fbpx

Od czasu pojawienia się w roku 2004 R1200GS minęło już wiele lat – to właśnie ten model podbił serca motocyklistów na całym świecie i stał się obiektem kultu. Przez lata (od czasów R1100GS) model był udoskonalany drogą ewolucji. Dopiero w roku 2013 nastał czas rewolucji, GS otrzymał silnik (a w zasadzie głowice) chłodzony cieczą i […]

Od czasu pojawienia się w roku 2004 R1200GS minęło już wiele lat – to właśnie ten model podbił serca motocyklistów na całym świecie i stał się obiektem kultu. Przez lata (od czasów R1100GS) model był udoskonalany drogą ewolucji. Dopiero w roku 2013 nastał czas rewolucji, GS otrzymał silnik (a w zasadzie głowice) chłodzony cieczą i zupełnie nowy układ przeniesienia napędu. Nadal jednak utrzymany był w konwencji znanej od lat, a więc posiadał charakterystyczny dziób, był wyposażony w silnik typu bokser, oraz zawieszenie Paraleverer i Telelever. To wszystko doskonale wpasowało się w oczekiwania klienteli na całym świecie

Ewolucja czy rewolucja?

Czy tym razem BMW pokaże rewolucyjny motocykl? Podejrzewam, że GS 1250 będzie kontynuacją modelu, który osiągnął ogromny sukces na całym świecie. Skąd wiemy, że nowy model będzie nazywać się R1250GS? Ta informacja jak i cała tabela z danymi technicznymi niedawno wypłynęła na światło dzienne. Posiłkujemy się również tekstem Bena Purvisa ze strony ww.bennetts.co.uk, który zapewnia, że dane, które opublikował na portalu są w 100% potwierdzone!

Z tekstu wynika, że R1250GS będzie nazwą nowego motocykla spod znaku BMW. Nazwa wskazuje, że nowy model będzie wyposażony w silnik o pojemności 1250 cm3, w rzeczywistości będzie to silnik o pojemności 1254 cm3, a więc o 84 cm3 większy niż „1200” (dokładnie1170cm).

Moc maksymalna silnika wynosić będzie 100kW (czyli 136 KM) i uzyska ją przy 7750 obr./min, ale z pewnością krzywa momentu obrotowego się zmieni na plus. Oczywiście nie małe znaczenie ma w tej zmianie zwiększenie pojemności, ale największy wpływ będzie miała modyfikacja układu rozrządu. Nowy model będzie wyposażony w rozrząd o zmiennych fazach – na to wskazują zdjęcia szpiegowskie prototypu silnika.

R1200GS ma rozstaw osi na poziomie 1507 mm i zgodnie z ujawnioną specyfikacją rozstaw osi w nowym flagowcu BMW będzie praktycznie identyczny – 1500mm. Całkowita długość to 1520 mm, czyli dokładnie tyle samo ile mierzy obecny model. To samo tyczy się szerokości – ta nie zmieni się wcale. Model podstawowy na rok 2019 ma szerokość 895 mm, a w wersji Adventure 980 mm. Obecne GSy mają dokładnie taki sam wymiar.

Te liczby sugerują, że podwozie nie ulegnie znaczącym zmianom i wszystko wskazuje na to, że również niewiele zmieni się stylizacja modelu. Oczywiście znajdziemy poprawki i zmiany w wyglądzie reflektorów oraz plastików, ale czy będą znaczące? Tego dowiemy się już niebawem. Tymczasem zmuszeni jesteśmy pozostać w sferze domysłów i informacji, które raz po raz wypływają na światło dzienne.

Masa i głośność

Największe zmiany w specyfikacji modelu na rok 2019 dotycząc ciężaru i poziomu głośności. Nowe GS-y będą znacznie cichsze niż obecne. Poziom generowanych decybeli spadnie z 92 dB do zaledwie 88 dB. Zapewne jest to wynik zmian w układzie wydechowym, ale mogą mieć również wpływ na to zmiany w budowie pokrywy zaworów konstrukcji głowicy czy rozrządu. Pod względem masy, wersja podstawowa jak i Adventure zyskają 5 kg. Obecnie masa modelu podstawowego to 244km (z pełnym zbiornikiem), model 1250 ważyć będzie 249 kg. Masa nowego R1250 Adventure wzrośnie do 268 kg/

Mimo znacznego wzrostu mocy, R1250GS nie uzyska wyższej prędkości maksymalnej. Zgodnie z liczbami, które przytacza Ben Purvis z bennetts.co.uk nowy GS osiągnie prędkość maksymalną na poziomie 136 mph/h (219 km/h), a Adventure 132 mph/h (212 km/h).

Minie jeszcze trochę czasu nim zobaczymy ostateczną wersję R1250GS. Obecnie wiemy jedno: BMW ma w planach zaprezentowanie na targach Intermot w Kolonii (początek października) nowy model R1250RT, czyli motocykli wyposażony w praktycznie ten sam silnik.

KOMENTARZE