fbpx

Model MT-09 został pokazany światu po raz pierwszy w 2013 roku, zaledwie rok po tym, jak Yamaha przedstawiła koncepcję trzycylindrowego silnika CP3 w kratownicowej ramie. Japończycy pokazali, co rozumieją pod pojęciem Hyper Naked – agresywnie stylizowanego motocykla miejskiego o doskonałych osiągach. Teraz na rynek trafia nowa wersja na sezon 2024.

Budując model MT-09, Yamaha inspirowała się subkulturą motocykli miejskich widywanych na ulicach największych japońskich miast. Stąd „dziewiątka” pozbawiona była zbędnych owiewek, a silnik osadzony był w kompaktowej ramie aluminiowej. Motocykl był idealnym połączeniem wysokich osiągów, najnowocześniejszych technologii i przemyślanych funkcji. MT-09 otworzył nowy rozdział w ofercie Yamahy pod tytułem „Hyper Naked”. Wkrótce Japończycy zaczęli dodawać do niego nowe strony, w sumie zbierając ich aż osiem – od MT-125 skierowanej do początkujących motocyklistów po topowy MT-10 SP o pojemności 1000 ccm. 

Wyraźnie widać więc, że seria MT odniosła sukces, a Yamaha była zadowolona z obranego kierunku. Nie dziwi zatem fakt, że przygotowany na sezon 2024 model MT-09 SP to zdecydowanie bardziej ewolucja niż rewolucja.

Nowy wygląd

Yamaha postawiła na bardziej zwarty i ostrzejszy wygląd z przeprojektowanym dwufunkcyjnym reflektorem LED oraz zmienionym kształtem zbiornika paliwa. Japończycy twierdzą, że nadwozie inspirowane jest koncepcją „jazdy 3D”, która zakłada zapewnienie jak największej swobody ruchów oraz elastyczność w przyjmowaniu preferowanej pozycji za kierownicą. Dzięki przeprojektowanej osłonie nowa lampa LED zapewnia spójniejsze przejście w linię zbiornika paliwa. Jest mniejsza i cieńsza od poprzedniego modelu. Przeprojektowany został też tył motocykla. Aby go wyszczuplić, górna soczewka światła tylnego jest czerwona, a dolna przyciemniana. Nowy zbiornik ma z kolei zapewniać bardziej zaangażowaną i swobodną pozycję podczas jazdy. Aby wzmocnić nieco dynamikę w wyglądzie, ma on wyraźniej zaznaczone krawędzie. Ponadto został obniżony, co ma skutkować większym kątem skrętu.

Całkowicie nowy, zamontowany poziomo 5-calowy, kolorowy wyświetlacz TFT oferuje atrakcyjny nowy interfejs z możliwością wyboru jednego z czterech różnych motywów, aby umożliwić dopasowanie do szerokiej gamy wrażeń podczas jazdy.

Brzmienie pasujące do wyglądu

Wraz z wchodzącymi w życie coraz to nowymi normami emisji spalin producenci mają coraz trudniejsze zadanie, jeśli chodzi o zaproponowanie atrakcyjnego dźwięku przy jednoczesnym spełnieniu rygorystycznych wymogów. Brzmienie nowego MT-09 zostało wzmocnione poprzez zmodyfikowany airbox z dwoma na nowo zaprojektowanymi kanałami wlotu powietrza, które podbijają dźwięki o wysokiej częstotliwości. Dodatkową zmianą wprowadzoną z myślą o wrażeniach akustycznych jest nowa maskownica w górnej części motocykla, która również ma korzystnie wpływać na dźwięk silnika CP3.

Zmieniona ergonomia

Kierownica w nowej MT-09 została obniżona, dzięki czemu teraz można wybrać jedną z dwóch pozycji w zależności od indywidualnych preferencji. Obniżony zbiornik paliwa zapewnia większy kąt skrętu. Ponadto podnóżki także zostały przeprojektowane oraz cofnięte o 30,6 mm i podwyższone o 9,5 mm w porównaniu z poprzednim modelem. Aby zapewnić jeszcze większą elastyczność, ich wysokość można regulować w dwóch pozycjach. Z kolei tylne podnóżki są teraz zamontowane pod ramą pomocniczą. Motocykl otrzymał też nową dźwignię tylnego hamulca z kutego aluminium oraz nową regulowaną dźwignię zmiany biegów ze spłaszczoną końcówką, która ma umożliwiać płynniejszą obsługę, ograniczając ruchy kostki. Poza tym dzielona kanapa zapewnia większą stabilność i swobodę ruchów kierowcy. Nowe przełączniki na kierownicy umożliwiają obsługę szerszego zakresu funkcji, w tym łączności ze smartfonem, nawigacji i trybów jazdy, a także korzystanie z dalszych opcji menu.

