Turystyczne enduro to najprężniej rozwijający się segment jednośladów. Honda wskrzeszając model Africa Twin w roku 2016 pokazała, że ma własny pomysł na maszynę uniwersalną i ten przepis sprawdził się lepiej, niż się spodziewali.

Motocykle Hondy słyną z idealnego balansu. Nie chodzi tylko o wyważenie samej maszyny, ale proporcje masy do mocy, czy ceny do jakości. Najprostszym sposobem na zaimponowanie motocyklistom jest zaserwowanie ogromnej mocy silnika. Honda postawiła na trudniejsze zadanie. Stworzyła motocykl, który nie będą najmocniejszym na papierze potrafi być najszybszym na trasie, a przede wszystkim najprzyjemniejszym do jazdy.


REKLAMA
Advertisement

Na czym polega fenomen Africa Twin?

Turystyczna Honda została stworzona z czystej kartki. Na producencie nie ciążyła presja czasu, ponieważ model od lat nie znajdował się w ofercie. Dlatego inżynierowie mogli poświęcić lata na poszukiwanie optymalnych rozwiązań.

 Zdecydowano się na silnik dwucylindrowy w układzie rzędowym. To najbardziej wydajna konstrukcja do maszyn tego typu, co potwierdzają kolejni producenci. Równie nowoczesna jest rama i podwozie. Przy konstruowaniu Afryki czerpano garściami wiedzę wyciągniętą z maszyn crossowych. Nie da się stworzyć turystycznego enduro, które będzie ważyło, tyle co wyczynowa maszyna, dlatego najważniejszymi cechami jest lekkość i precyzja prowadzenia.

Nowa droga

Innowacyjna rama jest bardzo elastyczna, dzięki czemu idealnie współpracuje z amortyzatorami, których ustawienia możemy dowolnie zmieniać. O wszystkich rozwiązaniach technicznych i wrażeniach z jazdy możecie przeczytać w teście premierowym, który odnajdziecie tutaj.

Filmy udowadniają, że Africa Twin oprócz komfortu daje możliwość bardzo szybkiej jazdy w terenie. Co ciekawe pomaga w tym automatyczna skrzynia biegów DCT. Honda to jedyny producent, który zastosował technologię dwusprzęgłowej automatycznej skrzyni biegów w motocyklu. System działa genialnie i pozwala nam skoncentrować się na ścieżce przejazdu zapominając o konieczności zmiany biegów. W każdym momencie możemy przejść na tryb manualny i wbijać samodzielnie przełożenia za pomocą przycisków lub dźwigni nożnej.

Co wybrać? Skrzynia manualna czy DCT?

Z tym pytaniem spotykamy się najczęściej. Skrzynia DCT co roku poszerza grono swoich fanów. Polecamy ją zarówno motocyklistom z mniejszym doświadczeniem, jak i tym, którzy nie planują zapuszczać się w bardzo ciężki teren. Simpson odbył takim motocyklem podróż na Nordkapp z żoną i bagażem. Po dziesięciu dniach w siodle dało się zauważyć jak pozytywnie na komfort podróżowania wpływa automatyczna skrzynia biegów.

Minusem jest dodatkowa waga. Dlatego jeśli ktoś ma sportowe zacięcie do jazdy na motocyklu zawsze polecamy sięgnąć po tradycyjne rozwiązanie. Różnica w masie motocykla jest odczuwalna i Africa Twin z manualną skrzynią biegów nie tylko lepiej poradzi sobie w ciężkim terenie, ale również bardziej zwinnie pokonuje zakręty na asfalcie i szutrze. Standardowa skrzynia jest bardzo precyzyjna i każdy, kto jest przyzwyczajony do jazdy na motocyklu będzie z niej zadowolony. Jeśli planujesz z kolegami lub koleżankami wypad w teren lub starty w amatorskich rajdach, wybierz skrzynię manualną.

Czy warto dopłacić za wersje Adventure Sports?

Po dwóch latach od premiery Honda zaprezentowała kolejną wersję Africa Twin. Motocykl ma przede wszystkim większy zbiornik paliwa oraz usztywnione i wyższe zawieszenie. Pełen test i wszystkie informacje przeczytacie poniżej.

Przeczytaj pełny test!

Motocykl został przyjęty z ogromnym entuzjazmem przede wszystkim w związku z powiększony zasięgiem. Większa masa wymagała zmian w ustawieniach zawieszenia przez co wersja AS jest odczuwalnie sztywniejsza. Sytuacja jest paradoksalna, ponieważ nowe zawieszenie lepiej zachowuje się przy bardzo szybkiej jeździe, ale równolegle motocykl w związku z większym zbiornikiem jest trochę cięższy. Przed wyborem musisz odpowiedzieć sobie na pytanie czego oczekujesz od motocykla i ile możesz na niego wydać. Jeśli wyższa cena powoduje rozterki zostań czy wersji podstawowej. Zaoszczędzone pieniądze lepiej wydać na podróże lub inne przygody związane z Africą Twin. Jeśli planujesz dalekie wyprawy, gdzie stacje paliw są rzadkością to rzeczywiście warto rozważyć Adventure Sports. Pamiętaj jednak, że jest to motocykl bardzo wysoki i nawet przy średnim wzroście dostanie do ziemi wiąże się nieraz z wyzwaniem.

