W te pierwsze listopadowe dni oddajemy w Wasze ręce wyjątkowy, jubileuszowy numer „Świata Motocykli”. Świętujemy bowiem 30-lecie naszego istnienia i dziękujemy, że jesteście razem z nami. W listopadowym wydaniu znajdziecie przede wszystkim wywiad z Legendą „Świata Motocykli” – Lechem Potyńskim oraz test najnowszego BMW 1300 GS. Rozmawialiśmy też ze Sławkiem Kamińskim oraz Elą i Grzegorzem Kędzior ze „Screw It. Let’s Ride!”. W tym numerze nie zabraknie materiałów Eliasza, który sprawdzał Yamahy YZ z edycji Anniversary oraz podzielił się swoją wyjątkową historią. Będzie też sporo podsumowań: ostatnich wydarzeń, jazdy na stodwudziestkachpiątkach, tegorocznych osiągnięć Polaków na arenie międzynarodowej oraz ewolucji techniki motocyklowej w ostatnich 30 latach. Nie pozostaje nam nic innego, jak życzyć Wam miłej lektury!
Na skróty:
Dział towarzyski: Pitbike
Jeszcze parę lat temu hasło „pitbike” traktowane było w Polsce jak obietnice polityków przed wyborami. Jedni niedowierzali, inni szydzili, a jeszcze inni po prostu wyśmiewali. Lata mrówczej pracy i promocji przez rosnące zastępy pasjonatów zrobiły jednak swoje. Odbiór zaczął się powoli zmieniać. Wkrótce pojawiły się też pierwsze sukcesy. Dziś „pitki” mają się świetnie, a wszystko wskazuje na to, że będzie tylko lepiej.
Dział towarzyski: 10 lat Speed Ladies
Aż trudno uwierzyć, że Speed Ladies świętuje już swoje dziesiąte urodziny. Z tej okazji Żaneta przedstawia krótką historię o tym, jak – zgodnie z jej słowami – stworzyła prawdziwego potwora. Monstrum to nie zna limitów ani ograniczeń, a do tego nie ma kompleksów ani strachu w oczach.
Osobowość: Lech Potyński
Lech Potyński to meteorolog z przymusu, motocyklista z zamiłowania, a ikona „Świata Motocykli” – w zasadzie od niechcenia. Nikt nie jest związany z tym tytułem tak długo jak on. Mało tego, Lech wcale nie planował swojej kariery ani w mediach, ani w branży motocyklowej. Robiąc jednak to, co uważał za słuszne, stał się jedną z najbarwniejszych postaci polskiej „motocyklówki”.
Premiera: BMW R 1300 GS
Czy istnieje najlepszy motocykl świata? Nie. Jednak jeżeli z czyichkolwiek ust pada takie sformułowanie, zawarte są tam te dwie litery: GS. Andrzej i Michał sprawdzili, ile jest warte jego najnowsze wydanie. Przy okazji okazało się też, że co dwie ręce do kręcenia gazem, to nie jedna, a test obusieczny to najlepsza rzecz, jaka przypadkowo im wyszła.
Sprawdzian: Yamaha YZ Anniversary
Najnowsze posunięcie Yamahy idealnie wpisało się w świętowanie 30-lecia przez „Świat Motocykli”. Japoński producent nie tylko zaprezentował nową YZ250F na sezon 2024, ale też wypuścił na rynek swoje crossowe modele w specjalnym malowaniu… dokładnie z 1993 roku! Przypadek? Na pewno nie!
Sprawdzian: Budżetowa przygoda
Kiedy Kuba dołączył do „Świata Motocykli”, jedną z pierwszych służbowych rozmów odbył z Tomkiem Staniszewskim organizującym Enduro Rally. Wtedy nie wiedział jeszcze, że był to jednocześnie początek jednej z najwspanialszych przygód, jaką przeżył na motocyklu. Kuba namówił bowiem dwóch kolegów do wzięcia udziału w Enduro Rally ADV24. Na ponad 1000-kilometrowy rajd przez Polskę pojechali na motocyklach, które nie były pierwszym wyborem…
Świat motocyklistów: Sławek Kamiński
Jak mówi Sławek Kamiński: „W życiu wszystko robimy albo dla przyjemności, albo ze strachu”. Ze Smokiem rozmawiał on o motocyklach i ponad trzydziestu latach pracy jako fotoreporter.
