Od stycznia 2024 roku z naszych stacji paliw zniknie 95-oktanowa benzyna z pięcioprocentowym dodatkiem bioetanolu. W jej miejsce pojawi się nowe paliwo E10, mające aż 10% składników pochodzących z pól uprawnych. W mediach pojawiło się wiele ostrzeżeń, że tego typu paliwo nie jest korzystne dla samochodów starszej konstrukcji. Niestety, jak to u nas bywa, całkowicie pominięto kwestię motocykli. Na szczęście rządy innych krajów pomyślały o tej grupie użytkowników dróg. Na podstawie zagranicznych materiałów przygotowaliśmy listę motocykli, które tolerują benzynę E10, a także wyjątków, w których nie powinna być ona stosowana.
Na skróty:
Wprowadzenie benzyny E10 wnika z unijnej dbałości o czyste powietrze i niską emisję CO2. Teoretycznie etanol podczas spalania generuje 65% mniej dwutlenku węgla, co ma się przekładać na przyszły byt naszej planety. Skorzystają też rolnicy, którzy na uprawie roślin pod etanol będą godnie zarabiać. Co więcej, paliwo pozyskane z biomasy jest tańsze od tego tradycyjnego, pochodzącego z ropy naftowej. To tyle, jeśli chodzi o teorię. A teraz przejdźmy do faktów.
Mniej CO2 i większe spalanie, czyli mydlenie oczu
Wspomniane 65% ograniczenia emisji CO2 odnosi się do porównania klasycznej benzyny z bioetanolem. Łatwo obliczyć, że emisja CO2 dla nowej benzyny E10 w porównaniu do E5 zmniejszy się o 3,25%. Może się to wydawać liczbą istotną, ale w odniesieniu do danych o całkowitej emisji CO2 wartości te stają się wręcz śmieszne. W 2020 roku emisja CO2 w Polsce wyniosła nieco ponad 300 milionów ton. Według obliczeń unijnych specjalistów wprowadzenie nowego paliwa w naszym kraju da korzyść rzędu 200 tys. ton, czyli… 0,7%. Ale to nie koniec wątpliwości.
Zwolennicy etanolu podkreślają, że ma on wyższą liczbę oktanową niż benzyna. Nie ma to jednak większych korzyści dla standardowych pojazdów. Tak naprawdę większa liczba oktanowa oznacza możliwość spalania paliwa pod większym ciśnieniem bez efektu spalania stukowego. Dlatego też mający 111 oktanów etanol sprawdza się w sporcie (np. w żużlu czy serii Indy Car). W czym tkwi problem? W tym, że alkohol ma mniejszą kaloryczność, a konkretnie gęstość energii. Standardowa benzyna daje około 46 Mega Jouli na kilogram (MJ/kg). Dla etanolu jest to 30. Jak widać, różnica jest tak duża, że dodatek 10% biokomponentów spowoduje znaczne pogorszenie właściwości paliwa pod tym względem.
W praktyce oznacza to zwiększenie zużycia paliwa od 1 do 3%, choć spotyka się opinie, że w skrajnych przypadkach (np. przy niewłaściwej regulacji gaźnika) może być to nawet 10%! Jednocześnie spalanie nowego paliwa może dać nawet 5% spadku mocy.
Jak wiadomo, większe spalanie oznacza wyższą emisję CO2…
Trwałość silnika – lepszy gaźnik czy wtrysk?
Silnik benzynowy pracuje najlepiej z AFR wynoszącym 14,7. Oznacza to, że do spalenia kilograma paliwa niezbędne jest 14,7 kilogramów powietrza. W przypadku etanolu wartość ta wynosi niecałe 10. Z tego powodu silniki zasilane etanolem muszą mieć zupełnie inaczej dobrany skład mieszanki, co często wiąże się z zastosowaniem nowych, większych wtryskiwaczy. My niestety nie będziemy mieć wyboru. Nowoczesne silniki teoretycznie przystosowane są do paliwa E10, a sonda lambda powinna skorygować dawkę paliwa w czasie pracy w pętli zamkniętej (czyli w czasie stabilnej jazdy, nie w czasie przyspieszania).
