fbpx

Motocykl enduro spod znaku orła z Mandello – Moto Guzzi V85 – przechodzi gruntowną modernizację i debiutuje w trzech nowych wariantach, z których każdy może pochwalić się odrębną osobowością dostosowaną do przeznaczenia.

Moto Guzzi V85 TT powstał poprzez połączenie charakterystycznego designu i najnowocześniejszych rozwiązań technicznych. Debiutując w 2019 roku, zrewolucjonizował rynek, tworząc nowy segment turystycznego enduro. Brakowało w nim motocykla nawiązującego stylistycznie do złotej ery przygód motocyklowych, a przy tym wyposażonego w nowoczesne rozwiązania technologiczne. Na sezon 2024 gama Moto Guzzi V85 została gruntownie odnowiona. Teraz będzie obejmować trzy modele: Moto Guzzi V85 Strada, Moto Guzzi V85 TT i Moto Guzzi V85 TT Travel, oferując tym samym możliwość wyboru dla motocyklistów chcących wyruszyć w drogę, niezależnie od celu podróży.

Dwucylindrowy, chłodzony powietrzem silnik o pojemności 850 ccm z kultowymi cylindrami ustawionymi pod kątem 90 stopni został dostosowany do wymogów normy Euro 5+. Wciąż oferuje jednak doskonałą wydajność i satysfakcję z jazdy dzięki zmiennym fazom rozrządu. V-Twin zapewnia teraz większą moc i moment obrotowy. Jednostka otrzymała modyfikacje mające na celu zwiększenie mocy i poprawę reakcji przepustnicy – ​​a tym samym wartości momentu obrotowego – przy niskich obrotach. Osiągnięto to dzięki zastosowaniu zmiennych faz rozrządu – rozwiązania, które optymalizuje skok zaworów w zależności od prędkości obrotowej silnika. Wzrost momentu obrotowego staje się zauważalny już przy 3000 obr./min i rozciąga się na całej krzywej momentu obrotowego. Przy 3500 obr./min dostępne jest 90% maksymalnego momentu obrotowego, co odpowiada 83 Nm przy 5100 obr./min. To jeszcze bardziej zwiększa przyjemność z jazdy, zapewniając większą elastyczność zarówno w niskim, jak i wysokim zakresie obrotów. Maksymalna moc również wzrosła z 76 KM przy 7500 obr./min w poprzedniej generacji do 80 KM przy 7750 obr./min. Kolejne ulepszenie polega na zastosowaniu czujników spalania stukowego, które dostarczają niezbędne dane do modułu sterującego silnikiem ECU, umożliwiając precyzyjniejszą i dokładniejszą regulację czasu zapłonu. Skutkuje to poprawioną wydajnością w połączeniu z większym komfortem jazdy i niezawodnością.

Moto Guzzi V85 Strada

W modelach V85 TT i V85 TT Travel tylny amortyzator ma teraz możliwość regulacji napięcia wstępnego sprężyny za pomocą wygodnego pokrętła. Pozwala to na wygodne i sprawne dostosowanie ustawień na potrzeby jazdy z pasażerem lub przewożenia bagażu. Zawieszenie zapewnia duży skok wynoszący 170 mm zarówno z przodu, jak i z tyłu, a prześwit wynosi 210 mm. Układ hamulcowy obejmuje dwie tarcze z przodu o średnicy 320 mm z nowymi, promieniowo montowanymi czterotłoczkowymi zaciskami Brembo. Z tyłu pracuje dwutłoczkowy zacisk ze stalową tarczą o średnicy 260 mm.

V85 otrzymał teraz sześcioosiową platformę inercyjną (w wersji Strada dostępna jako wyposażenie dodatkowe). Ten zaawansowany system obejmujący akcelerometry i żyroskopy jest w stanie określić orientację motocykla względem drogi. Czujniki rejestrują i przetwarzają dane z jazdy, a następnie wysyłają je w czasie rzeczywistym do modułu ECU. Dzięki temu zarządzanie elektronicznymi elementami sterującymi jest jeszcze dokładniejsze i precyzyjniejsze. Umożliwia to działanie układu ABS w zakrętach, który może dostosowywać siłę hamowania w zależności od kąta pochylenia, poprawiając bezpieczeństwo. Tryby jazdy Road, Sport i Rain są standardem we wszystkich modelach tej gamy. Dodatkowo w wersjach V85 TT i V85 TT Travel dostępny jest tryb Off-Road, w którym poziom interwencji kontroli trakcji jest znacząco obniżony, a ABS działa tylko na przednim kole. V85 TT Travel otrzymał także w tryb jazdy Custom (dostępny jako opcja w V85 Strada i V85 TT), który umożliwia pełną personalizację poziomów interwencji systemów elektronicznych.

Moto Guzzi V85 TT Travel

Nowy, większy, 5-calowy kolorowy wyświetlacz TFT zapewnia lepszą widoczność wszystkich parametrów podróży. Przełączniki na kierownicy też są nowe i również przeszły gruntowną zmianę – oba zestawy przełączników zostały przeprojektowane, aby zapewnić prostszy i intuicyjny dostęp do wszystkich funkcji, w tym dostępnego we wszystkich modelach V85 tempomatu.

