fbpx
y8HEZ-x4-_w

Ural M-63 to następca modeli M-61 i M-62. Chłodzony powietrzem dwucylindrowy silnik typu boxer o pojemności 649 cm3 i mocy 28 koni mechanicznych to radziecka kopia niemieckiego BMW R71. Ważąca ponad 320 kilogramów konstrukcja rozpędzała się do zawrotnej prędkości 95 km/h. To wystarczyło, by motocykl stał się najpopularniejszym pojazdem służb mundurowych byłego ZSRR.  Komunistyczna propaganda […]

Ural M-63 to następca modeli M-61 i M-62. Chłodzony powietrzem dwucylindrowy silnik typu boxer o pojemności 649 cm3 i mocy 28 koni mechanicznych to radziecka kopia niemieckiego BMW R71. Ważąca ponad 320 kilogramów konstrukcja rozpędzała się do zawrotnej prędkości 95 km/h. To wystarczyło, by motocykl stał się najpopularniejszym pojazdem służb mundurowych byłego ZSRR. 

ural silnik

Komunistyczna propaganda długo utrwalała mit, jakoby Rosjanie przez podstawione osoby kupili w Szwecji pięć egzemplarzy BMW R 71, rozebrali je na części pierwsze i na tej podstawie rozpoczęli produkcję własnych maszyn. Prawda jest jednak taka, że 28 września 1939 roku, na mocy paktu Ribbentrop – Mołotow, hitlerowskie Niemcy – planując wojnę – potrzebowały gwarancji pokoju ze Stalinem. Jednym z punktów tamtych ustaleń było przekazanie Rosjanom kompletnej linii produkcyjnej BMW R 71 oraz gotowych części i podzespołów. Dalszą część już znacie. Niespełna dwa lata później Niemcy zaatakowali Rosjan, a do dziś Ural wyprodukował grubo ponad trzy miliony motocykli w najdziwniejszych konfiguracjach.

Dziś znalezienie Urala M-63 w dobrym stanie graniczy z cudem. Na szczęście są na świecie tacy zawodnicy, którzy podejmują się reanimacji egzemplarzy będących w stanie długotrwałej agonii. Oto 35 minutowy film relacjonujący odbudowę kultowego „Ruska”. Rozsiądźcie się wygodnie, weźcie popcorn, herbatę i coś, co pomoże Wam zebrać szczęki z podłogi!

 

 

 

 

KOMENTARZE