fbpx

Zbroja dla rąk Podstawowa sprawa to ochrona dłoni przed otarciami, jeśli dojdzie do upadku. Na knykciach często umieszcza się ochraniacze z tworzywa sztucznego (TPU) lub z carbonu, a od spodu piankę absorbującą siłę uderzenia. Na knykcie stosuje się także miękkie ochraniacze uszyte z mocnej skóry. W sportowych rękawicach spotyka się ochraniacze kevlarowe, ale to już […]

Zbroja dla rąk

Damskie rękawiczki motocyklowe

Podstawowa sprawa to ochrona dłoni przed otarciami, jeśli dojdzie do upadku. Na knykciach często umieszcza się ochraniacze z tworzywa sztucznego (TPU) lub z carbonu, a od spodu piankę absorbującą siłę uderzenia. Na knykcie stosuje się także miękkie ochraniacze uszyte z mocnej skóry. W sportowych rękawicach spotyka się ochraniacze kevlarowe, ale to już gadżet do ekstremalnych zadań.

Palce mogą być chronione na dwa sposoby. W sportowych modelach stosuje się umieszczone na wierzchniej stronie usztywniacze, które pozwalają im zginać się do środka dłoni, lecz ograniczają ryzyko wyłamania na zewnątrz. Inny sposób to częściowe połączenie słabszych, „zewnętrznych” palców (małego i serdecznego) tak, że mają pewien, ale ograniczony zakres swobody.

Istotniejszej ochrony nie znajdziecie w rękawicach typu off-roadowego, a zwłaszcza w motocrossowych. Tu liczy się dobra wentylacja i idealny chwyt. Może zapobiegają otarciom, ale tylko od manetek albo gałęzi.

Korzystne połączenie

Jeśli chodzi o materiały, to tekstylne, choć przeważnie są mniej odporne na przetarcia, lepiej chronią przed niską temperaturą, deszczem czy wiatrem, niż skóra. Do codziennej jazdy znakomicie nadają się rękawice skórzano-tekstylne, łączące najlepsze cechy tych materiałów.

Do codziennej jazdy po mieście, w ciepłe dni warto używać rękawic lekkich i oddychających. Do produkcji takich rękawiczek na wierzchnią warstwę stosuje się przewiewne materiały, jak Mesh czy Schoeller AirTex. Swoją strukturą przypominają siatkę, a jednocześnie wykazują dużą odporność na ścieranie.

Spodnią warstwę robi się ze skóry, ponieważ daje ona kierowcy dobry, wyczuwalny i pewny chwyt. W letnich rękawicach często używa się syntetycznego zamszu, ale można spotkać się także z bardziej wyspecjalizowanymi materiałami, jak chociażby charakteryzująca się wysoką oddychalnością skóra Pittards WR100 (dzięki specjalnemu przygotowaniu, jej pory pozostają otwarte).

Na wszelki  wypadek

Rękawice dla podróżników powinny być produkowane z myślą o każdej pogodzie. Odpowiedni mikroklimat zapewni dłoniom membrana, np. typu Gore-Tex. Ochroni przed wodą i wiatrem, jednocześnie umożliwiając odprowadzanie pary wodnej. W tańszych rękawicach stosuje się także membrany Hipora, jednak w praktyce sprawdza się ona w mniejszym stopniu. Na deszczową aurę rękawice z membraną z Gore-Texu są wręcz niezbędne.

Udogodnieniem zwiększającym bezpieczeństwo są też „wycieraczki” wizjera kasku lub gogli.  Nieduży kawałek skóry np. jelenia, umieszcza się na kciuku rękawicy.

W rękawicach turystycznych wyższej klasy często od spodu stosuje się skórę koźlęcą. Wyjątkowo dobrze znosi kontakt z wodą: pozostaje miękka, nie sztywnieje, zapewniając bardzo dobry chwyt.

Żeby nie zgrabiały

Bardzo ciekawym rozwiązaniem, zarówno dla podróżników, jak i miejskich użytkowników jednośladów, są rękawice „2 w 1”. Każda ma dwie komory. Jedna przeznaczona jest do jazdy w dni ciepłe (ma dobrą wentylację, a do uszycia jej można użyć np. perforowanej kangurzej skóry, cieńszej, delikatniejszej i mocniejszej od bydlęcej), natomiast drugą stworzono z myślą o chłodach i opadach (zwykle wyposażona w membranę Gore-Tex).

