fbpx

W tym roku klasa MotoE przesiada się na elektryczne motocykle Ducati, a cała stawka tej kategorii ma za sobą pierwsze, oficjalne testy na nowych maszynach. Pogoda w Jerez de la Frontera nie rozpieszczała, ale wiemy nieco więcej, czego możemy spodziewać się w sezonie 2023.

Sezon 2023 będzie przełomowym dla całej kategorii MotoE. Po raz pierwszy w historii zmagania w tej klasie będą nosiły rangę już nie Pucharu, a Mistrzostw Świata. Ponadto, po czteroletniej współpracy z marką Energica, w tym roku wszyscy zawodnicy korzystać będą z nowych motocykli Ducati V21L.

Kalendarz MotoE na rok 2023 składa się z ośmiu rund, podczas których rozegranych zostanie łącznie szesnaście wyścigów. W tym roku harmonogram klasy elektrycznej uległ zmianie – w piątek zawodnicy będą brali udział w dwóch treningach wolnych oraz kwalifikacjach. Tymczasem oba wyścigi odbywać się będą w sobotę. 

Chociaż stawka MotoE ma za sobą dopiero pierwsze, oficjalne, trzydniowe testy na nowych maszynach, już co nieco wiadomo o tych jednośladach. I to pomimo tego, że przez sporą część prób w Jerez de la Frontera padał deszcz. Co najważniejsze, elektryczne Ducati są aż o 30 kilogramów lżejsze od modelu produkowanego przez Energicę. V21L ma karbonową ramę wokół baterii oraz stalowe elementy, a także nieobecną wcześniej kontrolę trakcji. 

Ponadto, motocykl Ducati jest chłodzony cieczą, co pozwala na doładowanie motocykla tuż po tym, jak zjedzie do garażu. Pomimo tego, każdego dnia testów zawodnicy mieli do wykorzystania cztery 15-minutowe sesje, które dzieliły aż dwie godziny przerwy. To pokazuje, jak duże ograniczenia mają jeszcze te maszyny, jeśli chodzi o ich ładowanie – i to pomimo tego, że naładowanie baterii do 80% ma zajmować zaledwie 45 minut.

Spośród trzech dni testów tylko jednego – we wtorek – zawodnicy mieli szansę pojeździć po suchym torze. W takich warunkach najszybszy był ubiegłoroczny wicemistrz MotoE Eric Granado. Brazylijczyk w tym roku nie tylko ściga się w LCR E-Teamoe, ale też jeździ na Hondzie w World Superbike. I co prawda przez problemy żołądkowe musiał odpuścić ściganie w miniony weekend WSBK w Indonezji, teraz doszedł do siebie i był najszybszy z zawodników MotoE. 

Granado zatrzymał stoper na wyniku 1’47.053, co pozwoliło mu pobić swój rekord toru w Jerez jeszcze z 2021 roku. Wówczas na elektrycznym motocyklu Energica uzyskał on w wyścigu w czas 1’47.473 (w kwalifikacjach pojechał o trzy dziesiąte wolniej). Ducati notuje też wyższe prędkości maksymalne w porównaniu z poprzednim dostawcą maszyn do MotoE. W sezonie 2022 Maria Herrera i Hikari Okubo uzyskali prędkość 228,3 km/h, podczas gdy w trakcie minionych testów Alessandro Zaccone na V21L uzyskał 233,3 km/h.

Warto jednak wyniki tych testów traktować z przymrużeniem oka i pamiętać, że dla zawodników był to pierwszy kontakt z motocyklami elektrycznymi od Ducati. Poza brakiem obrońcy tytułu Dominique Aegertera w tegorocznej stawce (skupia się wyłącznie na WSBK), w MotoE znalazło się też miejsce dla kilku debiutantów. Są to: mistrz świata Moto2 z 2014 roku Tito Rabat, znany z Grand Prix Randy Krummenacher, a także Mika PerezNicholas Spinelli oraz Luca Savadori.

Drugie zimowe testy MotoE przed tegoroczną rywalizacją odbędą się w Barcelonie w dniach 3-5 kwietnia. Start sezonu 2023 MotoE już w maju przy okazji GP Francji na torze w Le Mans.

Łączne wyniki testów MotoE w Jerez:

  ZAWODNIK KRAJ TEAM STRATA
1 Eric Granado BRA LCR 1m 47.053s
2 Matteo Ferrari ITA Gresini +0.257s
3 Nicholas Spinelli ITA Pons +0.425s
4 Mattia Casadei ITA Pons +0.451s
5 Randy Krummenacher SWI Intact +0.471s
6 Hikari Okubo JPN Tech3 +0.473s
7 Jordi Torres SPA Aspar +0.495s
8 Kevin Manfredi ITA SIC58 +0.585s
9 Hector Garzo FRA Intact +0.642s
10 Miquel Pons SPA LCR +0.757s
11 Tito Rabat SPA Pramac +0.990s
12 Luca Savadori ITA Pramac +1.106s
13 Alessandro Zaccone ITA Tech3 +1.166s
14 Kevin Zannoni ITA SIC58 +1.567s
15 Andrea Mantovani ITA RNF +1.742s
16 Mika Perez SPA RNF +2.684s
17 Alessio Finello ITA Gresini +2.828s
18 Maria Herrera SPA Aspar +2.881s

MotoE – lista startowa na sezon 2023:

  • #3 – Randy Krummenacher – Dynavolt Intact GP MotoE
  • #4 – Hector Garzo – Dynavolt Intact GP MotoE
  • #5 – Maria Herrera – Openbank Aspar Team
  • #8 – Mika Perez – RNF MotoE Team
  • #11 – Matteo Ferrari – Felo Gresini MotoE
  • #19 – Andrea Mantovani – RNF MotoE Team
  • #21 – Kevin Zannoni – Ongetta SIC58 Squadracorse
  • #23 – Luca Salvadori – Pretti Pramac MotoE
  • #29 – Nicholas Spinelli – Pons Racing 40
  • #34 – Kevin Manfredi – Ongetta SIC58 Squadracorse
  • #40 – Mattia Casadei – Pons Racing 40
  • #51 – Eric Granado – LCR E-Team
  • #53 – Tito Rabat – Pretti Pramac MotoE
  • #61 – Alessandro Zaccone – Tech3 E-Racing
  • #72 – Alessio Finello – Felo Gresini MotoE
  • #77 – Miquel Pons – LCR E-Team
  • #78 – Hikari Okubo – Tech3 E-Racing
  • #81 – Jordi Torres – Openbank Aspar Team

Kalendarz MotoE na 2023 rok:

  • #1 – 12-14 maja – GP Francji – Le Mans
  • #2 – 9-11 czerwca – GP Włoch – Mugello
  • #3 – 16-18 czerwca – GP Niemiec – Sachsenring
  • #4 – 23-25 czerwca – Dutch TT – Assen
  • #5 – 4-6 sierpnia – GP Wielkiej Brytanii – Silverstone
  • #6 – 18-20 sierpnia – GP Austrii – Red Bull Ring
  • #7 – 1-3 września – GP Katalonii – Circuit de Barcelona-Catalunya
  • #8 – 8-10 września – GP San Marino – Misano World Circuit

Harmonogram weekendu MotoE w 2023 roku:

Wszystkie godziny podane są wg. czasu lokalnego:

Piątek:

08:25-08:45 – MotoE FP1
12:25-12:45 – MotoE FP2
17:00-17:10 – MotoE Q1
17:20-17:30 – MotoE Q2

Sobota:

12:10 – MotoE wyścig 1
16:10 – MotoE wyścig 2


Zdjęcia: LCR E-Team

KOMENTARZE