fbpx

Międzynarodowa Federacja Motocyklowa (FIM) oraz organizatorzy World Superbike ogłosili powstanie nowej klasy wyścigowej – World Sportbike, która już w przyszłym roku zastąpi dotychczasową kategorię World Supersport 300.

Nowa kategoria zastąpi klasę World Supersport 300 (WorldSSP300), która stanowi niejako najniższy szczebel w drabince mistrzostwo World Superbike. Kategoria WorldSSP300 zadebiutowała przy WSBK w 2017 roku. Bazuje ona na jednocylindrowych i dwucylindrowych motocyklach wywodzących się z modeli drogowych, takich jak Honda CBR500R, Kawasaki Ninja 400, KTM RC390 R czy Yamaha R3. Każdy z tych motocykli objęty był oczywiście specyficznymi ograniczeniami dotyczącymi minimalnej masy oraz limitu obrotów, tak by stawka była jak najbardziej wyrównana.

Podczas gdy specyfikacja dotychczasowych motocykli jest dobrze znana, wciąż nie wiadomo, jak dokładnie będzie wyglądała nowa klasa World Sportbike. W komunikacie prasowym Dorny pojawia się jedynie informacja, że „Nowa kategoria, oparta na lekkich i zwinnych motocyklach z silnikami średniej pojemności, zapowiada widowiskowe wyścigi oraz nowe możliwości dla producentów, zespołów i samych zawodników”.

Ana Carrasco wygrała mistrzostwo World Supersport 300 w 2018 roku.

Adrian Huertas został mistrzem WorldSSP300 w 2021 roku…

… a w sezonie 2024 zgarnął tytuł w klasie World Supersport.

Aldi Satya Mahendra – najnowszy mistrz World Supersport 300.

Zwrot „większe możliwości dla producentów” sugeruje, że klasa Sportbike może opierać się na nowym „pokoleniu” sportowych motocykli drogowych, które obecnie cieszą się dużym zainteresowaniem. Warto zauważyć, że od dwóch klas klasa Sportbike obecna jest już w Brytyjskich Superbike’ach (BSB) i cieszy się sporą popularnością. Zawodnicy w niej startujący rywalizują na takich maszynach, jak Yamaha YZF-R7, Triumph Daytona 660, Suzuki GSX-8R, Aprilia RS660, Kawasaki Ninja 650, CFMOTO 675SR-R, Kove 450RR Pro, czy Honda Hornet 750. Można spodziewać się, że podobnie będzie to wyglądało w nowej klasie World Sportbike.

Warto przy okazji wspomnieć, że dotychczas klasa World Supersport 300 wypuściła całe grono szybkich i bardzo utalentowanych zawodników. To właśnie w tej klasie Ana Carrasco przeszła do historii, zostając w 2018 roku pierwszą kobietą, która zdobyła motocyklowe mistrzostwo świata w wyścigach torowych. Potem Hiszpana bez większych sukcesów ścigała się w Moto3, ale w minionym roku wywalczyła pierwsze w historii Motocyklowe Mistrzostwo Świata Kobiet (WorldWCR). Rok później mistrzem tej klasy został Manuel Gonzalez, który obecnie ściga się w klasie Moto2 w Motocyklowych Mistrzostwach Świata i jest liderem klasyfikacji generalnej. W 2021 roku Adrian Huertas sięgnął po tytuł mistrza WorldSSP300, a trzy lata później triumfował już w klasie World Supersport. Obecnie ściga się w World Superbike. Z kolei przed rokiem Aldi Mahendra zapisał się w historii jako pierwszy Indonezyjczyk, który został motocyklowym mistrza świata.

Obecny sezon 2025 jest ostatnim, w którym przy World Superbike możemy oglądać rywalizację klasy World Supersport 300. Tymczasem zespoły i producenci już przygotowują się do debiutu w World Sportbike. Szczegóły dotyczące specyfikacji technicznych oraz regulaminu sportowego zostaną opublikowane wkrótce… 


Zdjęcia: World Superbike

KOMENTARZE