W starszych konstrukcjach z wtryskiem paliwa czy z gaźnikami teoretycznie powinno się zwiększyć dawkę paliwa. Znając życie, raczej nikt tego nie będzie robił w silniku przystosowanym do paliwa E10. Nie zmienia to faktu, że obiektywnie patrząc, mieszanka będzie uboższa niż na benzynie E5. A to z kolei, wraz z wyższą temperaturą spalania alkoholu, nie jest korzystne dla silnika. Ucierpieć mogą zawory, ich gniazda, a w ekstremalnych przypadkach także tłoki czy uszczelka pod głowicą.
Korozja i problemy przy zimowaniu
Bioetanol pod wieloma względami ma inne właściwości niż benzyna. Po pierwsze jest on przewodnikiem, po drugie chłonie wodę, a także ma właściwości pro-korozyjne dla wielu materiałów. Działa źle na aluminium, a także niektóre rodzaje gumy i tworzyw sztucznych. A jak wiadomo, tych w motocyklach nie brakuje. Może się zdarzyć, że przewody paliwowe naszego youngtimera zaczną przepuszczać paliwo, a plastikowe pływaki w gaźnikach staną się kruche.
Problemem jest też rozwarstwianie się paliwa. Z czasem (już po trzech miesiącach) cięższy od benzyny etanol może wędrować na dno zbiornika paliwa, zabierając ze sobą całą zgromadzoną wcześniej wodę. W zapomnianych na długo gaźnikach za to pojawi się ciężki do usunięcia osad. Ratunkiem mogą być uszlachetniacze do paliwa, które działają antykorozyjnie, a także wiążą wodę.
Płacz i płać – PB98 dla starszych sprzętów
Rozwiązaniem dla posiadaczy starszych motocykli może być przejście na spełniającą normę E5 benzynę 98-oktanową. W większości przypadków jest to przerost formy nad treścią, a już na pewno większy wydatek. Szkoda, że benzyna PB95 nie będzie nadal występowała w wersji E5, jak ma to miejsce na przykład w Niemczech. Tam czynnikiem mającym zachęcić do korzystania z paliwa E10 jest niższa cena. Znając nasze zwyczaje, wraz z wprowadzeniem większej zawartości bioetanolu nasze wydatki z powodu większego spalania tylko wzrosną.
Które motocykle nie są przystosowane do paliwa E10?
Na stronach rządowych znajdziemy wszelkie informacje na temat samochodów osobowych. Nie ma tam jednak ani jednego zdania na temat motocykli. Na szczęście mamy opracowania zagraniczne, na podstawie których możemy znaleźć interesujące nas informacje odnośnie do większości motocykli. Źródłem niniejszego zestawienia jest holenderska strona www.e10check.nl
Aprilia
Dozwolone E10
- Wszystkie pojazdy Aprilia posiadające homologację od 01.01.2011 nadają się do stosowania paliwa E10, chyba że w punkcie „Niedozwolone” podano inaczej.
- Ponadto odpowiednie są następujące pojazdy sprzed 2011 roku:
- Aprilia Atlantic 250 – od numeru ramy ZD4SPE0006S000003
- Aprilia Atlantic 300
- Aprilia Atlantic 400 – od numeru ramy ZD4VLA0028S001970
- Aprilia DORSODURO 1200
- Aprilia DORSODURO 750 – jeśli numer ramy zaczyna się od: ZD4SM
- Aprilia Mana 850 – jeśli numer ramy zaczyna się od: ZD4RC
- Aprilia PEGASO 650 – jeśli numer ramy zaczyna się od: ZD4VD
- Aprilia RS4 125
- Aprilia RSV 1000 – jeśli numer ramy zaczyna się od: ZD4RR
- Aprilia RSV4 – jeśli numer ramki zaczyna się od: ZD4RKAprilia Scarabeo 125
- Aprilia Scarabeo 200
- Aprilia Scarabeo 300
- Aprilia Scarabeo 400 – od numeru ramy: ZD4VR00068S006174
- Aprilia Scarabeo 500 – od numeru ramy: ZD4VRE0038S000006
- Aprilia Sportcity 125
- Aprilia Sportcity 250 – od numeru ramy: ZD4VBB0046S000001
- Aprilia Sportcity Cube 300
- Aprilia TUONO 1000 – jeśli numer ramy zaczyna się od: ZD4RR
- Aprilia TUONO V4
Niedozwolone E10
- Wszystkie motocykle z gaźnikiem o pojemności skokowej 50 cm3 lub mniejszej.
