fbpx

Japoński koncern zaprezentował swoje nowości na targach EICMA. Oferta zorientowana jest na turystykę motocyklową ze sportowym zacięciem. Suzuki zamierza podbić ten segment rynku modelem GSX-S1000GX – pierwszym motocyklem typu crossover w historii firmy.

Suzuki podkreśla, że nowy GSX-S1000GX to pierwszy crossover w ofercie firmy, który ma połączyć jazdę turystyczną ze sportowymi osiągami na poziomie superbike’ów. Motocykl napędza mocny, czterosuwowy, chłodzony cieczą silnik o pojemności 999 cm3 i mocy 152 KM z rozrządem DOHC. Maksymalny moment obrotowy wynosi 106 Nm przy 9250 obr./min. Jednostka ta jest następcą silników Suzuki wywodzących się z motocykli klasy superbike, które słyną z doskonałych osiągów i niezawodności. W nowym modelu silnik został spięty z układem wydechowym 4-2-1, dzięki któremu zachwyca ciekawym brzmieniem, a jednocześnie nie męczy w dłuższych podróżach. Aby zapewnić lepsze panowanie nad mocą swojego nowego motocykla, Suzuki wyposażyło go w system elektronicznie sterowanych przepustnic oraz dwukierunkowy quickshifter (w górę i w dół).

Kompaktowe, lekkie podwozie zaprojektowano z myślą o zapewnieniu maksymalnej kontroli i komfortu jazdy na długich dystansach. Aluminiowa rama grzbietowa z dwoma belkami oraz aluminiowy wahacz gwarantują znakomite prowadzenie. Belki ramy łączą w linii prostej główkę ramy i oś wahacza. Taka konstrukcja pomaga osiągnąć wysoką sztywność przy jednoczesnym zachowaniu niskiej masy. Dzięki temu GSX-S1000GX zachowuje doskonałą stabilność podczas szybkiej jazdy na autostradach i w zakrętach. I to bez względu na to, czy jedzie bez ładunku, czy został dodatkowo obciążony bagażami lub pasażerem. Wytrzymała rama pomocnicza ma w tylnej części punkty przeznaczone do mocowania opcjonalnych kufrów bocznych.

Nowe Suzuki otrzymało też szeroką kierownicę. Optymalna pozycja kierowcy wymusiła przesunięcie jej końcówek o 55 mm do tyłu (w porównaniu z GSX-S1000GT). Ułatwia to zajęcie bardziej wyprostowanej pozycji, co z kolei poprawia komfort jazdy. Nowa kierownica jest o 50 mm dłuższa i o 14 mm szersza, dzięki czemu znakomicie leży w dłoniach i gwarantuje większą kontrolę nad motocyklem. Aby ograniczyć zmęczenie podczas dłuższych jazd, zastosowano gumowe wkładki, które zmniejszają wibracje przenoszone na kierownicę.

Suzuki GSX-S1000GX to pierwszy motocykl, do którego trafiło elektroniczne sterowane zawieszenie Suzuki (SAES). SHOWA EERA® składa się z elektronicznej wersji widelca upside-down SFF-CA™ i tylnego amortyzatora BFRClite®. Sterowanie odbywa się z wykorzystaniem informacji o stanie pojazdu oraz danych pochodzących z modułu IMU. Dzięki temu optymalne ustawienie tłumienia dobierane są w ułamku sekundy w zależności od warunków jazdy. Za hamowanie odpowiadają 4-tłoczkowe zaciski hamulcowe Brembo typu monoblock z dwiema pływającymi tarczami hamulcowymi o średnicy 310 mm w przednim kole. Ponadto system Motion Track kontroluje ciśnienie w układzie hamulcowym, zwiększając tym samym poziom bezpieczeństwa. Pomagaja bowiem utrzymać precyzyjny tor jazdy bez ryzyka zablokowania koła podczas jazdy w zakręcie.

Najnowszy model Suzuki otrzymał również najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, które zapewniają wsparcie kierowcy. GSX-S1000GX jest pierwszym modelem z rodziny motocykli GSX-S wykorzystującym IMU firmy Bosch. To urządzenie integruje akcelerometry i żyroskopy, które mierzą prędkości kątowe oraz przyspieszenia w sześciu kierunkach, nieustannie monitorując ruch i położenie motocykla. Zaawansowane systemy wykorzystujące dane dostarczane przez IMU obejmują: Lift Limiter, Roll Torque Control, Active Damping Control, SRAS, Motion Track Brake System i Slope Dependent Control System.