Lepsze wrażenia z jazdy

Model MT-09 od momentu debiutu ceniony był za precyzję i pewność prowadzenia. W odsłonie na sezon 2024 otrzymał nową radialną pompę hamulcową Brembo, która zapewnia jeszcze precyzyjniejsze dozowanie siły hamowania dla lepszej kontroli. Przedni widelec KYB z goleniami o średnicy 41 mm oferuje pełną regulację napięcia wstępnego, kompresji oraz tłumienia dobicia. Układ tylnego zawieszenia został zmodyfikowany – zastosowano w nim regulowany amortyzator KYB, który ma lepiej sprawdzać się przy dynamicznym pokonywaniu zakrętów. Do nowej wersji MT-09 trafiły też nowe opony Bridgestone Battlax Hypersport S23 M. Sumą tych zmian ma być jeszcze lepsza przyczepność i lekkość prowadzenia.

W 2021 roku do MT-09 trafił też sześcioosiowy moduł bezwładnościowy IMU, który stale mierzy przyspieszenie w kierunkach przód-tył, góra-dół i lewo-prawo, a także prędkość kątową w kierunkach nachylenia, przechylenia i odchylenia pojazdu. Następnie dane te przesyłane są w czasie rzeczywistym do modułu ECU, który kontroluje pracę licznych elektronicznych układów wspomagających kierowcę. W najnowszej odsłonie MT-09 moduł IMU został ulepszony. Ponadto motocykl został wyposażony w regulator poślizgu wstecznego (BSR), który zapewnia stabilizację poprzez kontrolowanie wytwarzanego momentu obrotowego, gdy tylne koło blokuje się podczas gwałtownego hamowania silnikiem. Jest to szczególnie przydatne w warunkach niskiej przyczepności.

Motocykl otrzymał też tempomat, który można aktywować od trzeciego biegu wzwyż. Dla większego komfortu używania układ wyłącza się po każdym naciśnięciu hamulca, sprzęgła lub odkręceniu przepustnicy. Z kolei quickshifter trzeciej generacji umożliwia zmianę biegów w górę i w dół bez użycia sprzęgła. Dbając o wrażenie naturalności jazdy, Yamaha skonfigurowała ten system w taki sposób, aby nie działał w pewnych sytuacjach: na przykład gdy obroty silnika są wyjątkowo niskie lub wysokie, a także gdy maszyna ani nie przyspiesza, ani nie zwalnia. Ikona quickshiftera na wyświetlaczu wskazuje, czy można go użyć. Ponadto motocykl oferuje trzy fabrycznie zaprogramowane tryby jazdy (Sport, Street i Rain) oraz dwa wstępnie zaprogramowane tryby custom, które można dopasować do indywidualnych preferencji. Zwiększono też wygodę korzystania z kierunkowskazów – teraz delikatne naciśnięcie przycisku spowoduje trzykrotne mignięcie kierunkowskazów, a pełne naciśnięcie uruchamia miganie kierunkowskazów przez 15 sekund i do momentu, gdy maszyna przejedzie ponad 150 metrów.

Yamaha przygotowała też serię akcesoriów obejmującą m.in. podstawę montażową Multi-Mount, niższą szybę, ekran środkowy, osłony dłoni i inne elementy, a także kolekcję odzieży motocyklowej i codziennej.

Nowy MT-09 będzie dostępny w trzech kolorach: Midnight Cyan, Icon Blue i Tech Black. Terminy dostaw do europejskich dealerów Yamahy i ceny różnią się w zależności od regionu, dlatego w celu uzyskania pełnych informacji prosimy o kontakt z krajowym dystrybutorem Yamahy.

Dane techniczne:

Yamaha MT-09 2024

SILNIK
Typ:czterosuwowy, chłodzony cieczą
Układ:trzycylindrowy, rzędowy
Rozrząd:DOHC, czterozaworowy
Pojemność skokowa:890 ccm
Średnica x skok tłoka:78 x 62,1 mm
Stopień sprężania:11,5:1
Moc maksymalna:119 KM (87,5 kW) przy 10 000 obr./min
Moment obrotowy:96 Nm przy 7 000 obr./min
Zasilanie:wtrysk paliwa
Smarowanie:mokra miska olejowa
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Sprzęgło:wielotarczowe, mokre
Skrzynia biegów:sześciostopniowa
Napęd tylnego koła:łańcuch O-ring
PODWOZIE
Rama:aluminiowa Diamond
Zawieszenie przednie:widelec upside-down KYB, Ø 41mm, skok 130 mm
Zawieszenie tylne:amortyzator centralny KYB, skok 117 mm
Hamulec przedni:hydrauliczny, dwie tarcze Ø 298 mm, zaciski czterotłoczkowe
Hamulec tylny:hydrauliczny, tarczowy, Ø 245 mm, zacisk jednotłoczkowy
Opony przód / tył:120/70 R17 / 180/55 R17
WYMIARY I MASY
Długość:2090 mm
Szerokość:820 mm
Wysokość:1145 mm
Wysokość siedzenia:825 mm
Rozstaw osi:1430 mm
Minimalny prześwit:140 mm
Kąt wyprzedzenia główki ramy:24°40'
Masa z płynami:193 kg
Zbiornik paliwa:14 litrów
ELEKTRONIKA
ABS:Cornering ABS
Kontrola trakcji:tak, regulowana, wheelie control, slide control,
brake slide control
Inne:tryby jazdy, quickshifter, tempomat
Cena:49 900 zł
Importer:www.yamaha-motor.eu
 
KOMENTARZE