Rok 2023 niby dopiero się zaczął, a to już jego trzeci miesiąc i trzeci numer „Świata Motocykli”, który właśnie oddajemy do waszych rąk. Tym razem szczególnie polecamy premierowy test nowego Diavela V4 i testy w boju dwóch maszyn turystycznych, dobrze już znanych na rynku i zupełnie od siebie odmiennych. Możemy już również zachęcić was do zabrania naszego magazynu ze sobą na motocyklowy wyjazd, bowiem sezon rozpoczyna się na dobre. Miłej lektury!

Premiera: Ducati Diavel V4

Włoski „Diaboł” dostał nowy silnik – V4, standardowy już chyba w Ducati – i ostatecznie pozbył się stalowej kratownicy. Jeździ równie wściekle, choć na pewno inaczej. Czy to koniec ery „prawdziwego” Diavela? Sprawdził to Andrzej, który na testy nowego modelu poleciał aż do Zjednoczonych Emiratów Arabskich, gdzie jeden z szejków ma bardzo fajną i krętą drogę dojazdową do jednej ze swoich willi w górach. Wyobraźcie sobie, co się działo na jej zamkniętym odcinku…

Sprawdzian: Moto Guzzi V85 TT Travel

Wciąż jeszcze można kupić wygodnego i „charakternego” turystyka z dwuzaworowym, chłodzonym powietrzem silnikiem o pojemności poniżej litra, napędem wałem i klasyczną stylistyką. Konrad przekonuje, że nie tylko można, ale i warto. Moto Guzzi V85 TT Travel daje w podróży masę radości i jest tak naprawdę ostatnim lub jednym z ostatnich w swoim gatunku – motocykli prawdziwie mechanicznych i analogowych, choć z już dyskretnym pakietem elektroniki na pokładzie.

Sprawdzian: Kawasaki H2 SX

Ten wspaniały motocykl sportowo-turystyczny jest jakby nie z tej epoki. Litrowa, 200-konna rzędowa czwórka ze sprężarką średnio wpisuje się w aktualne trendy – coraz ostrzejsze normy emisji spalin, ograniczanie kosztów produkcji i ogólny niedobór szalonych konstrukcji. Kawasaki H2 SX to bezkompromisowy wyjątek, a my kochamy takie wyjątki!

Strefa bez prawka: Barton Active 50

W ostatnich latach segment motorowerów właściwie umarł. W prawie pojawiła się co prawda cenna możliwość prowadzenia jednośladów klasy 125 ccm z prawem jazdy kat. B, ale mamy wrażenie, że stało się to kosztem właśnie motorowerzystów. Najbardziej pokrzywdzeni są ci najmłodsi, którym nie dość, że o rok opóźniono możliwość zrobienia uprawnień i wyjazdu na ulice, to jeszcze koszty zdobycia prawa jazdy AM w stosunku do cen nowych i używanych 50-tek są niebotyczne. Mimo tego „piachu w oczy”, na rynku pozostaje parę fajnych modeli, wśród których jest opisywany dziś Barton Active 50 – chiński skuter polskiej marki, z włoską stylistyką.

Oldtimer: Moto Morini 3 1/2 Sport

Niby jego silnik ma tylko niecałe 350 ccm pojemności, ale przyjemność z jazdy tym motocyklem jest ogromna. To prawdziwy książę krętych górskich dróg. Marka Moto Morini była kiedyś jednym z liczących się na rynku włoskich producentów, później, jak wielu innych, nie poradziła sobie z rynkowymi realiami i podupadła, by w ostatnich latach powrócić zasilona chińskim kapitałem. Czy jej nowe modele będą równie udane? O tym przekonamy się już niedługo.

Historia motocykli wg Lecha: Maszyny zza Buga, cz. 1

Rosyjską czy też radziecką produkcję motocykli kojarzymy głównie z przejętymi od Niemców planami i liniami produkcyjnymi. Tymczasem pierwsze próby stworzenia tamtejszej branży motocyklowej podejmowane były dużo wcześniej, jeszcze w czasach caratu. W kolejnym odcinku swojego autorskiego cyklu Lech przyjrzał się najwcześniejszym rosyjskim konstrukcjom.

Świat motocyklistów: Beniamin Mucha

Czy motocykl z silnikiem 125 lub maksymalnie 250 ccm, w dodatku chińskiej produkcji, jest tyko etapem na drodze do „czegoś większego”, czy może stać się docelową maszyną, którą objeżdżasz Europę i którą możesz ewentualnie zmienić na podobną, tylko młodszą? Przygoda Beniamina z niewielkimi maszynami z Państwa Środka zaczęła się trochę przypadkowo, lecz szybko zamieniła się w żywe zainteresowanie. Powstała też internetowa grupa sympatyków i użytkowników tych motocykli, która błyskawicznie się rozrasta, nie zważając na niechęć i kpiny „prawdziwych” motocyklistów.

