fbpx

Amerykańskie oblicze motocyklizmu Narodziny przy drinku Nie wdając się zanadto w szczegóły, powiem tylko, że motocyklowa fascynacja Michała trwa już około dwudziestu lat, a i od strony zawodowej jest on dobrze przygotowany do tego, by nie tylko serwisować i naprawiać motocykle, ale również tworzyć customowe kreacje. Michał ma kumpla, Dawida, który jest fanem motocykli Honda […]

Amerykańskie oblicze motocyklizmu

Honda CX 650 Street Tracker

Narodziny przy drinku

Nie wdając się zanadto w szczegóły, powiem tylko, że motocyklowa fascynacja Michała trwa już około dwudziestu lat, a i od strony zawodowej jest on dobrze przygotowany do tego, by nie tylko serwisować i naprawiać motocykle, ale również tworzyć customowe kreacje. Michał ma kumpla, Dawida, który jest fanem motocykli Honda i ma ich kilka. Któregoś dnia, gdy odwiedził Michała w jego warsztacie, zastał go przy pracy nad gustownym cafe racerem na bazie starej Hondy CB 400. Dawid od razu stwierdził, że też musi mieć coś takiego.

Honda CX 650 Street Tracker

Za pomysłem nie poszły jednak czyny, więc po jakimś czasie Michał zadzwonił do kolegi, by zapytać, czy ten przypadkiem się nie rozmyślił. Trafił w dobrym momencie, bo Dawid odbywał właśnie podróż do USA i na lotnisku w Niemczech czekał na przesiadkę, umilając sobie czas drinkiem. W tych warunkach decyzja zapadła szybko i spontanicznie: budujemy cafe racera. Reakcja Michała była równie spontaniczna. „Może, skoro jedziesz do Stanów, zrobimy coś, co będzie miało związek z amerykańskim obliczem motocyklizmu?.” Tak narodził się pomysł budowy street trackera.

Nowoczesne tylko światła

Obaj zainteresowani ustalili, że Dawid nie będzie ingerował w projekt. Zażyczył sobie tylko, że motocykl ma mieć nowoczesną przednią i ledową tylną lampę oraz kierunkowskazy.

Honda CX 650 Street Tracker

Trzeba było postarać się o dobry motocykl bazowy. Szczęście sprzyjało temu przedsięwzięciu. Wkrótce udało się namierzyć w kraju Hondę CX 650 z 1983 roku w bardzo przyzwoitym stanie. Na naszym rynku to bardzo rzadki motocykl i Michał od razu dostrzegł w nim potencjał.

Honda została rozebrana w drobny mak. Ramę wypiaskowano i pokryto czarnym lakierem proszkowym. W podwoziu i w kołach wymieniono łożyska. Również „dyfer” został rozebrany, pomalowany i zaopatrzony w nowe łożyska. Zaciski hamulcowe poddano gruntownej renowacji. Silnik był w doskonałej kondycji i nie wymagał żadnych zabiegów.

W dirttrackowym stylu

Honda CX 650 Street Tracker

Po odświeżeniu wszystkiego, co wymagało odświeżenia, można było rozpocząć przebudowę motocykla. Najprostszym zabiegiem była wymiana opon na „dirttrackowe”. Następnie należało usunąć oryginalną kanapę wraz z tylnym błotnikiem i boczkami. Przy okazji amputowano cały, fabryczny układ dolotowy wraz z dwoma gaźnikami podciśnieniowymi. W ich miejscu pojawił się pojedynczy, mechaniczny gaźnik Dellorto ze stożkowym filtrem powietrza, co wymagało skonstruowania nowego króćca ssącego.

Honda CX 650 Street Tracker

Akumulator znalazł nowe miejsce pod silnikiem, bo Michałowi zależało na tym, by uzyskać pustą przestrzeń pod siodłem. Motocykl otrzymał nowe, wyścigowe siodło z zadupkiem w „dirttrackowym” stylu. Michał zaprojektował jego kształt na podstawie zdjęć, po czym wykonał formę z laminatu, która zaprzyjaźnionemu blacharzowi posłużyła za kopyto do wyklepania zadupka z blachy stalowej. Są w nim ukryte elementy instalacji elektrycznej. W jego kształt wkomponowano ledową tylną lampę i małe kierunkowskazy. Przed ostatecznym montażem Michał musiał jeszcze nieco skorygować kształt zadupka, by wszystko dobrze pasowało do motocykla.

Jak rasowa wyścigówka

Kolejnym zabiegiem restylizacyjnym była przeróbka baku. W oryginalnej formie ma on przetłoczenia dostosowane do kształtu kanapy, która w CX 650 zachodziła aż na boki zbiornika paliwa. Należało więc te miejsca z baku wyciąć i wspawać w nie odpowiednio ukształtowane kawałki blachy. Kiedy wszystko zostało dokładnie dopasowane, zarówno bak jak i zadupek poddano cynowaniu, by karoseria motocykla mogła oprzeć się atakom korozji i upływowi czasu.

Honda CX 650 Street Tracker

Stosownie do nowego stylu Hondy, Michał dorobił lekkie, zgrabne i bardzo fajnie brzmiące tłumiki. Z przodu pojawiła się lampa od Yamahy MT-03, szeroka kierownica z poprzeczką, nowoczesne klamki i sportowy roll-gaz.

Metamorfoza Hondy trwała trzy miesiące. W tym czasie motocykl stracił znacznie na wadze. W nowym wydaniu wygląda bardzo atrakcyjnie i świetnie się prowadzi. Przejście na jeden gaźnik spowodowało wzrost momentu obrotowego w dolnym i środkowym zakresie obrotów kosztem mocy maksymalnej. Spadła też prędkość maksymalna, ale Honda lepiej przyspiesza i ochoczo wstaje na gumę, zupełnie jak rasowa, „dirttrackowa” wyścigówka.

Dane techniczne Honda CX 650, 1983 r.

Honda CX 650 Street Tracker

SILNIK

Układ: dwucylindrowy, widlasty

Pojemność skokowa: 674 ccm

Zasilanie: gaźnik Dellorto

Filtr powietrza: stożkowy

Wydechy: 2 w 2 (Silesia Choppers)

PRZENIESIENIE NAPĘDU

Silnik-sprzęgło: przekładnia zębata

Sprzęgło: wielotarczowe, mokre, Honda

Napęd tylnego koła: wał

PODWOZIE

Rama: podwójna, stalowa Honda / Silesia Choppers

Wahacz: dwuramienny, stalowy, z amortyzatorem centralnym, Honda

Zawieszenie przednie: widelec teleskopowy

Zbiornik paliwa: Honda / Silesia Choppers

Koło przednie: Honda

Koło tylne: Honda

Hamulec przedni: Honda

Hamulec tylny: Honda

WYPOSAŻENIE I OSPRZĘT

Podnóżki i dźwignie: Honda

Kierownica: Tomaselli

Osprzęt kierownicy: Honda, klamki – Womet-Tech

Manetki: Domino

Reflektor: Yamaha MT-03

Lampa tylna: akcesoryjna diodowa

Siodło: LTS-auto

Malowanie: projekt – Michał Frucz, wykonanie – Tomasz Jastrzębski

KOMENTARZE