Prawdziwi twardziele, którzy nie wahają się jeździć także w zimie, mogą zaopatrzyć się w rękawice podgrzewane. Na rynku znajdziemy przede wszystkim zasilane z akumulatora. Z własnym źródłem zasilania są rzadkością.

Chodzi o kontakt

Rękawiczki nie są obowiązkowym wyposażeniem motocyklistów. Lecz czy potrzebny jest przepis, by kogoś przekonać, że bez nich trudno prowadzić jednoślad? Rękawiczki są trochę jak opony, które zapewniają kontakt pojazdu z podłożem. Wpływają na to, jak kierowca będzie czuł kierownicę i jak sprawnie obsługiwał oprzyrządowanie.

Alpinestars Stella SMX-3 Air

Stella SMX-3 Air

Letnie, tekstylne rękawice damskie. Bardzo przewiewne. Wyposażone w miękkie, skórzane ochraniacze knykci. Spodnia część – z syntetycznego zamszu, odpornego na przetarcia i zapewniającego dobry chwyt manetek.

Cena: 189 zł

Klan Cruise Gloves

Klan Cruise Gloves

Jesienno-zimowe rękawice z ogrzewaniem elektrycznym. Wykonane z materiału tekstylnego i skóry. Mają wszytą membranę Fana-Tex, chroniącą przed wiatrem i wodą. Zasilane z akumulatora motocyklowego. Decydując się na zakup, warto pamiętać, że nie każdy alternator da radę jednocześnie skutecznie zasilać motocykl i rękawice.

Cena: 439 zł

Modeka Breezy

Modeka Breezy

Przewiewne, letnie rękawice ze skóry bydlęcej. Dobrą wentylację zapewniają wstawki z siateczki mesh. Odblaskowe wstawki poprawiają widoczność motocyklisty.

Cena: 120 zł

Alpinestars GP Pro

Alpinestars GP Pro

Przeznaczone do sportowej jazdy szosowej. Wykonane z połączenia skóry bydlęcej i kangurzej. Dobrze wentylowane. Ochraniacze – z TPU i kevlaru. Połączenie małego palca z serdecznym chroni je przed kontuzjami. Poduszki amortyzujące po wewnętrznej część dłoni.

Cena: 789 zł

Modeka Razor

Modeka Razor

Skórzane rękawice sportowe. Od zewnętrznej strony – kozia skóra, od wewnętrznej – kangurza. Bezpieczeństwo zapewnia kevlarowe podszycie rękawic, karbonowe ochraniacze kostek a także wstawki z tworzywa temperfoam.

Cena: 440 zł

Ixon Pro Skin HP

Ixon Pro Skin HP

Turystyczne rękawice. W całości wykonane ze skóry koziej. Wnętrze – z wodoodporną i oddychającą membraną. Ciepła wyściółka 3M Thinsulate. Ochraniacze na zewnętrznej i wewnętrznej części dłoni. Rękawice przystosowane do obsługi ekranu dotykowego.

Cena: 349 zł

Held Air n Dry

Held Air n Dry

Dzięki dwukomorowej budowie są to rękawice prawie na każdą pogodę. Zdają egzamin zarówno w gorące, jak chłodne i deszczowe dni. Wykonane z perforowanej, lekkiej skóry kangura oraz materiałów tekstylnych. Mają gumową wycieraczkę do wizjera i twarde ochraniacze kostek z tworzywa.

Cena: 739 zł

Modeka Freeze Evo

Modeka Freeze Evo

Ciepłe rękawice ze skóry bydlęcej i wytrzymałego poliestru. Wyposażone w oddychającą, wiatro- i wodoodporną membranę Hipora. Ciepło zapewnia także wnętrze z materiału 3M Thinsulate. Na kostkach zastosowano wzmocnienia.

Cena: 130 zł

BMW ProSummer

BMW ProSummer

Lekkie, skórzane rękawice ze wstawkami z materiałów tekstylnych. Mają dobrą wentylację, a jednocześnie są wodoodporne (membrana Gore-Tex). Kostki chronione są materiałem Temperfoam, absorbującym siłę uderzenia. Na lewym palcu wskazującym guma do przecierania wizjera.

Cena: 478 zł

KOMENTARZE