Strefa bez prawka: Jakbym zaczynał teraz
To kolejny materiał w tym szczególnym numerze starający się spiąć ostatnie 30 lat naszej motocyklowej rzeczywistości sensowną klamrą. W tym przypadku zastanowimy się, jak zmieniała się klasa 125 ccm i czy w ogóle warto zawracać sobie głowę takimi pojemnościami.
Nie na temat: Historia miłości
Czas na historię nie na temat, ale w sumie… ciągle pozostajemy w świecie motocykli. Eliasz zbliżając się do trzydziestki, zaczął oswajać się z myślą, że właśnie w internecie może poznać swoją przyszłą żonę. No bo przecież nie w pracy, czyli prowadząc sklep z akcesoriami motocyklowymi dla dzieci albo trenując jazdę terenowymi jednośladami głównie małych gamoni. Sprawdźcie, jak bardzo się pomylił…
Sport: Polacy na arenie międzynarodowej
Sezon 2023 w większości serii wyścigowych dobiegł już końca albo zakończy się lada moment, a reprezentanci Polski startujący na arenie międzynarodowej mają sporo powodów do zadowolenia. Chociaż daleko nam jeszcze do Hiszpanów czy Włochów, to zdecydowanie mamy coraz więcej okazji do świętowania. Lista osiągnięć naszych rodaków w mijającym roku jest naprawdę imponująca!
Custom: Indian Scout Bobber „Hasty Flaming Buffalo” – LMC B.V.
Smoku długo myślał nad tym, jakiego customa pokazać w jubileuszowym wydaniu „Świata Motocykli”. Czy powinien być to motocykl, który jakoś spektakularnie zmienił postrzeganie tej bądź co bądź niszowej kategorii? A może patriotycznie powinien wskazać najlepsze customy z Polski? Jak zwykle życie podało mu rozwiązanie na tacy.
Porady: Kulturalne enduro
A gdyby tak móc oderwać się od rzeczywistości, zmartwienia i stresy zastąpić dopaminą, relaksem i czystym szczęściem? W skrócie – jazda w terenie. Warto jednak zachować odrobinę kontaktu z rzeczywistością, by nasza zajawka nie była utrapieniem dla innych, a my byśmy mogli się nią cieszyć bez przeszkód. To też wcale nie jest trudne. Wystarczy po prostu nie zrażać do siebie innych osób, zachowując się kulturalnie.
Jak to działa: Ewolucja techniki motocyklowej w ostatnich 30 latach
W tym numerze nie brakuje podsumowań. W dziale poświęconym technice skupimy się jednak na dokonaniach inżynierów. Jakie najciekawsze rozwiązania wprowadzono w ciągu tych trzech dekad? Które z nich okazały się kamieniami milowymi zmieniającymi motoryzację i jej postrzeganie na długie lata?
Zabytek: Bianchi 250N
Model Bianchi 250N był już prezentowany na łamach naszego magazynu… ponad ćwierć wieku temu. Powody do kolejnej jego odsłony są co najmniej dwa. Zresztą… sprawdźcie sami!
Za horyzont: Screw It. Let’s Ride!
Ela i Grzegorz Kędzior kilka lat temu zdecydowali się na „życie w siodle”. Za sobą mają już 61 odwiedzonych państw, cztery kontynenty i ponad 330 tysięcy kilometrów przejechanych na motocyklach Harley-Davidson. Prowadzą kanał „Screw It. Let’s Ride”. Właśnie zakończyli kolejny etap wyprawy, o czym opowiedzieli Lechowi.