- Następujące modele wyprodukowane po 2011 roku również nie nadają się do stosowania paliwa E10:
- Aprilia RS50
- Aprilia RS 125 – wszystkie silniki 2-suwowe
- Aprilia RSV 1000 – jeśli numer ramy zaczyna się od ZD4RP
- Aprilia RX 125 – wszystkie silniki 2-suwowe
- Aprilia RXV 450/550
- Aprilia Shiver 750
- Aprilia SL Falco 1000
- Aprilia SX 125 – wszystkie modele 2-suwowe
- Aprilia TUONO 1000 – jeśli numer ramy zaczyna się od: ZD4RP
Benelli
Dozwolone E10
- Wszystkie modele Benelli, począwszy od roku 2018, nadają się do paliwa E10.
Niedozwolone E10
- Wszystkie modele Benelli sprzed 2018 roku nie nadają się do paliwa E10.
BMW
- Wszystkie modele BMW nadają się do stosowania paliwa E10. Jednakże liczba oktanowa paliwa musi zawsze odpowiadać liczbie oktanowej zalecanej przez producenta, zgodnie z instrukcją obsługi motocykla.
Derbi
Dozwolone E10
- Wszystkie pojazdy Derbi posiadające homologację wydaną po 01.01.2011 r. nadają się do stosowania paliwa E10, chyba że w punkcie „Nieodpowiednie” podano inaczej.
- Ponadto odpowiednie są następujące pojazdy sprzed 2011 roku:
- Derbi GP1 250
- Derbi Rambla 250
- Derbi Rambla 300
Niedozwolone E10
- Wszystkie motocykle z gaźnikiem o pojemności skokowej 50 cm3 lub mniejszej.
Ducati
Dozwolone E10
- Pasuje do E10
- Ducati Desmosedici 990 RR od 18.05.2007
- Ducati Diavel 1198 od 27.10.2010
- Ducati Diavel 1198 ABS od 27.10.2010
- Ducati Diavel 1198 Diavel Carbon od 27.10.2010
- Ducati Diavel 1198 Diavel Carbon ABS od 27.10.2010
- Ducati Hypermotard 1100 od 15.02.2007
- Ducati Hypermotard 1100 evo od 02.07.2009
- Ducati Hypermotard 1100 evo SP od 29.09.2009
- Ducati Hypermotard 1100 S od 15.02.2007
- Ducati Hypermotard 1100 S+ od 02.07.2009
- Ducati Hypermotard 1100+ od 02.07.2009
- Ducati Hypermotard 796 od 02.07.2009
- Ducati Monster 1100 od 10.07.2008
- Ducati Monster 1100 ABS od 14.10.2009
- Ducati Monster 1100 evo z ABS
- Ducati Monster 1100 S od 10.07.2008
- Ducati Monster 1100 S ABS od 14.10.2009
- Ducati Monster 695
- Ducati Monster 695 ABS
- Ducati Monster 696 od 15.01.2008
- Ducati Monster 696 ABS od 14.10.2009
- Ducati Monster 796 od 04.02.2010
- Ducati Monster 796 ABS od 04.02.2010
- Ducati Multistrada 1200 od 04.12.2009
- Ducati Multistrada 1200 ABS od 04.12.2009
- Ducati Multistrada 1200 S Pikes Peak Edycja Specjalna
- Ducati Multistrada 1200 S Sport od 04.12.2009
- Ducati Multistrada 1200 S Touring od 04.12.2009
- Ducati Streetfighter 1098 od 12.01.2009
- Ducati Streetfighter 1098 S od 12.01.2009
- Ducati Superbike 1098 R Corse od 30.10.2007
- Ducati Superbike 1198 od 03.09.2008
- Ducati Superbike 1198 SP od 03.09.2008
- Ducati Superbike 848 evo od 20.05.2010
Niedozwolone E10
- Wszystkie pozostałe modele (patrz „Pasuje do E10”). W razie wątpliwości skonsultuj się ze sprzedawcą, zapoznaj się z instrukcją lub wnętrzem korka wlewu paliwa.