Z kolei do transmisji danych Suzuki GSX-S1000GX wykorzystuje magistralę CAN bus. Dzięki systemowi Suzuki Floating Ride Control (SFRC) jednostka sterująca pracą zawieszenia dostosowuje ustawienia widelca i amortyzatora w czasie rzeczywistym tak, aby utrzymać optymalną stabilność przy pokonywaniu nierówności na drodze. Suzuki Velocity Dependent Control (SVDC) wykorzystuje natomiast prędkość pojazdu uzyskaną z magistrali CAN bus do optymalizacji sterowania tłumieniem w zależności od aktualnej prędkości jazdy. GSX-S1000GX, podobnie jak flagowa Hayabusa, jest również wyposażony w układ Drive Selector SDMS-α, który umożliwia sterowanie wieloma systemami i układami motocykla, zmieniając charakterystykę mocy oraz poziom oddziaływania kontroli trakcji.

Zobacz pierwsze wrażenia Andrzeja nt. modelu Suzuki GSX-S1000GX – prosto z targów EICMA 2023!

W GSX-S1000GX postawiono na nowoczesny design i agresywną stylistykę nawiązującą do osiągów superbike’ów. Z kolei wyprostowana pozycja za kierownicą oraz zawieszenie z długim skokiem sprzyjają komfortowym podróżom w szybkim tempie. Przednią owiewkę, szybę (z 3-stopniową regulacją wysokości) i osłony dłoni tworzono w tunelu aerodynamicznym, ale też w oparciu o opinie kierowców testowych. W przedniej części owiewka została zaprojektowana tak, by zmniejszyć efekt działania podciśnienia generowanego tuż za nią, co przekłada się na niższe turbulencje w okolicy kasku. Dodatkowo specjalne otwory w przedniej części skutecznie redukują efekt unoszenia przodu motocykla. Zwiększono także szerokość owiewek, aby odsunąć strumień powietrza od okolic bioder i brzucha kierowcy. Wszystko z myślą o komforcie podczas dynamicznej jazdy na dłuższych trasach.

Nowy model Suzuki będzie dostępny w trzech wersjach kolorystycznych: Metallic Triton Blue, Glass Sparkle Black oraz Pearl Mat Shadow Green. Poznaliśmy też cenę – zakup nowego GSX-S1000GX będzie oznaczał wydatek rzędu 78 900 PLN.

Dane techniczne:

Suzuki GSX-S1000GX

SILNIK
Typ:czterosuwowy, chłodzony cieczą
Układ:czterocylindrowy, rzędowy
Rozrząd:DOHC, cztery zawory na cylinder
Pojemność skokowa:999,8 ccm
Średnica x skok tłoka:73,4 x 59 mm
Stopień sprężania:12,2:1
Moc maksymalna:152 KM (110 kW) przy 11 000 obr./min
Moment obrotowy:106 Nm przy 9250 obr./min
Zasilanie:wtrysk paliwa
Smarowanie:mokra miska olejowa
Rozrusznik:elektryczny
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Sprzęgło:mokre, antyhoppingowe
Skrzynia biegów:manualna, sześciobiegowa
Napęd tylnego koła:łańcuch
PODWOZIE
Rama:aluminiowa
Zawieszenie przednie:widelec upside-down, Ø 43 mm, półaktywne
Zawieszenie tylne:amortyzator centralny, półaktywne
Hamulec przedni:podwójny, tarczowy, Ø 310 mm, ABS
Hamulec tylny:tarczowy, Ø 220 mm, ABS
Opony przód / tył:120/70-ZR17 / 190/50-ZR17
WYMIARY I MASY
Długość:2150 mm
Szerokość:925 mm
Wysokość:1350 mm
Wysokość siedzenia:845 mm
Rozstaw osi:1470 mm
Minimalny prześwit:155 mm
Masa własna:232 kg
Zbiornik paliwa:19 litrów
ELEKTRONIKA
ABS:bez możliwości wyłączenia
Kontrola trakcji:regulowana, opcja wyłączenia
Inne:quickshifter, elektroniczne zawieszenie, mapy zapłonu
Cena:78 900 zł
Importer:www.suzuki.pl
KOMENTARZE