednie parametry ładowania.
Zwarcie/uszkodzenie instalacji elektrycznej może sprawić, że prąd z akumulatora nie dociera do rozrusznika. Sprawdź, czy rozrusznik reaguje na naciskanie przycisku startowego. Jeśli nie, mamy złą wiadomość - musisz znaleźć miejsce przerwania obwodu i przebadać wszystkie elementy, a to zazwyczaj zajmuje trochę czasu.
Problem z układem paliwowym to często pomijany czynnik przy braku możliwości uruchomienia silnika. Jeśli układ paliwowy jest niedrożny, uszkodzony lub zapowietrzony paliwo nie trafi do gaźnika lub wtryskiwacza. Dlatego warto sprawdzić tak prozaiczne rzeczy, jak stan przewodów paliwowych (czy nie są np. pozaginane lub popękane), ustawienie kranika przy zbiorniku paliwa (w niektórych skuterach jeszcze są) i stan filtra paliwa. Sprawdź również, czy w baku nie wytwarza się podciśnienie.
Problemy z gaźnikiem to częste zjawisko wśród skuterowych układów zasilania. Prawdopodobnie będzie konieczne czyszczenie i regulacja, bo w tym momencie może być dostarczana zbyt mała dawka paliwa lub świeca zapłonowa jest zalewana. O tym, jak wyregulować gaźnik dowiesz się z naszego poradnika.
Świeca zapłonowa to bardzo ważny element każdego silnika spalinowego. Nie inaczej jest z jednostką skuterową, dlatego warto wykręcić świecę z głowicy i sprawdzić, czy nie nagromadził się na niej nagar. Gdy masz już świecę na wierzchu zdiagnozuj, czy jest iskra (pamiętaj, żeby podczas sprawdzania przyłożyć świecę do metalowego elementu).
Ponad podziałami - usterki występujące w silnikach dwu- i czterosuwowych
Poniżej znajdziesz usterki towarzyszące wszystkim skuterom - niezależnie od tego, w jaki typ silnika zostały wyposażone. Są to awarie uniwersalne, które najczęściej przydarzają się użytkownikom skuterów z najniższej klasy pojemnościowej.
Utrata mocy podczas jazdy lub spadek osiągów po rozgrzaniu silnika może wskazywać na przegrzanie jednostki. Jeśli posiadasz silnik chłodzony powietrzem przerwij jazdę na pewien czas, a po przyjeździe do domu sprawdź działanie wentylatora. Jako, że skutery posiadają wymuszony obieg powietrza (99% maszyn na polskim rynku) sprawdź czy wszystkie obudowy są na swoim miejscu. Pod żadnym pozorem nie demontuj obudowy cylindra dla poprawy chłodzenia silnika - to tylko pogorszy sprawę, ponieważ zaburzysz obieg powietrza trafiającego z wentylatora na cylinder i głowicę.
Jeśli posiadasz silnik chłodzony cieczą sprawdź szczelność układu i kontroluj temperaturę cieczy chłodzącej (jeśli posiadasz odpowiedni wskaźnik na desce rozdzielczej). Zweryfikuj stan i poziom zużycia płynu chłodniczego, być może nadszedł najwyższy czas na jego wymianę. Utrata mocy po rozgrzaniu silnika może wskazywać również na zatarcie silnika. Jeśli układ chłodzenia działa prawidłowo, prawdopodobnie będzie konieczny demontaż cylindra, a następnie skontrolowanie stanu tłoka i tulei cylindra.
Utrata mocy po dłuższym postoju to zjawisko, na które składa się wiele czynników. Musisz zrobić przegląd skutera, w ramach którego poznasz m.in. stan filtrów (powietrza i paliwa), rolek sprzęgła i paska napędowego. Jeśli wszystkie elementy wyglądają dobrze sprawdź kompresję silnika - być może to czas na dokręcenie kilku śrub lub wymianę uszczelek.
Ja mu w gaz, a on mi zgasł
Brak reakcji na ruch manetki “gazu” najprawdopodobniej oznacza zerwanie paska napędowego. Jeśli dodajesz “gazu”, a tylne koło ani drgnie, zdemontuj pokrywę przekładni CVT i zobacz stan paska napędowego.
Jeśli silnik gaśnie na postoju lub na wolnych obrotach konieczna będzie regulacja gaźnika, a konkretnie wolnych obrotów i składu mieszanki paliwowo-powietrznej (w tym momencie prawdopodobnie jest zbyt bogata). Może to być również wina zbyt dużej ilości powietrza dostającej się do komory spalania (tzw. fałszywe powietrze), źle wyregulowane zawory (w silnikach czterosuwowych) lub nieprawidłowo działające automatyczne ssanie.
Piski/wycie dobiegające spod pokrywy przekładni, najczęściej podczas dynamicznego ruszania, to znak, że nadszedł najwyższy czas na wymianę sprzęgła odśrodkowego. Jeśli po demontażu pokrywy przekładni zobaczysz, że dzwon sprzęgła posiada fioletowe przebarwienia - oznaczające przegrzanie - to będziesz mieć pewność, że sprzęgło jest do wymiany. Jeśli ten problem pojawił się kilkaset kilometrów po wymianie sprzęgła odśrodkowego winą należy obarczyć słabą jakość produktu, w którym doszło do zbyt
szybkiego zużycia okładzin ciernych.
