fbpx
A password will be e-mailed to you.

Niewielki budżet, niska kontuzyjność, możliwość startów na torach kartingowych i w terenie. Na minimotocyklach jeżdżą zarówno młodzi zapaleńcy – licencja już od 8. roku życia – jak i dojrzali motocykliści. Nierzadko spotkacie tam również zawodowców. Małym motocyklom nie odmawiają gwiazdy wyścigów motocyklowych, żużla czy motocrossu.

Nade wszystko uczestnicy tych zmagań cenią sobie niepowtarzalny, międzypokoleniowy klimat wydarzeń. Na jednym padoku spotykają się całe rodziny, uczestnicy dzielą się doświadczeniem i dają sobie rady. Sukces jest ważny, jak w każdym sporcie, ale najważniejszy jest rozwój, nieważne ile masz lat i jaki staż. Co zrobić, by stanąć na starcie Pucharu Polski Pit Bike? Oto krótki przewodnik po tej dyscyplinie.

Krok pierwszy – wybór minimotocykla

Pit bike to inaczej minimotocykl. Poza mniejszymi gabarytami, jest to pełnowartościowy sprzęt, pozwalający przeprowadzić dobry trening techniczny. Na polskim rynku są to modele o pojemnościach od 49,9 do 190 ccm, z siedziskiem na wysokości 60-85 cm. Cena uzależniona jest od marki i modelu, ale większość „salonówek” mieści się w okolicach kilku tysięcy złotych.

Nie tylko niska cena, ale i waga pojazdu sprawiają, że ich użytkownicy nie boją się przekraczać granic. W końcu nie nie ma tu zbyt dużego ryzyka ani dla jeźdźca, ani jego portfela. Najważniejsze podczas wyboru pierwszego pit bike’a jest dostosowanie go do wieku i możliwości kierowcy. Warto również zerknąć w regulamin i sprawdzić, w jakiej klasie będziemy mogli wystartować. Jest to uzależnione od wieku i pojemności skokowej maszyny.

Do wyboru czekają: Stock 90, Pit Girls, Stock 125, Stock 150 Junior, Stock 150, Pit Ladies, Super Pit, MotoGP, Amator, Masters. W Pucharze Polski Pit Bike możecie wystartować na motocyklach trzech marek z krajowej dystrybucji: YCF, MRF lub Kayo. 

Z licencją czy bez?

Nasza odpowiedź brzmi: z licencją! Zdajemy sobie przy tym sprawę z tego, że nie każdy musi być gotowy na start w pełnym sezonie, szczególnie jeśli dopiero zaczynacie. Dlatego stworzono możliwości, które pozwalają spróbować swoich sił bez większych formalności. Zacznijmy od najmłodszych. Dla nich przygotowano tzw. jazdy pokazowe. Są to przejazdy w dniu zawodów, pomiędzy startami zawodników.

Dzieci od 6 do 8 roku życia, czyli jeszcze za młode na uzyskanie licencji, mogą spróbować swoich sił na profesjonalnych obiektach, z obsługą toru, przed publicznością, a jednocześnie nie są jeszcze wystawiane na rywalizację, pomiar czasu i kwalifikacje końcową. Tu wygrani są wszyscy uczestnicy, a największa nagroda to zdobyte doświadczenie. A teraz coś dla starszych: jeżeli nie macie licencji i badań lekarskich, zawsze możecie przyjechać na trening, który jest przed zawodami. To do niczego nie zobowiązuje, a spróbujecie swoich sił na obiekcie przygotowanym do zawodów i sprawdzicie, w jakim punkcie jesteście. Jeżeli chcecie wystartować już we właściwych rozgrywkach, a boicie się, że wasz poziom nie jest jeszcze wystarczająco wysoki, też istnieje rozwiązanie. Zarówno na zawodach Pucharu Polski Pit Bike SM, jak i Off-Road, są specjalne klasyfikacje dla nowych zawodników. Jeżeli więc nie macie czasu na częste treningi, a chcecie zasmakować życia zawodniczego, bez zbędnej presji – w terenie wybierzcie klasę Amator, a na asfalcie zostaniecie automatycznie przydzieleni do grupy wyścigowej Rookie. 

Mam licencję. Jestem zawodnikiem!