Gilera
Dozwolone E10
- Wszystkie pojazdy Gilera posiadające homologację wydaną po 01.01.2011 r. nadają się do stosowania paliwa E10, chyba że w punkcie „Nieodpowiednie” podano inaczej.
- Ponadto odpowiednie są następujące pojazdy sprzed 2011 roku:
- Gilera Fuoco 500
- Gilera GP 800
- Gilera Nexus 125 – od numeru ramy: ZAPM3570000001001
- Gilera Nexus 250
- Gilera Nexus 300
- Gilera Nexus 500 – od numeru ramy: ZAPM3520000001001
Niedozwolone E10
- Wszystkie motocykle z gaźnikiem o pojemności skokowej 50 cm3 lub mniejszej.
Harley-Davidson
Dozwolone E10
- Wszystkie modele Harley-Davidson, począwszy od roku modelowego 1980, nadają się do stosowania paliwa E10 pod warunkiem, że filtr powietrza, silnik i układ wydechowy są w standardzie.
Niedozwolone E10
- Wszystkie modele Harley-Davidson sprzed roku modelowego 1980 lub pojazdy wyposażone w komponenty zwiększające wydajność. W razie wątpliwości skonsultuj się ze sprzedawcą, zapoznaj się z instrukcją lub wnętrzem korka wlewu paliwa.
Honda
Dozwolone E10
- Wszystkie modele silników Hondy z wtryskiem, o ile w sekcji „Nieodpowiednie” nie podano inaczej, nadają się do stosowania paliwa E10. W razie wątpliwości skonsultuj się ze sprzedawcą i sprawdź wnętrze korka wlewu paliwa.
- W przypadku silników wyposażonych w gaźnik spalanie paliwa E10 może skutkować gorszymi osiągami lub właściwościami jezdnymi w niskich temperaturach.
Niedozwolone E10
- Poniższe modele nie są przystosowane do paliwa E10:
- Motorowery <50 cm3:
- CB 50 (J), CGM 100, CGM 114, CF 50, CY 50, SH 50 Scoopy, SS 50, Dax, XL 50, Z 50 (J) Monkey, Melody, ZB 50 Monkey, ST50 Dax, MB 50, MBX 50, NSR 50, MT 50, MTx 50, NH 50 Lead do wszystkich modeli z 1989 roku, Vision, SFX 50.
- Motocykle/skutery do 125 cm3:
- SH 80 Scoopy, MB 80, MBX 80, MT 80, MTX 80, MTX 80 R, MTX 80 RII do modeli z 1980 r., LEAD 80, NSR 125 R, Dax ST70, CY80, CB80N, S90, CB 100, CB 125 (S)/(Twin), SL 125 S, TL 125 S, XL 125, CM 125 C, Lead 125.
- Motocykle/skutery o pojemności do 250 cm3:
- CM 185, CM 200, XL 185 S, CB 200, CB 250 K/G/Twin/N, CL 250, CJ 250T, XL 250 (S), CB 250 RS, CM 250 C, CB 250, CL 250S, XL 250R, XL 200 R, MTX 200 R, XL 250 R, NX 250 włącznie z modelem z 1989 r., CN 250 włącznie z modelem z 1988 r.
