fbpx
A password will be e-mailed to you.

W miejscu, gdzie pasja spotyka się z wiedzą i zaangażowaniem, rodzą się spektakularne pojazdy, które na stałe zapisują się na kartach motoryzacyjnej historii. Gdy patrzymy na najnowszy projekt grupy LEM Wrocław, motocykl elektryczny LEM Photon, wiemy, że właśnie taki czeka go los!

LEM Photon to projekt wyścigowego motocykla szosowego z napędem elektrycznym, którym polski zespół LEM Wrocław zamierza zadebiutować w najbardziej prestiżowych zawodach organizowanych dla studentów – Moto Student 2020. Już w marcu na torze Aragon w Hiszpanii spotkają się ekipy z całego świata, aby zawalczyć o najwyższe miejsce na podium. LEM Wrocław zapowiada zaciętą rywalizację w grupie ponad 70 drużyn z 4 kontynentów. Poznajcie polski motocykl elektryczny klasy Moto3, zaprojektowany i zbudowany od podstaw przez grupę polskich pasjonatów.

Od Rajdu Dakar do studenckiego MotoGP

Konstruktorami i wykonawcami projektu LEM Photon są członkowie grupy LEM Wrocław, wywodzącej się z Politechniki Wrocławskiej. Zespół tworzą młode i ambitne osoby, których świat w dużej części kręci się wokół motocykli. Jaki jest cel członków LEM? Przede wszystkim udowodnić, że jednoślady elektryczne mają szeroki wachlarz zastosowania, a spalinowa konkurencja ma się czego obawiać. Od jazdy po mieście, przez służbę w organach państwowych i komercyjnych podmiotach (np. w firmach dostarczających jedzenie, które przez pandemię mają ręce pełne roboty), aż do ciężkiej rywalizacji na torach wyścigowych i w wymagającym terenie.

Najlepszym przykładem na to, że motocykl elektryczny może konkurować z jednośladem z silnikiem spalinowym jest LEM Thunder V2. Został stworzony do przejechania najtrudniejszego rajdu terenowego na świecie – Rajdu Dakar. Zaangażowanie w ten projekt przyniosło oczekiwane rezultaty. W 2019 roku w zawodach Smart Moto Challenge w Barcelonie Thunder V2 zdobył 2. miejsce w klasyfikacji generalnej oraz pierwsze w kategorii “Najlepszy design”. Pojazd zaprojektowany przez grupę LEM Wrocław miał również okazję sprawdzić się w starciu z motocyklami spalinowymi podczas rajdu Enduro24, gdzie zajął 12. miejsce. To duże osiągnięcie biorąc pod uwagę fakt, że na 42 jednoślady startujące w zawodach, tylko LEM Thunder V2 posiadał napęd elektryczny.

Po spektakularnych osiągnięciach zespół LEM Wrocław nie spoczął jednak na laurach i podniósł poprzeczkę pod sam sufit. Jako kolejny cel, grupa obrała wyścig Moto Student 2020, czyli najbardziej prestiżowe zawody motocyklowe dla studentów na świecie. Jest to odpowiednik MotoGP, w którym jeszcze nigdy nie startowała drużyna z Polski. To właśnie na te zawody został zaprojektowany bohater tego artykułu – LEM Photon!

Advertisement

Główne cechy motocykla LEM Photon

  • Silnik synchroniczny z magnesami trwałymi o mocy maksymalnej 42 kW
  • Prędkość maksymalna 197 km/h
  • Przyspieszenie od 0 do 100 km/h na poziomie 4 sekund
  • Zasilanie w pełni programowalnym falownikiem, umożliwiającym m.in  zmianę kształtu charakterystyki mechanicznej napędu, wprowadzenie ograniczenia mocy i prędkości maksymalnej, a także zmianę trybu ze sterowania momentem na sterowanie prędkością
  • Bateria autorskiej konstrukcji składająca się z prawie 650 ogniw o mocy maksymalnej 60 kW, gromadząca ponad 6 kWh energii
  • Zarządzający baterią, autorski Power Delivery Module, który zabezpiecza ogniwa i pozwala na gromadzenie danych dot. napędu elektrycznego

  • Zaprojektowany od podstaw układ telemetryczny, w którego skład wchodzi m.in. czujnik ugięcia amortyzatorów, żyroskop i moduł GPS. Pozwala on na weryfikację przebiegu okrążenia, np. czy kierowca optymalnie pokonuje zakręty i prawidłowo operuje manetką gazu, a także jaki jest zasięg motocykla i dostępna moc w zależności od stopnia naładowania baterii
  • Autorski dashboard z 5-calowym ekranem, za pomocą którego można kontrolować najważniejsze dane (napięcie i temperatura baterii, prędkość pojazdu i temperatura silnika)
  • Zaprojektowane od podstaw poszycie motocykla z włókna węglowego
  • Rama typu trellis wykonana z 3 rodzajów stali
  • Specjalna geometria ramy i subramy zapewniająca odpowiednią sztywność i wytrzymałość konstrukcji
  • Tylne zawieszenie własnej konstrukcji, oparte na systemie dźwigni
  • Niektóre elementy wykonano z aluminium lotniczego w celu zmniejszenia masy motocykla

W planach konstruktorów jest również szkielet motocykla wykonany z lżejszych komponentów, takich jak np. włókno węglowe, z którego miałaby zostać wykonana subrama i wahacz. Zastosowanie kompozytów zmniejsza masę – w porównaniu do obecnej konstrukcji stalowej – aż o 30%. Obecnie w motocyklu zastosowano wahacz z lekkiego aluminium, ale nowy – karbonowy – jest już w trakcie realizacji.


LEM Wrocław to studencki projekt finansowany głównie przez Politechnikę Wrocławską i partnerów finansowych. Konstruktorzy LEM Photon nie zamykają się jednak na współpracę z kolejnymi podmiotami, które chciałyby pomóc w tworzeniu tak ambitnego projektu! Więcej informacji o projektach grupy LEM Wrocław znajdziecie na ich oficjalnej stronie.

KOMENTARZE