fbpx

Honda z przytupem weszła na targi EICMA 2021, prezentując szereg nowości na rok 2022, w tym jubileuszową Hondę CBR1000RR-R Fireblade w limitowanej edycji z okazji 30-lecia powstania tej kultowej maszyny.

W tym roku Honda już zdążyła zapowiedzieć takie modele, jak Super Cub, Monkey, CB500F, CB500X, CBR500R i NT1100. Podczas EICMA 2021 poznaliśmy jednak całą listę maszyn, które trafią na europejski rynek w przyszłym roku. Głównym punktem programu były trzy nowe Fireblade, w tym jedna, niezwykle wyjątkowa. Model Fireblade SP 30th Anniversary to oszałamiająca, limitowana edycja maszyny, stworzona z okazji 30-lecia pierwszego motocykla z tej serii.

Trójkolorowe barwy stanowią wyraźny hołd dla oryginału z 1992 roku. Całość wzbogacono nowoczesnym układem pasów modelu 2020, połączonym z elementami w stylu „pociągnięć pędzlem” maszyny z 1992 roku.

Fireblade SP będzie jednak dostępna w dwóch standardowych malowaniach – Grand Prix Red i Matte Pearl Morion Black. Obie wersje będą miały teraz złote obręcze kół, a czerwony model ma widoczną, białą tarczę numerów startowych na przedniej owiewce.Względem modelu z 2020 roku, maszyna przeszła jednak też modyfikacje techniczne. Tym razem rozwój czterocylindrowego, rzędowego silnika o mocy 217,5 KM (160 kW) osiąganej przy 14500 obr/min, skoncentrował się na zapewnieniu przyspieszeń i pewności jazdy w środkowej części zakrętu.

Zmodernizowano kanały dolotowe, airbox, kanał dolotowy airboxu i środkową część wydechu, aby zapewnić dodatkową moc w średnim zakresie obrotów silnika. Liczbę zębów koła zębatego przekładni głównej zwiększono o 3, do 43, aby uzyskać skuteczniejsze przyspieszanie na każdym biegu.

System kontroli momentu obrotowego (HSTC) teraz pozwala na jeszcze lepsze zarządzanie trakcją tylnej opony i uzyskiwanie jeszcze lepszego wyczucia reakcji na ruchy przepustnicy. Nowy materiał i wykończenie powierzchni tłoczków przednich zacisków hamulcowych Nissin poprawia skuteczność i powtarzalność hamowania w warunkach wyścigowych.Pozostałe komponenty podwozia, w tym aluminiowa rama w konfiguracji „diament”, wahacz przypominający ten z modelu RC213V-S, sześcioosiowy bezwładnościowy moduł pomiarowy (IMU), 3-poziomowa elektroniczna amortyzacja widelca (HESD) oraz zawieszenie Showa z przodu i z tyłu, pozostały niezmienione.

Kształty motocykla i pozycja kierowcy są przykładem bezkompromisowego dążenia do poprawy właściwości aerodynamicznych, a owiewki wyposażono w generujące docisk do nawierzchni „skrzydełka” wywodzące się z MotoGP.

Pełnokolorowy ekran TFT oferuje intuicyjne sterowanie trybami jazdy oraz regulację mocy silnika, mocy hamowania silnikiem, działania HSTC, kontroli unoszenia przedniego koła, trybu Start i działania systemu ABS. Bezkluczykową obsługę zapewnia system Smart Key.Honda przygotowała jednak jeszcze jedną niespodziankę z okazji 30-lecia Fireblade’a. Tadao Baba, twórca motocykla Fireblade z 1992 roku, został zaproszony do Honda Collection Hall wraz z trzema jego następcami. Ich 15-minutową rozmowę, przeprowadzoną obok  Fireblade’ów z roczników 1992 i 2022, nagrano i… teraz publikowana jest szerszej publiczności. 

Koniecznie obejrzyjcie film „The Bloodline of the Fireblade: Trzy dekady ciągłych wyzwań”!

Galeria: Honda CBR1000RR-R Fireblade SP 30th Anniversary

 

KOMENTARZE