fbpx
A password will be e-mailed to you.

Pierwszy wyścig MotoGP po wakacjach nie zawiódł! Walka o zwycięstwo w GP Wielkiej Brytanii trwała do ostatniego okrążenia, a ostatecznie górą z tego pojedynku wyszedł Pecco Bagnaia! Rywalizacja o tytuł mistrzowski nabiera rumieńców, bo liderzy klasyfikacji generalnej nawet nie załapali się na podium…

Po szalonych kwalifikacjach, z pole position – po raz drugi w tym roku – startował Johann Zarco. W czwartej sesji treningowej Francuz prezentował naprawdę dobre tempo, dzięki czemu wielu spodziewało się, że być może w końcu uda mu się zgarnąć pierwsze zwycięstwo w karierze.

Trudne zadanie czekało z kolei jego rodaka i zarazem lidera mistrzostw Fabio Quartararo, który miał przed sobą do przejechania tzw. długie okrążenie. To efekt dyskusyjnej kary, jaką nałożono na obrońcę tytułu po jego kolizji z Aleixem Espargaro jeszcze w Assen. Hiszpan także miał przed sobą trudny wyścig, bo po potężnym high-side’dzie z FP4 nie było wiadomo, czy mocno poobijany #41 w ogóle wystartuje w niedzielne popołudnie.

Gdy tylko zgasły czerwone światła, Zarco świetnie ruszył i to on objął prowadzenie w pierwszym zakręcie! Równie dobrze wystartował Quartararo, który wskoczył na pozycję numer dwa, zostawiając za swoimi plecami fabryczny duet Ducati, a także Alexa Rinsa (startował z 11. pola!) oraz Mavericka Viñalesa i jego team-partnera z Aprilii.

Radość prowadzącego Zarco nie trwała jednak długo. Choć rywale nie byli w stanie go zaatakować, Johann wkrótce popełnił błąd. Na piątym okrążeniu Francuz zanotował uślizg przodu w ósmym zakręcie i przewrócił się, bez walki oddając pozycję lidera. Co prawda zawodnik Pramac Racing podniósł motocykl i wrócił do rywalizacji, to problemy z maszyną były zbyt duże i musiał wycofać się z wyścigu.

 

Chwilę wcześniej tzw. długie okrążenie w końcu przejechał Quartararo, spadając z drugiego na piąte miejsce i wracając na tor tuż przed nosem Viñalesa. Tymczasem świetne tempo narzucił Rins, który po krótkiej walce z „Mackiem” o piąte miejsce jeszcze na początku wyścigu – zaczął wyprzedzać kolejnych rywali. Dzięki temu Hiszpan wyszedł na prowadzenie już na szóstym okrążeniu, w międzyczasie poprawiając rekord toru na 1’59.346!

Na czele Rins próbował uciekać, mając w pewnym momencie już osiem dziesiątych przewagi nad drugim Pecco Bagnaią. Włoch jednak podkręcił tempo, zaliczył dwa bardzo szybkie okrążenia i znalazł się tuż za tylnym kołem zawodnika Suzuki. Na dwunastym okrążeniu Bagnaia objął prowadzenie, a dwa kółka później jego manewr powtórzył Miller. Dzięki temu, na siedem okrążeń przed metą, Ducati jechało po prowizoryczny dublet.

Z tyłu także było ciekawie, bo czołowa piątka, w której jechali jeszcze Viñales i Jorge Martin, miała w tym czasie półsekundową przewagę nad grupą prowadzoną przez Quartararo. Na sześć kółek przed metą wyleciał z niej jednak, wówczas szósty, Joan Mir, kontynuujący fatalną passę jeszcze sprzed wakacji – nie ukończył pięciu z ośmiu ostatnich wyścigów. Rozkręcał się z kolei Enea Bastianini, który jeszcze na początku wyścigu, w wyniku kontaktu z rywalem, stracił jedno ze skrzydełek w swoim Desmosedici. Mimo tego Włoch zabierał się do atakowania szóstego Quartararo, w końcu wyprzedzając go na pięć kółek przed metą. Na dziewiątej pozycji jechał z kolei Aleix Espargaro.

Na czele nadal nie można było być niczego pewnym. Bagnaia miał tylko trzy dziesiąte przewagi nad Millerem, a pół sekundy dalej jechał szalejący Viñales. W ciągu kilku zakrętów Rins spadł z trzeciego na piąte miejsce – wyprzedził go nie tylko „Mack”, ale też Martin, a na domiar wszystkiego z tyłu już czaił się Bastianini.

Na trzy okrążenia przed metą Viñales wyprzedził Millera i wyszedł na drugie miejsce, jednak jego strata do lidera wynosiła sześć dziesiątych sekundy. Zawodnik Aprilii nie składał jednak broni i gonił Bagnaię, a z tyłu dochodziło do coraz większych roszad. Bastianini wyprzedził Rinsa w wcale o piąte miejsce, a Miguel Oliveira – wyszedł na siódmą lokatę przed Quartararo!

Na półtora okrążenia przed metą VIñales znalazł się tuż za tylnym kołem Bagnaii i spróbował ataku! Hiszpan pojechał jednak za szybko, co wykorzystał Pecco i wrócił na prowadzenie. Walka o zwycięstwo miała jednak rozstrzygnąć się na ostatnim okrążeniu! Viñales popełnił drobny błąd w pierwszym zakręcie i pozwolił Bagnai na złapanie odrobiny oddechu. Gdy wydawało się, że „Mack” skutecznie zaatakuje Włocha, popełnił kolejny błąd. W efekcie przewaga zawodnika Ducati w mgnieniu oka wzrosła do pół sekundy i wydawało się, że jest już po zabawie.