Motolegendy: Ducati 916

Ani tej maszyny, ani jej twórcy – Massimo Tamburiniego – nie trzeba specjalnie przedstawiać. Choć Ducati 916 nigdy nie szokowało osiągami i rozwiązaniami technicznymi, to jako całość okazało się projektem ponadczasowym i prawdziwą „żywą legendą” wśród motocykli sportowych. Paweł przyjrzał się tej konstrukcji oraz okolicznościom i historii jej powstania i rozwoju.

Custom: Triumph Scrambler 1200 „Aventures” – BAAK Motorcyclettes

Jakie są trendy w customach na przełomie 2022 i 2023 roku? Dla wielu dość zaskakujące. W modzie (i cenie!) są projekty dalekie od klasycznej elegancji, przypominające bardziej muskularne maszyny czasów zagłady. Masywne, kanciaste, surowo wykończone, nastawione na funkcję. Przykładem tego podejścia jest prezentowany dziś Scrambler 1200 w kombinezonie likwidatora awarii w elektrowni atomowej. Twardziel!

Używki: Aprilia RSV4

Paweł konsekwentnie kontynuuje wątek używanych superbike’ów. Nie można oczywiście mówić i pisać o tym segmencie motocykli bez wspomnienia o jego wieloletnim włoskim liderze. Aprilia RSV4 przez długi czas wygrywała nie tylko testy porównawcze, ale też mistrzostwa świata WSBK. Powstało kilka generacji i wiele odmian tej maszyny, z bardzo różnym wyposażeniem, które jednak łączy jedna rzecz – ciężko je kupić na rynku maszyn używanych, bo ich właściciele wyjątkowo niechętnie się ich pozbywają. To chyba najlepsza recenzja tego ponadczasowego projektu.

Jak to działa: Układy ładowania

Kto w podstawówce i szkole średniej spał na fizyce, teraz może nadrobić nieco zaległości. Temat prądu we współczesnych pojazdach spalinowych nie jest łatwy, można wręcz powiedzieć, że specjaliści od niego łączą szeroką wiedzę z talentem szamana. Paweł postarał się w jak najbardziej przystępny sposób wyjaśnić, skąd wziąć prąd potrzebny motocyklowi do życia i jak utrzymać jego stałe źródło. Słowem – będzie o alternatorach, regulatorach napięcia i „takich innych”.

Sport: MotoGP 2023 nadchodzi!

Już pod koniec marca ruszy tegoroczna karuzela MotoGP, tym razem wyjątkowo w Portugalii. Ducati ma w stawce osiem doskonałych motocykli i ośmiu świetnych zawodników, czyli teoretycznie wszystko, by obronić tytuły mistrzowskie w kilku kategoriach. Inne zespoły nie ukrywają, że ciężko będzie przełamać tę dominację. Jak będzie najbliższy sezon? Równorzędna walka różnych producentów, czy „Ducati Cup”? Przyjrzeliśmy się mocnym i słabym stronom tegorocznych uczestników mistrzostw świata i spróbowaliśmy powróżyć z fusów.

Porady: Niezgodność towaru z umową

Motocykl to towar jak każdy inny, warto więc znać nasze prawa, kiedy za własne ciężko zarobione pieniądze kupujemy ukochaną maszynę. Na skutek nowych regulacji unijnych zmieniła się część praw i obowiązków sprzedających i kupujących – zdecydowanie na korzyść konsumentów. Warto więc wiedzieć, co możemy zrobić, jeśli wymarzony motocykl lub jakikolwiek inny zakupiony towar okaże się mieć istotne wady.

Dookoła komina: Wzdłuż Liwca

Konrad przywiązał się do polskich rzek jak Boryna do gleby po ojcach. Nowy sezon rozpoczął przebieżką z biegiem Liwca, jego „domowej” rzeki. Trochę asfaltu, trochę offroadu, dużo spokoju, relaksu i satysfakcji. No i blisko z Warszawy!

Za horyzont: Emzetkami do Włoch

Tak więc mówisz, że potrzebujesz względnie nowego, dużego motocykla turystycznego z licznymi dodatkami, żeby jeździć po całej Europie? Dwóch strażaków z Kalisza ma inne zdanie. Pojechali do Włoch i Słowenii na 50-letnich dwusuwowych emzetkach ES i TS. Poza dwiema spalonymi żarówkami nie mieli po drodze ani jednaj awarii, za to przywieźli masę doskonałych wspomnień. Jeżeli w twoim garażu stoi motocykl, którego nie uważasz za zdolny do takich podróży, spójrz na niego łaskawszym okiem, zadbaj o stan techniczny i ruszaj w drogę!

Po więcej zapraszamy do najnowszego, marcowego wydania naszego magazynu, które kupicie m.in. w:

Zamówienie prenumeraty: sklep.swiatmotocykli.pl

KOMENTARZE