Doskonale rozpoznawalna stylistyka Moto Guzzi V85 ewoluowała. Teraz jest nieco bardziej współczesna, a jednocześnie nadal znajdziemy liczne detale, które zachowują autentyczny urok pierwotnego modelu. Kształt nadal definiuje oczywiście dwucylindrowy silnik V-twin o kącie 90° oraz linia zbiornika z wgłębieniami tuż nad cylindrami, z którą płynnie łączą się panele boczne i przedni błotnik. Nowe osłony głowic cylindrów podkreślają ulepszenia techniczne jednostki. Z przodu wciąż znajduje się charakterystyczny podwójny reflektor LED. Owiewka zyskała bardziej dynamiczny wygląd dzięki nowym wspornikom reflektorów i wyświetlacza, które są wykonane z odlewanego ciśnieniowo aluminium w miejsce stalowych rur w poprzedniej generacji. Nowy tylny uchwyt (oferowany jako akcesorium w V85 Strada) jest również wykonany z aluminium i powstał z myślą o poprawie komfortu i ergonomii pasażerów. Motocykl otrzymał też nową szybę o zmienionym kształcie, z ręczną regulacją wysokości w 5 pozycjach w zakresie aż 70 mm. Skutkuje to wyraźną poprawą ochrony przed wiatrem przy jednoczesnym zachowaniu eleganckiej estetyki.

Moto Guzzi V85 TT

Moto Guzzi V85 Strada

Model Moto Guzzi V85 Strada to podstawowa wersja w gamie V85. To maszyna, która doskonale sprawdza się podczas codziennych przejażdżek po mieście, a także wycieczek zarówno po drogach miejskich, jak i poza miastem. Strada charakteryzuje się minimalistyczną, elegancką i charakterystyczną stylistyką. Smukły i opływowy tył pozbawiony jest uchwytów. Zorientowany na drogę design podkreśla niski błotnik przedniego koła. Do tej wersji nie trafiła też choćby płyta pod silnik czy osłony dłoni, ale można je nabyć jako akcesoria. Wyposażenie standardowe obejmuje także nowe szprychowe koła ze stopu aluminium, zwiększające lekkość i zwinność, natomiast opony mają charakterystykę drogową. Moto Guzzi V85 Strada waży o 4 kg mniej niż wersja V85 TT.

V85 Strada jest dostępna w kolorach Nero Isola i Grigio Brera. 

Moto Guzzi V85 TT

Moto Guzzi V85 TT to motocykl typu „all-terrain”, który ucieleśnia oryginalnego ducha V85. Sugestywny wygląd i stylistyka nawiązują do atmosfery lat 80. i ówczesnych motocykli enduro, na których można było zrobić wszystko – od codziennego transportu po pełne przygód wyprawy. Z myślą o jeździe w różnych warunkach wersja V85 TT została wyposażona w koła szprychowe, na które można zamontować bezdętkowe opony w rozmiarach 17” i 19” (odpowiednio 150/70-17 i 110/80-19). Dodatkowo silnik jest osłonięty nową aluminiową płytą, a na kierownicę trafiły ulepszone, lepiej chroniące osłony dłoni.

Wersja V85 TT wyróżnia się czerwoną ramą oraz dwukolorowym malowaniem Rosso Fuji i Grigio Tambora. Nawet sprężyna tylnego amortyzatora jest czerwona i można ją łatwo regulować pod kątem napięcia wstępnego za pomocą wygodnego pokrętła.

Moto Guzzi V85 TT Travel

Ta wersja przeznaczona jest dla motopodróżników. Z myślą o dalekich wyprawach otrzymała ona między innymi 23-litrowy zbiornik paliwa, który zapewnia zasięg ponad 400 km na jednym tankowaniu. Ponadto standardowy łańcuch został zastąpiony wałem Cardana, eliminując potrzebę konserwacji czy wymiany napędu w dalekich trasach. Nowa przednia szyba o aerodynamicznych kształtach, zwiększonej wysokości, o 22% większej powierzchni w porównaniu do wersji standardowej oraz regulacji w pięciu pozycjach lepiej chroni przed warunkami na drodze. Nowe deflektory boczne dodatkowo zwiększają ochronę, dzięki czemu idealnie nadają się do jazdy po autostradzie i w zimne dni. W rezultacie ciśnienie powietrza w okolicach kasku kierowcy jest zmniejszone o dodatkowe 50% w porównaniu z wersją V85 TT. Na wyposażeniu znajdują się kufry boczne z serii Urban o dużej pojemności (prawy o pojemności 37 litrów pomieści kask integralny, a lewy oferuje pojemność 27,5 litra), które można zamykać tym samym kluczem.

Wersja V85 TT Travel w standardzie oferuje także podgrzewane manetki i siedzenie kierowcy, którego temperaturę można regulować za pomocą przycisków sterujących na lewym panelu przełączników. Platforma multimedialna Moto Guzzi MIA umożliwia połączenie smartfona z motocyklem, rozszerzając funkcje oprzyrządowania. Dzięki niej po ustaleniu celu podróży w smartfonie wskazówki mogą być widoczne bezpośrednio na wyświetlaczu.

Moto Guzzi V85 TT Travel jest dostępny w specjalnym malowaniu Bronzo Deserto.

KOMENTARZE