fbpx

Zimowe przygotowania do sezonu 2021 MotoGP oficjalnie uznajemy za otwarte! Podczas pierwszego dnia, a w zasadzie nocy testów na torze Losail, najszybszy był Aleix Espargaro na Aprilii! Debiut na Yamasze w barwach Petronasa zaliczył Valentino Rossi, potężnego szlifa ma za sobą Alex Marquez, a Pol Espargaro zanotował pierwsze okrążenia na Hondzie. Przyznajemy wprost – na pustymi sporo się w sobotę działo!

Na ten dzień czekaliśmy od dawna. Po wczorajszym shakedownie, dziś na torze Losail International Circuit w końcu pojawili się wszyscy zawodnicy MotoGP… oczywiście z wyjątkiem, wracającego do formy, Marka Marqueza. Nie mieli oni jednak łatwego zadania, bo w Dosze nadal jest bardzo wietrznie, co utrudnia jazdę i dodatkowo nanosi na asfalt piasek z okolicy.

Aleix Espargaro najszybszy

Chociaż odpuścił piątkowe jazdy, by oszczędzać opony, w sobotę Aleix Espargaro szybko złapał rytm i mocno zaskoczył. Niewielu spodziewało się, że pierwsze oficjalne jazdy MotoGP w tym roku zakończy zawodnik Aprilii. Oczywiście to tylko testy, do tego pierwszy dzień w mocno charakterystycznych warunkach. Espargaro uzyskał czas 1:54.687, co jest wynikiem o 0,3 sek lepszym od rekordu wyścigowego z 2016 roku, ale do rekordu Marqueza z 2019 nadal brakuje ponad sekundy.

Ekipa zmarłego niedawno Fausto Gresiniego ma pełne ręce roboty, bo Aprilia RS-GP to w zasadzie nowy motocykl – z poprawkami silnika, zawieszenia, wydechu, a także nowym, karbonowym wahaczem, nowym pakietem aerodynamicznym oraz systemem startowym z przodu i z tyłu, niczym w Hondzie i Ducati. Na pierwszy rzut oka wydaje się więc, że producent z Noale zaliczył spory krok naprzód… a my czekamy na więcej!Aprilia podczas testów w Katarze

Suzuki nadal w gazie

Sezon, w którym będzie bronił mistrzowskiego tytułu, Joan Mir rozpoczął od trzeciej pozycji podczas pierwszego dnia testów. „Ważne, żeby być konkurencyjnymi już od początku. Byłem w stanie od razu pracować nad motocyklem i ustawieniami, bo czułem się na nim całkiem komfortowo. Wypróbowaliśmy trochę nowych rzeczy i zrealizowaliśmy plan na dziś” – wyjaśniał Hiszpan. Dwie dziesiąte wolniej pojechał jego team-partner Alex Rins, który także był zadowolony z przebiegu soboty.

Testerzy Suzuki, które swoje nowe barwy zaprezentowało tuż przed rozpoczęciem testów, także nie narzekają na brak zajęć.  Co ciekawe, producent z Hamamatsu przywiózł do Kataru nowy silnik już na sezon 2022! Nadworny tester Suzuki, Sylvain Guintoli stracił do lidera trochę ponad 2,5 sekundy, ale przez dwa dni przejechał już ponad 100 okrążeń.Joan Mir

Pol Espargaro pierwszy raz na Hondzie

Pol Espargaro doczekał się i po raz pierwszy przetestował Hondę RC213V. Po pięciu latach na KTM-ie, Hiszpan ma sporo do nauczenia się, bo według jego słów – to dwie zupełnie różne maszyny. Na początek były mistrz świata Moto2 po prostu wjeżdżał się w nowy motocykl. Pokonał przy tym ostatecznie 68 okrążeń, tracąc niecałe 1,2 sekundy do lidera, a zarazem swojego brata i zajmujął 17. miejsce.