Jeśli silnik nie “wchodzi” na wysokie obroty to najprawdopodobniej gaźnik w Twoim skuterze wymaga porządnej regulacji. Przy okazji warto sprawdzić stan filtra paliwa oraz świecy zapłonowej. Może być to również wina ustawienia zapłonu, jednak w większości współczesnych silników skuterowych zapłon nie posiada możliwości regulacji. Jest szansa, że awaria leży po stronie modułu zapłonowego, więc jeśli silnik nie wchodzi na obroty po jego wymianie, to właśnie znalazłeś przyczynę usterki.
Jeśli silnik gaśnie podczas jazdy lub po pewnym czasie pracy to prawdopodobnie doszło do uszkodzenia cewki zapłonowej, w efekcie czego nie dochodzi do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Przy tej usterce warto również przyjrzeć się przewodowi wysokiego napięcia. Sprawdź, czy nie jest popękany, a osadzone na nim elementy (np. fajka świecy zapłonowej) są zamocowane pewnie.
Brak możliwości uruchomienia silnika rozrusznikiem elektrycznym, podczas gdy przy użyciu rozrusznika nożnego jednostka startuje normalnie, to wina uszkodzenia odcinka instalacji elektrycznej pomiędzy rozrusznikiem, a akumulatorem. Awaria może być również spowodowana zużytym bendiksem (zespół sprzęgający), słabą kompresją i zużytym zaworem dwuklapowym/membranowym (w silnikach dwusuwowych).
Nie tak miało być - czym potrafi zaskoczyć silnik czterosuwowy?
Silniki czterosuwowe cieszą się opinią wytrzymałych, oszczędnych i - przede wszystkim - mniej awaryjnych od jednostek dwusuwowych. Jest jednak jedna usterka, której nie doświadczą właściciele skuterów 2T z jednego powodu - w ich jednostkach nie znajdziemy oleju silnikowego.
Wyciek oleju to zmora posiadaczy skuterów z silnikiem czterosuwowym i zarazem najpopularniejsze zjawisko w tego typu jednostkach. Jeśli zauważyłeś niewielką plamę pod silnikiem sprawdź stan uszczelki korka spustowego oleju. Natomiast jeśli olej “leje się” w zawrotnym tempie zdecydowanie musisz przerwać jazdę i zacząć załatwiać transport do domu. Jest duża szansa, że doszło do uszkodzenia uszczelki pod głowicą i czeka Cię dłuższa naprawa, której nie załatwisz na trasie. Podczas wymiany uszczelki pamiętaj przede wszystkim o czystości i dokręceniu śrub z odpowiednią siłą.
Jak najlepiej szukać porad i informacji o danej usterce?
Jeśli dotarłeś do tego miejsca i dalej nie wiesz, co zepsuło w Twoim skuterze - nie wszystko
jeszcze stracone! Internet to kopalnia wiedzy i porad, dlatego jesteśmy pewni, że znajdziesz
wszystkie potrzebne informacje. Jak ich szukać? Przede wszystkim musisz znać dokładne
oznaczenie swojego silnika. O tym jak je znaleźć, a następnie rozszyfrować, napisaliśmy w
pierwszej części serii “Napraw swój skuter z Inparts”. Kliknij tutaj i zdobądź wszystkie niezbędne
informacje o sercu Twojej maszyny.
Jak zmniejszyć ryzyko wystąpienia awarii w skuterze?
Silnik skutera, tak jak każdy inny element Twojego jednośladu, potrzebuje okresowego serwisu, czystości i dobrego traktowania. Jeśli chcesz cieszyć się bezawaryjną jazdą przez wiele tysięcy kilometrów przestrzegaj tych zasad:
●Nie przeciążaj silnika zarówno pod kątem oczekiwań wobec jego osiągów (nie trzymaj go długo na wysokich obrotach), jak i maksymalnego obciążenia pojazdu podanego przez producenta.
●Zalewaj tylko dobre płyny od zaufanych producentów. Tankuj na dobrych stacjach, używaj dobrego oleju silnikowego i przekładniowego, a także markowego płynu chłodniczego.
●Kupuj dobre części od sprawdzonych producentów i dostawców. Wszystko do swojego skutera znajdziesz na imready.eu oraz na inparts.pl.
●Naprawiaj i serwisuj na bieżąco. Tylko w ten sposób zadbasz o swoje bezpieczeństwo, pokonasz całe miasto bez cienia szans na awarię i wydłużysz żywotność pozostałych elementów swojego jednośladu. Pamiętaj, że jedna nieprawidłowo działająca część lub awaria ma wpływ na szereg innych podzespołów. Dlatego wymieniaj filtry, serwisuj i naprawiaj na bieżąco - nie czekaj, aż skuter zepsuje się daleko od domu!
W kolejnej części cyklu “Napraw swój skuter z Inparts” zajmiemy się naprawą większych usterek w silnikach skuterowych. Jeśli naprawiasz lub modyfikujesz swój skuter skorzystaj z szerokiej oferty części zamiennych, eksploatacyjnych i tuningowych dostępnych na imready.eu oraz na inparts.pl.