- Motocykle/skutery do 500 cm3:
- CB 350 (Four), CB 360, CJ 360T, CB 400 Four/N, CB 450 (K), CL 450, CB 500 (T), CX 500, CM 400 T, NS 400 R, CB 1 do wszystkich modeli od stycznia 1988, VFR 400 R do wszystkich modeli od stycznia 1989 r., XL 350 R, CX 500 (C/Turbo/Euro), FT 500, VT 500 (C/E/F/F2), GB 500 do wszystkich modeli od stycznia 1989 r., GL 500 D, CB 450 S, XL 500 (S/R).
- Silniki do 750 cm3:
- CB 550 (Four/K), CBX 550 (F/F2), VT 600 C z rokiem modelowym 1989, XL 600 (R/LM/RM), XL 600 V z rokiem modelowym 1989, CB 750 Four (K1-K6) , CB 750 Four w jednym (F1), CB 750 F2, CB 750 Cztery (K7), CB 750 K, CB 650, CB 750 F, CB 650 C, CB 750 C, VF 750 Sport, CB 650 SC, VF 750 , GL 650 D, CX 650 (C/E), CBX 650 E, VF 750 F, CX 650 TURBO, CBX 750 F, VFR 750 F do wszystkich modeli od stycznia 1989 r., VT 750 C, VFR 750 R, NTV 650 Revere do wszystkich modeli od stycznia 1988 r., XLV 750 R, NX 650 Dominator z modelem z 1990 r.
- Silniki do 1000 cm3:
- CBX, GL 1000 Gold Wing, GL 1000 Grand Tourisme, CB 900 (F/F2), CBX, CB 990 F2, VF 1000 (F/F2/R), CBR 1000 F.
- Motocykle powyżej 1000 cm3:
- GL 1100, CB 1100 (R/F/F2), VF 1100 C, GL 1200 DX.
- Motorowery <50 cm3:
Kawasaki
Dozwolone E10
- Wszystkie motocykle, skutery i skutery wodne Kawasaki produkowane na rynek europejski od 2011 roku nadają się do spalania paliwa E10. A także:
- Kawasaki KLX125 – od roku modelowego 2010
- Kawasaki D-Tracker 125 z roku modelowego 2010
- Kawasaki KLX250 z roku modelowego 2008
- Kawasaki Ninja 250R z roku modelowego 2008
- Kawasaki Ninja ZX-6R z roku modelowego 2007
- Kawasaki ER-6n z roku modelowego 2006
- Kawasaki ER-6f z roku modelowego 2006
- Kawasaki Versys z roku modelowego 2007
- Kawasaki Z750 z roku modelowego 2007
- Kawasaki W800 z roku modelowego 2011
- Kawasaki VN900 z roku modelowego 2006
- Kawasaki Z1000 z roku modelowego 2009
- Kawasaki Z1000SX z roku modelowego 2011
- Kawasaki Ninja ZX-10R z roku modelowego 2006
- Kawasaki ZZR1400 z roku modelowego 2006
- Kawasaki 1400GTR z roku modelowego 2008
- Kawasaki VN1700 z roku modelowego 2009
- Kawasaki VN2000 z roku modelowego 2008
- Kawasaki KX65 z roku modelowego 2000
- Kawasaki KX85 z roku modelowego 2001
- Kawasaki KLX110 z roku modelowego 2002
- Kawasaki KX125 z roku modelowego 2003
- Kawasaki KX250 z roku modelowego 2004
- Kawasaki KX450 z roku modelowego 2006
- Kawasaki KLX450 z roku modelowego 2008
- Kawasaki Jet Ski STX-15F z roku modelowego 2011
- Kawasaki Jet Ski 800 SX-R z roku modelowego 2011
Niedozwolone E10
- Wszystkie modele motocykli, skuterów i skuterów wodnych Kawasaki starsze niż 2011 i niewymienione w sekcji „Odpowiednie do E10” nie nadają się do stosowania paliwa E10. W razie wątpliwości skonsultuj się ze sprzedawcą, zapoznaj się z instrukcją lub wnętrzem korka wlewu paliwa.