Po całym dniu 29-latek nie krył zadowolenia, a uśmiech nie schodził mu z twarzy. „Dobrze się czuję, chociaż za nami sporo pracy, by wyczuć limity motocykla. Ale świetnie, że mogłem w końcu przetestować Hondę. Dziś chodziło przede wszystkim o to, żebym komfortowo poczuł się na motocyklu, ale przez cały dzień zrobiliśmy niezły postęp” – wyjaśniał zawodnik Repsol Hondy. Jego tymczasowy team-partner Stefan Bradl był z kolei drugi w tabeli wyników.Pierwsze okrążenia Pola Espargaro na Hondzie podczas testów MotoGP w Katarze w 2021

Potężna gleba Alexa Marqueza

Pierwsze okrążenia w barwach LCR Hondy zaliczył Alex Marquez, który przy okazji zgruzował swoją RC213V w ostatnim zakręcie. Upadek był na tyle duży, że Hiszpan ma zadrapania na twarzy. Na szczęście nic poważniejszego mu się nie stało. Ostatecznie też to on był drugim najszybszym zawodnikiem Hondy na 10. miejscu, tuż przed swoim nowym team-partnerem Taką Nakagamim. Wszyscy pracowali nad wjeżdżeniem się w motocykl oraz na testowaniu nowych wydechów. Dodatkowo, dla Japończyka był to pierwszy dzień na fabrycznej maszynie.Alex Marquez w barwach LCR Hondy

Dużo pracy Yamahy

Pełne ręce roboty ma Yamaha, która do Kataru przysłała aż trzech testerów, w tym nowego w tym gronie – Cala Crutchlowa. Ostatecznie najszybszym z jej zawodników był ubiegłoroczny wicemistrz świata Franco Morbidelli, który dzisiaj zaprezentował piękny, kwiatowy motyw na swoim kasku. Morbido stracił do lidera niecałe pół sekundy. W dziesiątce znalazł się jeszcze Maverick Vinales, który z kolei przed weekendem ogłosił, że – po cichym ślubie zimą – jeszcze w tym roku urodzi mu się córka!Franco Morbidelli ze świetnym malowaniem kasku na 2021Oczy wszystkich skupione były jednak na drugiej stronie garażu Petronasa. Debiut w tych barwach zaliczył bowiem 42-letni Valentino Rossi, ostatecznie czternasty w sobotę i o 0,4 sek wolniejszy od swojego team-partnera. Tuż za nim jazdy zakończył ten, który zastąpił go w fabrycznym składzie – Fabio Quartararo. „Pierwsze okrążenia były nieco dziwne, bo to jednak była długa zima. To był jednak fajny dzień w nowym zespole, moje tempo było całkiem niezłe, a ja cieszyłem się jazdą” – mówił Doktor.Valentino Rossi pierwszy raz na torze w barwach Petronas Yamaha SRT

Miller tuż przed Zarco

Najszybszy na Ducati był Jack Miller, który wraz z Pecco Bagnaią zaliczył pierwsze jazdy w fabrycznym składzie producenta z Bolonii. Ten dostarczył z kolei do Kataru nowy pakiet aero, który testował dziś także Michele Pirro. Jackass na czwartej pozycji stracił zaledwie 0,3 sek do lidera, podczas gdy kolejnych pół sekundy za nim (na miejscu trzynastym) uplasował się Bagnaia. Włoch zaliczył jednak wypadek w trójce, co przeszkodziło mu nieco w realizacji całego planu testowego. Udanie w barwach Pramaca zadebiutował natomiast Johann Zarco, wskakując na szóste miejsce!Jack Miller w pełnej czerwieni

Oliveira w czołówce rzutem na taśmę

Pod sam koniec sobotnich jazd, do czołówki wskoczył z kolei Miguel Oliveira, który w debiucie w fabrycznym składzie KTM-a był najszybszym zawodnikiem tego producenta. Piąte miejsce i mniej niż cztery dziesiąte straty dobrze wróżą na kolejne dni. Dwunasty był z kolei Brad Binder, który zaliczył jednak niegroźny upadek w dwójce. Miejsca numer 22 i 23 przypadły zawodnikom ekipy Tech3 – Iker Lecuona nieznacznie wyprzedził, debiutującego na KTM-ie, Danilo Petrucciego.Miguel Oliveira

Dla KTM-a testuje też na torze oczywiście Dani Pedrosa. Dzisiaj Hiszpan sprawdzał model RC16 wyposażony w nowe zawieszenie, zupełnie nową tylną część maszyny oraz nowy wydech. Różnica widoczna jest gołym okiem – na zdjęciu poniżej na górze Binder na KTM-ie bez modyfikacji, a na dole Pedrosa z nowym systemem.Nowy wydech KTM-a