Ostatecznie to Pecco Bagnaia sięgnął po kolejne w tym roku zwycięstwo, kontynuując świetną passę sprzed wakacji. Włoch wygrał na koniec czerwca w Assen, a podczas urlopu zgarnął jeszcze triumf w wyjątkowym wyścigu „Race of Champions” podczas World Ducati Week. Co ciekawe, zwycięstwo Bagnai sprawia, że na Silverstone pobito kolejny rekord. Ostatnich osiem wyścigów klasy MotoGP o GP Wielkiej Brytanii wygrywało bowiem ośmiu różnych zawodników.

Drugie miejsce padło łupem Mavericka Viñalesa, dla którego to drugie z rzędu podium na Aprilii. Czołową trójkę uzupełnił Jack Miller, który w samej końcówce nie był w stanie wykorzystać błędów Viñalesa. PS Ducati zgarnęło właśnie dwusetny finisz na podium w MotoGP!

 

Na świetnej, czwartej pozycji dojechał Enea Bastianini, na sam koniec wyprzedzając Jorge Martina – swojego głównego rywala w walce o fotel w fabrycznym teamie Ducati na sezon 2023. Po cichym wyścigu w swoim wykonaniu, na szóstej lokacie na metę wpadł Miquel Oliveira, w końcówce rozprawiając się z, liczącym na zdecydowanie więcej po mocnym początku, Alexie Rinsie.

Co ciekawe, na ostatnim okrążeniu doszło jeszcze do pojedynku liderów klasyfikacji generalnej – Aleix Espargaro próbował atakować Fabio Quartararo! Ostatecznie to Francuz wyszedł zwycięsko z tej walki, ale ósme miejsce to wynik zdecydowanie poniżej oczekiwań obrońcy tytułu. Tymczasem dla Hiszpana, biorąc pod uwagę urazy obu kostek, to dziewiąte miejsce – tuż za swoim głównym rywalem w mistrzostwach – jest jak zwycięstwo.

Dziesiątkę uzupełnił Marco Bezzecchi, wyprzedając między innymi Brada Bindera, swojego team-partnera Lukę Mariniego, czy najszybszego zawodnika Hondy – dopiero trzynastego Takę Nakagamiego. Japończyk z teamu LCR Honda finiszował tuż przed Polem Espargaro, który przecież rok temu startował na Silverstone z pole position. Ostatnią punktowaną pozycję wywalczył Franco Morbidelli. Szesnasty był jego rodak Andrea Dovizioso, który ogłosił w ten weekend, że za miesiąc zakończy karierę w MotoGP.

Kolejna runda MotoGP już za dwa tygodnie na torze Red Bull Ring w Austrii, gdzie przed rokiem w dwóch wyścigach (o GP Styrii i GP Austrii) triumfowali Jorge Martin oraz Brad Binder. Liderem klasyfikacji generalnej MotoGP pozostaje Fabio Quartararo, mający 22 punkty przewagi nad Aleixem Espargaro oraz 49 nad Pecco Bagnaią.

Wyniki wyścigu MotoGP o GP Wielkiej Brytanii 2022:

ZAWODNIK KRAJ TEAM STRATA
1 Francesco Bagnaia ITA Ducati Lenovo (GP22) 40m 10.26s
2 Maverick Viñales SPA Aprilia Racing (RS-GP) +0.426s
3 Jack Miller AUS Ducati Lenovo (GP22) +0.614s
4 Enea Bastianini ITA Gresini Ducati (GP21) +1.651s
5 Jorge Martin SPA Pramac Ducati (GP22) +1.750s
6 Miguel Oliveira POR Red Bull KTM (RC16) +2.727s
7 Alex Rins SPA Suzuki Ecstar (GSX-RR) +3.021s
8 Fabio Quartararo FRA Monster Yamaha (YZR-M1) +3.819s
9 Aleix Espargaro SPA Aprilia Racing (RS-GP) +3.958s
10 Marco Bezzecchi ITA Mooney VR46 Ducati (GP21)* +6.646s
11 Brad Binder RSA Red Bull KTM (RC16) +7.730s
12 Luca Marini ITA Mooney VR46 Ducati (GP22) +13.439s
13 Takaaki Nakagami JPN LCR Honda (RC213V) +13.706s
14 Pol Espargaro SPA Repsol Honda (RC213V) +13.906s
15 Franco Morbidelli ITA Monster Yamaha (YZR-M1) +16.359s
16 Andrea Dovizioso ITA WithU Yamaha RNF (YZR-M1) +20.805s
17 Alex Marquez SPA LCR Honda (RC213V) +21.099s
18 Remy Gardner AUS KTM Tech3 (RC16)* +24.579s
19 Stefan Bradl GER Repsol Honda (RC213V) +28.773s
20 Darryn Binder RSA WithU Yamaha RNF (YZR-M1)* +33.653s
21 Raul Fernandez SPA KTM Tech3 (RC16)* +35.601s
22 Fabio Di Giannantonio ITA Gresini Ducati (GP21)* +36.460s
Joan Mir SPA Suzuki Ecstar (GSX-RR) DNF
Johann Zarco FRA Pramac Ducati (GP22) DNF
KOMENTARZE