KTM
Dozwolone E10
- Wszystkie motocykle i quady KTM, począwszy od roku modelowego 2000, nadają się do jazdy na paliwie E10.
Niedozwolone E10
- Wszystkie pozostałe modele (patrz „Dozwolone E10”). W razie wątpliwości skonsultuj się ze sprzedawcą, zapoznaj się z instrukcją lub wnętrzem korka wlewu paliwa.
Kymco
Dozwolone E10
- brak
Niedozwolone E10
- Wszystkie modele. W razie wątpliwości skonsultuj się ze sprzedawcą, zapoznaj się z instrukcją lub wnętrzem korka wlewu paliwa.
Moto Guzzi
Dozwolone E10
- Wszystkie pojazdy Moto Guzzi posiadające homologację i wydane po 01.01.2011 r. nadają się do stosowania na paliwie E10, chyba że w punkcie „Nieodpowiednie” określono inaczej.
- Ponadto odpowiednie są następujące pojazdy sprzed 2011 roku:
- Moto Guzzi 1200 Sport – jeśli numer ramy zaczyna się od: ZGULP
- Moto Guzzi Bellagio – jeśli numer ramy zaczyna się od: ZGULY
- Moto Guzzi Breva 850/1100/1200 – jeśli numer ramy zaczyna się od: ZGULP
- Moto Guzzi Griso 1100 – numer ramy: ZGULS00017M1133321
- Moto Guzzi Griso 1200 – jeśli numer ramy zaczyna się od: ZGULSE – ZGULSG
- Moto Guzzi Griso 850 – od numeru ramy: ZGULSB0016M111528
- Moto Guzzi Nevada 750 – jeśli numer ramy zaczyna się od: ZGULM
- Moto Guzzi Norge 850/1100/1200 – jeśli numer ramy zaczyna się od: ZGULP
- Moto Guzzi Stelvio 1200 – jeśli numer ramy zaczyna się od: ZGULZ
- Moto Guzzi V7 Classic – od numeru ramy: ZGULW0001BM115002
- Moto Guzzi V7 Cafè – z numeru ramy: ZGULWA006BM112067
- Moto Guzzi V7 Racer – z numeru ramy: ZGULWB00XBM100722
- Moto Guzzi California 1100 – jeśli numer ramy zaczyna się od: ZGUKDE – ZGUKDG – ZGUKDH – ZGUKDL – ZGUKDM
Niedozwolone E10
- Moto Guzzi Breva 750
- Wszystkie pozostałe modele (patrz „Pasuje do E10”). W razie wątpliwości skonsultuj się ze sprzedawcą, zapoznaj się z instrukcją lub wnętrzem korka wlewu paliwa.
Peugeot
Dozwolone E10
- Wszystkie skutery Peugeot Motocycles od roku modelowego 2000 nadają się do stosowania paliwa E10.
Niedozwolone E10
- Wszystkie modele sprzed roku modelowego 2000 nie nadają się do stosowania paliwa E10. Aby uzyskać najlepszą wydajność, Peugeot Motocycles zaleca benzynę E5 98 do wszystkich swoich skuterów.
Piaggio
Dozwolone E10
- Wszystkie pojazdy Piaggio posiadające homologację wydaną po 01.01.2011 r. nadają się do stosowania paliwa E10, chyba że w punkcie „Nieodpowiednie” określono inaczej.
