fbpx

Wśród małolitrażowych, markowych przecinaków, mała Honda CBR 125R jest najbardziej popularna ze względu na przystępną cenę. Jak udało się ją utrzymać?

Każdy bezpośredni konkurent Hondy CBR 125R, a do jej rywali zaliczam obecne na polskim rynku Rieju RS 125, Yamahę YZF?R 125 oraz Aprilię RS4 125, jest droższy o 3,5 – 6,5 tys. zł. Ta spora różnica musi mieć wpływ na decyzję o zakupie. Honda w niczym nie ustępuje konkurencji gdy idzie o jakość i użyte materiały. W końcu marka zobowiązuje. Oszczędności poczyniono w zastosowanym zawieszeniu i silniku. Honda, w odróżnieniu od konkurentów, którzy sięgnęli po droższe zawieszenie typu upside-down, ma z przodu klasyczny widelec teleskopowy. Jednak w przypadku małego motocykla z kilkunastokonnym silniczkiem to rozwiązanie doskonale się sprawdza.
Do prowadzenia Hondy nie mam żadnych zastrzeżeń. Jest stabilna i łatwa w prowadzeniu. Bez problemu można nią jeździć zarówno po krętym torze jak też po mieście, w korkach. Można nawet więcej – pojechać nią na wycieczkę. Usportowiona pozycja nie męczy, a gdy usiądzie się tuż przy baku – jest bardziej wyprostowana, dzięki czemu nie opieramy się na kierownicy. Niska owiewka nie chroni kierowcy w wystarczającym stopniu, ale to już przywara każdego przecinaka.
Do napędu motocykla zastosowano silnik o prostej i niewyszukanej konstrukcji. Jest chłodzony cieczą, a za gospodarkę paliwową odpowiada wtrysk. Inaczej niż u konkurencji, w głowicy silnika znajdziemy tylko dwa zawory. Minusem takiego rozwiązania jest niższa moc osiągana przy wysokich obrotach oraz mniejsza elastyczność silnika. Aby wykrzesać z niego dobre przyspieszenia, należy go kręcić do czerwonego pola obrotomierza.
Prędkość maksymalną udało się osiągnąć na 5. biegu, gdyż szóstka pełni rolę nadbiegu. Małe wzniesienie lub wiaterek z przodu i prędkość spada. Wypadałoby skrócić zewnętrzne przełożenie. Wówczas motocykl zyskałby na dynamice. Choć z gazem obchodziłem się bezpardonowo, średnie spalanie nie zbliżyło się do trzech litrów na setkę. Jadąc dalej w trasę, bez problemu można utrzymać prędkość około setki. Pozwala na to wspomniana, długa „szóstka”. Oczywiście, w wielu sytuacjach trzeba trochę „pomielić” biegani, ale to standard w motocyklach z małymi silniczkami. Mam jeszcze tylko jedno zastrzeżenie: przełożenia trzeba przełączać dokładnie, bo potrafią wyskoczyć.

Dane techniczne Honda CBR 125R

SILNIK
Typ > czterosuwowy, chłodzony cieczą
Układ > jednocylindrowy
Rozrząd > SOHC, 2 zawory na cylinder
Pojemność skokowa > 125 ccm
Średnica I skok tłoka > 58 I 47,2 mm
Stopień sprężania > 11,0 : 1
Moc maksymalna > 13,3 KM (9,8kW) przy 10 000 obr./min
Moment obrotowy > 10,4 Nm przy 8000 obr./min
Zasilanie > elektroniczny wtrysk paliwa PGM-F1
Rozruch > elektryczny
Smarowanie > mokra miska
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Silnik-sprzęgło > b.d.
Sprzęgło > wielotarczowe mokre
Skrzynia biegów > 6-biegowa
Napęd tylnego koła > łańcuch napędowy
PODWOZIE
Rama > stalowa, grzbietowa, dwubelkowa
Zawieszenie przednie > teleskopowe, Ø 31 mm, skok 120 mm
Zawieszenie tylne > wahacz wleczony, centralny amortyzator, skok 126 mm
Hamulec przedni > tarczowy, Ø 276 mm
Hamulec tylny > tarczowy, Ø 220 mm
Opony przód I tył > 100/80-17M/C (52P) I 130/70-17M/C (62P)
WYMIARY I MASY
Dł. I SZER. I WYS. > 1985 I 710 I 1135 mm
Wysokość siedzenia > 793 mm
Minimalny prześwit > 185 mm
Masa pojazdu > 137 kg
DANE EKSPLOATACYJNE
Przyspieszenie 0-100 km/h > b.d.

Eksploatacja

Zasięg testowanego pojazdu – 460 km
Średnie spalanie pojazdu – 2,8 l/100 km
Prędkość maksymalna (w teście) – 119 km/h
Pojemność zbiornika paliwa – 13 l

Cena: 14 350 zł (13 250 zł w promocji)

Importer:

Honda Poland sp. z o.o.

ul. Puławska 381

02-801 Warszawa

tel. 22 545 75 00

mail: honda@honda.pl

KOMENTARZE