Martin najszybszym debiutantem

Najlepszym z debiutantów okazał się z kolei Jorge Martin, który w piątek zaliczył przecież potężną wywrotkę i jeździ z poobijaną nogą. Hiszpan stracił niecałe półtorej sekundy do lidera! Za nim w tabeli wyników znalazł się Lorenzo Savadori na Aprilii, tracący jednak 0,4 sek do mistrza świata Moto3 z 2018 roku. 20. miejsce wywalczył Eena Bastianini, który jako ostatni stracił do lidera mniej, niż dwie sekundy. Luca Marini był o 0,7 sek wolniejszy od swojego team-partnera z ekipy Avintii. Podczas gdy wszyscy debiutanci starają się jak najlepiej wjeździć w swoje motocykle, przyrodni brat Rossiego ma jeszcze jedno zadanie – musi po prostu zmieścić się za owiewkami. Kiedy to się uda, na pewno będzie zdecydowanie szybszy.

Jorge Martin najszybszy z debiutantów

Testy zakończą się w niedzielę. Druga seria prób zaplanowana jest, także w Katarze, na dni 10-12 marca. Sezon 2021 MotoGP zainauguruje 28 marca wyścig o GP Kataru.

Wyniki pierwszego dnia testów MotoGP w Katarze:

  1. Aleix Espargaro ITA Aprilia Gresini (RS-GP) 1m 54.687 – 57 okr.
    2. Stefan Bradl – Repsol Honda (RC213V) +0,256 – 54
    3. Joan Mir – Suzuki Ecstar (GSX-RR) +0,293 – 45
    4. Jack Miller – Ducati Team (GP21) +0,335 – 54
    5. Miguel Oliveira – Red Bull KTM (RC16) +0,397 – 59
    6. Johann Zarco – Pramac Ducati (GP21) +0.423 – 54
    7. Franco Morbidelli – Petronas Yamaha (YZR-M1) +0,487 – 61
    8. Alex Rins – Suzuki Ecstar (GSX-RR) +0,511 – 46
    9. Maverick Viñales – Monster Yamaha (YZR-M1) +0,572 – 51
    10. Alex Marquez – LCR Honda (RC213V) +0,591 – 48
    11. Takaaki Nakagami – LCR Honda (RC213V) +0,780 – 58
    12. Brad Binder – Red Bull KTM (RC16) +0,848 52
    13. Francesco Bagnaia – Ducati Team (GP21) +0,885 – 50
    14. Valentino Rossi – Petronas Yamaha (YZR-M1) +0,897 – 54
    15. Fabio Quartararo – Monster Yamaha (YZR-M1) +1.020 – 69
    16. Yamaha Test2 – Yamaha Test Rider (YZR-M1) +1.120 – 20
    17. Pol Espargaro – Repsol Honda (RC213V) +1.191 – 68
    18. Jorge Martin – Pramac Ducati (GP21) * +1.460 – 37
    19. Lorenzo Savadori – Aprilia Gresini (RS-GP) * +1.824 – 42
    20. Enea Bastianini – Avintia Esponsorama (GP19) * +1.906 – 51
    21. Yamaha Test1 – Yamaha Test Rider (YZR-M1) +2.020 – 37
    22. Iker Lecuona – KTM Tech3 (RC16) +2,233 – 55
    23. Danilo Petrucci – KTM Tech3 (RC16) +2.302 – 60
    24. Luca Marini – Sky VR46 Avintia (GP19) * +2.648 – 49
    25. Sylvain Guintoli – Suzuki Test Rider (GSX-RR) +2,773 – 51
    26. Dani Pedrosa – KTM Test Rider (RC16) +2,930 – 48
    27. Yamaha Test3 – Yamaha Test Rider (YZR-M1) +4.009 – 23
    28. Michele Pirro – Ducati Test Rider (GP21) +4.230 – 16
    29. Takuya Tsuda – Suzuki Test Rider (GSX-RR) +5.006 – 26

Zdjęcia: Honda Racing Corporation, Petronas SRT, LCR Honda, Suzuki Racing, KTM Media, Pramac Racing, Ducati Lenovo Team, MotoGP/Dorna Sports

KOMENTARZE