- Ponadto odpowiednie są następujące pojazdy sprzed 2011 roku:
- Piaggio Beverly 125 – od numeru ramy: ZAPM6910000001001
- Piaggio Beverly 250 – od numeru ramy: ZAPM2880000001001
- Piaggio Beverly 300
- Piaggio Beverly Cruiser 250
- Piaggio Beverly Cruiser 500 – od numeru ramy: ZAPM3450000010306
- Piaggio Beverly Sport 250 – od numeru ramy: ZAPM2880000001001
- Piaggio Beverly Sport 300
- Piaggio Beverly Sport 400 – od numeru ramy: ZAPM3440000002740
- Piaggio Carnaby
- Piaggio Vespa GTS 250
- Piaggio Vespa GTS 250 czyli ABS
- Piaggio Vespa GTS Super 125 – od numeru ramy: ZAPM4530000001001
- Piaggio Vespa GTS Super 300
- Piaggio Vespa GTV
- Piaggio Vespa LX 125 – od numeru ramy: ZAPM6810000001001
- Piaggio Vespa LX 150 – od numeru ramy: ZAPM6820000001001
- Piaggio Vespa LXV 125 – od numeru ramy: ZAPM6810200001001
- Piaggio Vespa S 125 – od numeru ramy: ZAPM6810100001001
- Piaggio Vespa S 125 – od numeru ramy: ZAPM6820100001001
- Piaggio X EVO 250
- Piaggio X EVO 400
- Piaggio X7 250
- Piaggio X7 EVO 125 – od numeru ramy: ZAPM62101000001001
- Piaggio X8 250
- Piaggio X8 400
Niedozwolone E10
- Wszystkie motocykle z gaźnikiem o pojemności skokowej 50 cm3 lub mniejszej.
- Poniższe modele sprzed 2011 roku również nie nadają się do stosowania paliwa E10:
- Piaggio Liberty Post
- Piaggio Vespa PX
Suzuki
Dozwolone E10
- Wszystkie modele, począwszy od roku modelowego 2002, nadają się do stosowania paliwa E10. Niektóre modele wyprodukowane w latach 1992-2001 przystosowane są również do paliwa E10, jednak informację na ten temat można uzyskać wyłącznie u dealera lub importera.
Niedozwolone E10
- Motocykle Suzuki sprzed 1991 roku nie nadają się do spalania paliwa E10. W razie wątpliwości skonsultuj się ze sprzedawcą, zapoznaj się z instrukcją lub wnętrzem korka wlewu paliwa.
SYM
Dozwolone E10
Pasuje do E10
- Wszystkie skutery wyposażone w układ wtryskowy są odpowiednie dla E10. Obejmują one:
- SYM MIo 50i (50cc)
- MOJE 115i
- FIDDLE III 125i
- CRUISYM 125i
- JOYMAX-Z 125i CBS
- CRUISYM 300i
- JOYMAX-Z 300i ABS
- MAXSYMA 400i
- MAXSYM 600i
- MAXSYM 500i (TL-500)
Aby uzyskać najlepszą wydajność, SYM zaleca benzynę E5 98 do wszystkich naszych skuterów i motocykli.
Niedozwolone E10
- Wszystkie inne modele 50 cm3 z gaźnikiem (ECS) nie nadają się do stosowania paliwa E10. Aby uzyskać najlepszą wydajność, SYM zaleca benzynę E5 98 do wszystkich naszych skuterów i motocykli.
Triumph
Dozwolone E10
- Wszystkie modele od roku modelowego 1990 są przystosowane do stosowania paliwa E10.
Niedozwolone E10
- Wszystkie pozostałe modele (patrz „Pasuje do E10”). W razie wątpliwości skonsultuj się ze sprzedawcą, zapoznaj się z instrukcją lub wnętrzem korka wlewu paliwa.
Yamaha
Dozwolone E10
- Wszystkie modele Yamaha, począwszy od roku modelowego 1990, nadają się do stosowania paliwa E10.
Niedozwolone E10
- Wszystkie pozostałe modele (patrz „Pasuje do E10”). W razie wątpliwości skonsultuj się ze sprzedawcą, zapoznaj się z instrukcją lub wnętrzem korka wlewu paliwa.
Zdjęcie: Ministerstwo Klimatu i Środowiska