Harley-Davidson wprowadza na rynek nowy model o nazwie Nightster, który oznaczać ma nowy rozdział w harleyowej rodzinie Sportster. Producent przyznaje, to spory skok naprzód pod względem osiągów i designu, ale jednocześnie motocykl pozostaje niezwykle atrakcyjną opcją dla rozpoczynających przygodę z jednośladami.
Na skróty:
Całkowicie nowy, od koła do koła, o smukłym, niskim i zawadiackim wyglądzie: model Nightster hołduje klasycznej stylistyce Sportsterów odsłoniętymi tylnymi amortyzatorami i kształtem obudowy komory powietrznej, który nawiązuje do kultowego zbiornika paliwa Sportster w kształcie orzecha. Okrągła obudowa filtra powietrza, jednoosobowe siedzenie, ścięte błotniki i mała owiewka przypominają elementy ostatnich modeli Sportster.
Z kolei boczna osłona, która ukrywa umieszczony pod siedzeniem zbiornik paliwa, ma kształt podobny do poprzedniego zbiornika oleju w modelach Sportster. Centralnym elementem projektu jest układ napędowy Revolution Max, otoczony wijącymi się rurami wydechowymi i wykończony teksturowanym lakierem proszkowym Metallic Charcoal z wstawkami w kolorze Gloss Black. „Nightster to oparte na osiągach, prawdziwe narzędzie do ekspresji i eksploracji” – powiedział Jochen Zeitz, prezes i dyrektor generalny Harley-Davidson – „Korzystając z 65 lat dziedzictwa Sportster, model Nightster jest jak czyste płótno dla kreatywności, oferując najlepszą platformę do personalizacji i wyrażenia siebie dla nowych i obecnych motocyklistów”.
Nowy układ napędowy Revolution Max 975T
Sercem modelu Nightster jest nowy układ napędowy Revolution Max 975T – chłodzony cieczą silnik w układzie V, o kącie rozwarcia cylindrów 60-stopni. Jednostka napędowa oferuje 89 KM mocy maksymalnej przy 7500 obr./min, z kolei maksymalny moment obrotowy to 95 Nm przy 5750 obr./min.
Krzywa momentu obrotowego pozostaje płaska w szerokim zakresie – osiągi silnika zaprojektowano z myślą o zapewnieniu zdecydowanego przyspieszenia i solidnej mocy w średnim zakresie obrotów. Długość i kształt kanałów wlotowych dolotu, w połączeniu z objętością komory powietrznej, zostały dostrojone do maksymalizacji osiągów w całym zakresie prędkości obrotowych silnika. Wydajność silnika podnoszą też specjalnie dla niego zaprojektowane profile wałków rozrządu i układ zmiennych faz rozrządu.Hydrauliczna regulacja luzów zaworowych zapewnia cichą pracę i eliminuje potrzebę skomplikowanego, kosztownego serwisu. Wewnętrzne balansery redukują wibracje silnika, zwiększając komfort kierowcy i trwałość pojazdu. Balansery są dostrojone tak, aby utrzymać wibracje na tyle, żeby było czuć, kiedy silnik jest uruchomiony.
Moc i zwinność
Nightster łączy zwinne, lekkie podwozie z mocnym silnikiem zestrojonym pod kątem wysokich osiągów w średnim zakresie obrotów. Jest to idealna kombinacja do przedzierania się przez gęstwinę zatłoczonych ulic i ostrej jazdy na krętych bocznych drogach. Centralnie montowane podnóżki i nisko zawieszona kierownica zapewniają wygodną pozycję do jazdy. Nisko zawieszone siodło – na wysokości 705 mm – pozwala większości kierowców pewnie postawić stopy na nawierzchni podczas postoju na światłach lub na parkingu.Układ napędowy Revolution Max 975T jest centralnym, strukturalnym elementem podwozia motocykla Nightster™. Wyeliminowanie tradycyjnej ramy znacznie zmniejsza masę maszyny i zapewnia bardzo sztywne podwozie. Konstrukcja tylnej sekcja jest wykonana z lekkiego aluminium. Wahacz jest wykonany ze spawanych prostokątnych rur stalowych i jest punktem mocowania tylnych amortyzatorów.
Przednie zawieszenie to konwencjonalny 41 mm widelec SHOWA typu Dual Bending Valve, zaprojektowany w celu zapewnienia lepszych właściwości jezdnych poprzez utrzymywanie kontaktu opony z nawierzchnią drogi. Tylne zawieszenie to dwa zewnętrzne amortyzatory emulsyjne ze sprężynami śrubowymi i gwintowanym kołnierzem do regulacji wstępnego obciążenia.
Systemy zwiększające bezpieczeństwo jazdy
W najnowszym jednośladzie producenta z Milwaukee znajdują się zarówno ABS, jak i system kontroli trakcji (który można wyłączyć) oraz system kontroli poślizgu. Ten ostatni zaprojektowano w celu dostosowania momentu obrotowego silnika i zmniejszenia nadmiernego poślizgu tylnego koła podczas hamowania wywołanego przez układ napędowy. Sytuacja taka występuje zwykle wtedy, gdy kierowca gwałtownie wrzuci niższy bieg lub szybko zamknie przepustnicę podczas jazdy na mokrej lub śliskiej nawierzchni.
Jednocześnie Nightster oferuje trzy tryby jazdy (Road, Sport lub Rain), które elektronicznie sterują charakterystyką osiągów motocykla i poziomem interwencji. Każdy tryb jazdy posiada określoną kombinację ustawień oddawania mocy, hamowania silnikiem, ABS i TCS. Przy użyciu przycisku MODE, aktywny tryb jazdy można zmienić zarówno podczas poruszania się, jak i podczas postoju (z pewnymi wyjątkami).
Harley-Davidson Nightster – dostępność i cena
Model Nightster trafi do autoryzowanych dealerów Harley-Davidson na całym świecie jeszcze w kwietniu 2022 roku. Sugerowana cena producenta to 15 760 euro dla motocykla w kolorze Vivid Black i 16 050 euro dla opcji kolorystycznych. Przy obecnym kursie walut to kwota na poziomie 75 tysięcy złotych.
Więcej informacji o wszystkich modelach Harley-Davidson z rocznika 2022, o nowym wyposażeniu do jazdy, akcesoriach i nie tylko, znajdziecie na stronie www.harley-davidson.pl.
Harley-Davidson Nightster – pierwsze wrażenia z testów
Harley-Davidson Nightster – zdjęcia