Chcesz dołączyć do grona zawodników z licencją i punktować przez cały sezon? Formalności nie są skomplikowane. Zawsze zaczynamy od badań lekarskich – lekarz sportowy podbija nam tzw. żółtą książeczkę (wzór dostępny na stronie PZM). Następnie czekają na nas dwa egzaminy: teoretyczny i praktyczny. Ten pierwszy dotyczy znajomości sygnalizacji, flag oraz zasad poruszania się na torze, zaś praktyka zostaje nam zaliczona po ukończeniu rundy zawodów. Przygotowujemy dwa zdjęcia, wniosek, musimy się także zapisać do wybranego klubu i dokonać opłaty – w przypadku licencji pit bike jest to 140 zł (100 przy przedłużeniu na kolejny rok). Dopiero kiedy posiadamy licencję, możemy zdobywać punkty, ale po otrzymaniu dokumentów można zawnioskować do PZM o przywrócenie punktów, na których zdobywaliśmy uprawnienia. Na asfalcie mamy jeszcze jedną możliwość. 10 kwietnia na bydgoskim Karotodromie odbywa się tzw. runda rozgrzewkowa, podczas której można przystąpić do egzaminu na licencję i w sezon wjechać już na 100% przygotowanym. 

O czym jeszcze musimy pamiętać? Należy zarezerwować numer startowy na sezon 2021 w klasie Pit Bike – Mistrzostwa i Puchar Polski na stronie www.motoresults.pl w zakładce Strefa Zawodnika. Przeczytajcie też regulamin, by wybrać właściwą dla siebie klasę i odpowiednio przygotować motocykl.

Jakie zawody są dla mnie?

Minimotocykle Pit Bike to aktualnie trzy cykle: Puchar Polski Pit Bike SM – wyścigi na torach płaskich, kartingowych, Puchar Polski Pit Bike Off-Road – zmagania terenowe oraz aktualnie najwyższa seria w Polsce, czyli Mistrzostwa Polski Pit Bike. W tej randze odbywają się zawody dla zawodników jeżdżących na asfalcie. W mistrzostwach może wziąć udział każdy licencjonowany zawodnik, a mistrzowie w poszczególnych klasach zostają wybrani po dwudniowych zmaganiach. W cyklach pucharowych punkty zliczane są przez cały sezon, a na koniec wyłonieni zostają zwycięzcy.Na koniec pamiętajcie o jednym! Pit Bike to przede wszystkim świetna zabawa i odskocznia. Możecie podnieść swoje umiejętności techniczne i przeżyć świetną przygodę. Nie pozostaje nic innego niż powiedzieć – do zobaczenia na torach w całym kraju! My będziemy. A wy?


Zawody Pit Bike 2021 

Puchar Polski Pit Bike SM – tory asfaltowe

9-10 kwietnia 2021 Runda rozgrzewkowa, Kartodrom Bydgoszcz

2-3 maja 2021 Runda 1, Autodrom Słomczyn

5-6 czerwca 2021 Runda 2, Wallrav Race Center, Stary Kisielin

9-10 lipca 2021 Runda 3, Kartodrom Bydgoszcz

9-10 października 2021 Runda 4, Awix Racing Arena Toruń

Mistrzostwa Polski Pit Bike
27-29 sierpnia 2021
Motopark Koszalin

Puchar Polski Pit Bike Off-road 

28 marca 2021 Runda 1, Głażewo

18 kwietnia 2021 Runda 2, Dąbrowa Górnicza

27 czerwca Runda 3, Brodnica

25 lipca Runda 4, Wierzchucin Królewski

12 września Runda 5, Mórkowo k. Leszna

3 października Runda 6, miejsce będzie ogłoszone w późniejszym terminie


TO WARTO WIEDZIEĆ 

MX Otopit Toruń – klub, do którego możecie się zapisać wybierając organizację podczas licencji. Jest to organizator cykli zawodniczych pit bike realizowanych w naszym kraju: Pucharu i Mistrzostw Polski Pit Bike SM oraz Pucharu Polski Pit Bike Off-Road. Otopit zajmuje się również popularyzacją pit bike i organizacją treningów. W klubie szkolą m.in. Marek Szkopek, Marcin Wójcik czy Karol Kruszyński. Na stronie www.otopit.pl znajdziecie niezbędne informacje i zapiszecie się na zawody.

Youtube.com/Otopit – na tym kanale znajdziecie nie tylko filmy poradnikowe, ale przede wszystkim relacje live z każdych zawodów. Każda runda jest tu na żywo emitowana i komentowana.

Pitbike24.pl – jedyny w kraju portal internetowy skierowany do zawodników i posiadaczy minimotocykli. Znajdziecie tam nie tylko ważne informacje, ale też rozmowy z zawodnikami, wyniki i relacje z zawodów. 

Pitbike.TV – internetowa telewizja o świecie pit bike. Nie ma zawodnika, który wróciłby z rundy bez materiału na tym kanale. 

MRF, YCF, KAYO – marki minimotocykli wspierające organizację Pucharu Polski Pit Bike, na tych maszynach wystartujecie w zawodach.

Polski Związek Motorowy – na stronie polskiej federacji znajdziecie regulaminy rozgrywek na ten rok: pzm.pl/regulaminy/mini-motocykle-pit-bike. Warto przeczytać!

Zdjęcia: Mateusz Jagielski / Sławomir Kowalski

KOMENTARZE