Model Tuono 660, który trafi do salonów już w tym roku, to emocjonujący potomek jednego z najlepszych naked bike’ów Aprili – Tuono 1100. Większość rozwiązań technologicznych dzieli z zaprezentowanym w zeszłym roku modelem RS 660, który budzi dużo emocji od pierwszego dnia premiery. Producent zapowiada, że Tuono 660 będzie lekkie, mocne i zaawansowane pod kątem elektroniki.

Podczas światowej premiery Aprili na 2021 rok, która odbyła się wirtualnie na oficjalnej stronie producenta, Włosi pokazali model Tuono 660. Nowy naked bike przenosi filozofię i podstawowe koncepty konstrukcyjne większego modelu Tuono V4 do segmentu motocykl ze średniej klasy pojemnościowej. Co ciekawe, to model Tuono 660 stał się bazą dla RS 660, a nie na odwrót. Może być to nieco mylące, bo RS 660 zostało zaprezentowane przed nakedem, a pierwsze motocykle z serii Tuono powstawały właśnie na podstawie sportowych modeli przeznaczonych na tor wyścigowy.

Dla kogo zaprojektowano Tuono 660?

Aprilia Tuono 660 dzieli główne założenia konstrukcyjne z modelem RS 660. Według producenta będzie cechował się lekkością i wydajnością jednostki napędowej znanej z bliźniaczego sportowca, którego miał już szansę testować Simpson. 186 kilogramów i 95 KM daje niezły stosunek mocy do masy, który miejmy nadzieję przełoży się na dobre wrażenia z jazdy zarówno po torze, jak i zwykłych drogach. Producent chwali się, że na pokładzie Tuono 660 znajdziemy wahacz i ramę z odlewanego aluminium, regulowane zawieszenie Kayaba, innowacyjne owiewki z funkcją skrzydła aerodynamicznego i potrójny reflektor LED ze światłami do jazdy dziennej, zastosowany również w modelu RS 660.

Jak twierdzi producent, Aprilia Tuono 660 będzie idealnym wyborem dla początkujących motocyklistów, także tych z prawem jazdy A2 (do sprzedaży trafi wersja ograniczona do 35 kW). Jeśli najnowszy członek rodziny Tuono zachował charakter poprzedników, np. modelu V4, to osoby przesiadające się z jednośladów o mniejszej pojemności skokowej silnika z pewnością poczują przypływ adrenaliny za każdym otwarciem przepustnicy.

Systemy elektroniczne w nowej Aprili Tuono 660

Obecnie w żadnym motocyklu przeznaczonym do szybkiej jazdy po drogach publicznych i torach wyścigowych nie może zabraknąć rozbudowanych systemów elektronicznych. Nie inaczej jest w przypadku Tuono 660. Na pokładzie Aprili znajdziemy m.in. zmodernizowany system APRC, w którego skład wchodzi wielopoziomowa kontrola trakcji, tempomat, wiele map pracy silnika i szereg systemów (ABS, anti wheelie i regulacja siły hamowania silnikiem). Podobnie jak w modelu RS 660, także w Tuono 660 znajdziemy 5 trybów jazdy (trzy przeznaczone do jazdy po drogach publicznych i dwa przygotowane na tor wyścigowy). Oprócz tego model Tuono 660 został wyposażony w system Ride-by-Wire, zmodyfikowany panel kontrolny przy lewej manetce i duży ekran TFT. Według producenta, dzięki dwóm ostatnim rozwiązaniom zarządzenie pracą wszystkich systemom będzie intuicyjne i wygodne.

Co odróżnia model Tuono 660 od RS 660?

Oprócz kwestii czysto wizualnych, Aprilia Tuono 660 odróżnia się od bardziej sportowej wersji wyższą kierownicą i innymi właściwościami podwozia. Producent jednak zapewnia, że zmiany w podwoziu nie wpłynęły na precyzję prowadzenia, pełną responsywność i fenomenalną kontrolę nad torem jazdy. Aprilia Tuono 660 z modelem RS 660 dzieli również złotą wersję kolorystyczną Acid Gold. Oprócz niej, w ofercie znajdziemy malowania Concept Black i Irydium Grey.

KOMENTARZE