Konkurencja dla Africa Twin?

Honda udowodniła, że potrafi zbudować najlepszy motocykl w klasie adventure. Nie jest przesadnie drogi, jakość stoi na najwyższym poziomie, a osiągi i sprawność w terenie jest imponująca. Możemy zauważyć, że konkurencja stworzyła motocykle z podobnymi silnikami, ale Honda może być spokojna. Ze względu na pojemność silnika, gabaryty i masę wciąż jest maszyną nieporównywalną, która równie dobrze sprawdzi się w ciężkim terenie, jak i dalekiej wyprawie. Którą wybrać? Musicie poznać własne potrzeby.

Honda Adventure Day

My zawsze w pierwszej kolejności polecamy wersję podstawową ze skrzynią manualną ze względu na cenę. Łatwiej wtedy zdecydować się na motocykl nowy, a nie ma nic lepszego jak świeży motocykl, którym nikt wcześniej nie jeździł. Podstawowa Africa Twin daje przeogromne możliwości i wraz z nawiniętymi kilometrami możemy ją dostosowywać do własnych potrzeb. Wszystkie dane techniczne odnajdziecie poniżej, a kolejne testy z udziałem Hondy Africa Twin przeczytacie wkrótce.

Artykuł jest sponsorowany, ale wszystko co przeczytaliście o Honda Africa Twin jest prawdą.

Dane techniczne

AFRICA TWIN STANDARD ADVENTURE SPORTS
SILNIK czterosuwowy, chłodzony cieczą czterosuwowy, chłodzony cieczą
Układ rzędowy, dwa cylindry rzędowy, dwa cylindry
Rozrząd Uni-cam, 4 zawory na cylinder Uni-cam, 4 zawory na cylinder
Pojemność skokowa 998 ccm 998 ccm
Średnica x skok tłoka 92 x 75,1 mm 92 x 75,1 mm
Stopień sprężania 10,0:1 10,0:1
Moc maksymalna 95,2 KM (70 kW) przy 7 500 obr/min 95,2 KM (70 kW) przy 7 500 obr/min
Moment obrotowy 98 Nm przy 6000 obr./min 99 Nm przy 6000 obr/min
Zasilanie wtrysk PGM-FI wtrysk PGM-FI
Smarowanie sucha miska olejowa sucha miska olejowa
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Sprzęgło wielotarczowe, antyhopping wielotarczowe, antyhopping
Skrzynia biegów sześciostopniowa, manualna lub DCT sześciostopniowa, manualna lub DCT
Napęd tylnego koła łańcuch O-Ring łańcuch O-Ring
PODWOZIE
Rama stalowa stalowa
Zawieszenie przednie USD, Ø 45 mm, Showa, pełna regulacja, skok 230 mm Widelec USD Ø 45mm Showa, pełna regulacja, skok 252 mm
Zawieszenie tylne amortyzator centralny, Pro-Link, pełna regulacja, skok 220 mm Amortyzator centralny Showa, Pro-link, pełna regulacja, skok 240 mm
Hamulec przedni zaciski radialne, czterotłoczkowe, Ø 310 mm Zaciski radialne, dwie tarcze Ø 310 mm
Hamulec tylny tarczowy, jednotłoczkowy Ø 256 mm Zacisk jednotłoczkowy, tarczowy, Ø 256 mm
Opony przód/ tył 90/90–21 / 150/70-18 90/90–21 / 150/70-18
ELEKTRONIKA
ABS możliwość wyłączenia w tylnym kole z możliwością wyłączenia w tylnym kole
Kontrola trakcji HSTC, 3-stopniowa plus wyłączenie HSTC, 7 poziomów regulacji
Inne DCT: 4 tryby pracy przekładni, G-Mode - ostra reakcja na gaz Tryby jazdy, regulacja hamowania silnikiem
WYMIARY I MASY
Długość 2335 mm 2340 mm
Szerokość 875 mm / 930 mm (DCT) 930 mm
Wysokość 1475 mm 1570 mm
Wysokość siedzenia regulowana, 850-870 mm 900-920 mm
Rozstaw osi 1575 mm 1580 mm
Minimalny prześwit 250 mm 270 mm
Masa pojazdu gotowego do jazdy z pełnym bakiem 228k (STD), 232 (ABS), 242 (DCT) 243 kg / 253 kg (DCT)
Zbiornik paliwa 18,8 l 24 l
DANE EKSPLOATACYJNE
Zużycie paliwa 4,5/100 km (dane producenta), 6,2/100 km (w teście, pełen gaz) 5,8 l/100 km (w teście)
Zasięg ok. 400 km ok. 420 km (w teście)
CENA CENA: 58 900 ZŁ (TRICOLOUR / CRF RALLY RED), 57 900 ZŁ (BLACK) 64 600 zł (69 500 ZŁ zł wersja DCT)
Importer Honda Motor Europe Limited Oddział w Polsce www.honda.pl Honda Motor Europe Limited Oddział w Polsce www.honda.pl
KOMENTARZE


REKLAMA
Polecane artykuły
Marek Szkopek, czołowy zawodnik największego polskiego teamu wyścigowego Wójcik Racing…
O olejach silnikowych napisano już bardzo wiele. Lecz czy na…